SKM och point 65

Okej, det kanske blev onödigt hårt. Jag besöker din sida regelbundet och jag tycker inte den är dålig!

Men man får väl tåla att någon annan har en tydlig åsikt även om man inte delar den. Om någon anser att en tillverkare monterar skräp kan det ju upplevas som lurendrejeri. I fallet Point kanske det kan passera eftersom priset för dessa kajaker är lägre men att en tillverkare monterar skräp på kajaker i det övre prissegmentet är ju B.

Stefan
 
Tack, de värmde : )

Den vinkling du har på roderfrågan är intresant. Man kan ju tycka att priset skall på något vis avspeglas i kajaken. Tex på hur mycke man lägger på lösningar som roder, luckor osv. Kostar en kajak 25-30 000 så bör man kunna ställa högre krav än om de kostar 10-15 000.
 
Arneri; sa:
Jo, det är precis det jag säger!
Jag har ett Navigatorroder testat två gånger till salu. Är någon intresserad av att betala för det?
[Ändrat av Arneri 2004-08-27 kl 13:44]

Det låter jätteintressant, jag föreställer mig att priset är fördelaktigt utifrån ditt resonemang. Jag har en paddlarkompis som ska montera roder, efter att ha testa mitt. Vad begär du för pris?
 
1. Jag har inte skrivit något negativt om Blå Vågen, utan bara sagt att bilden som finns där är talande. XP:en på bilden har ett roder som släpar och plöjer i vattnet.

2. Jag känner mig lurad av den tillverkare som smällde på det omtalade rodret. Jag utgick från att en av världens största tillverkare av kanoter testar sina lösningar, men icke. Kanottillverkaren har efter att jag klagat på detta efter många om och men, erkännt att jag har rätt + att Kajaksport kläckt ur sig att det är ett "hjälproder". Helt tydligt finns det en uppsjö av kanotister + återförsäljare i detta forum som tror att ett roder skall fungera som detta.

3. Rodret kostar i princip lika mycker som betydligt bättre roder. Därav håller inte resonemanget att man sätter detta roder på lågpriskanoter.

5. Mellantiderna från SKM talar sitt tydliga språk. Mikael Westlen, en av sveriges bästa maratonkanotister körde en XP. Fram till Baggen höll han samma fart som Kjetil B. I mål var Kjetil 13 minuter före Westlen. På Baggen och in till mål råder något som vi med god vilja kanske kan kalla för "havspaddling". Ni förstår säkert vad jag tror var en av orsakerna.

6. Kryddade Point 65-priset SKM? Knappast. Jag tycker att det var ett riktigt lågvattenmärke. Det är som att samla sina kompisar och ge en present till den man tycker är ens bästa kompis. Vad tycker de andra kompisarna?
99% av deltagarna kände sig helt utanför, vilket märktes på publikens reaktion vid prisutdelningen.
 
Att ha en "tävling i tävlingen" har jag ingen speciell synpunkt kring, eller snarare så kan jag se argument både för och emot - argument som finns i tidigare inlägg i denna diskussionstråd.

Däremot, som åskådare till evenemanget, stördes jag mycket av speakerns sätt att få in namnet "Point 65" i var och varannan mening - det fick TV-Shop att verka som seriös konsumentvägledning.

Jag har aldrig paddlat en Point och har inte haft någon åsikt om företaget eller produkterna sedan tidigare. Men efter gårdagens tjat om Point hit och Point dit så känns det som om deras produkter är de sista jag skulle vilja köpa. Undrar om det var det som var Points avsikt ?
 
En liten reflektion i så fall; eftersom Red Bull exponerades på ett nästan jämförbart sätt undrar jag om deras varumärke också led av exponeringen?

Jag tycker själv bara att P65 lyckas komma fram mer än andra märken, vilket i sin tur naturligtvis beror på att de sponsrar hårdare än sina konkurrenter. Rent allmänt tror jag också att det ligger lite i det tillspetsade uttrycket "all publicitet är bra, även dålig publicitet är bättre än ingen publicitet". Självklar gör väl de flesta vad de kan för att undvika negativ uppmärksamhet och säkert skulle t ex P65 kunna vara lite mer förfinade i sin approach i ett sånt här sammanhang. Fast de som verkligen ska hålla i bromsen är väl ändå arrangören?!

Kan bara hälsa att vinnaren av kajaken blev mycket glad och lite extra roligt var att han inte äger en kajak sedan tidigare, utan i och med detta kan sätta igång med kajaksport på riktigt. Min uppfattning var att han såg mycket positivt på det faktum att P65 valt att lotta ut en kajak! Och jag hade lätt att glädjas med honom.

Beträffande penningpremierna, vet jag inte om man kan ha några åsikter om att P65 gjorde fel. Arrangören accepterar premien, och P65 bedömer kanske att den positiva uppmärksamheten överväger. Jag tror ju definitivt inte att syftet är att lura folk att köpa en P65 för att ha chans att vinna premien - även om det kan verka så - inte heller kunde man förmå t ex mig att paddla så snabbt att jag vann premien (beloppet hade nog inte påverkat mig särkilt många sekunder m a p sluttiden...).

Vad man däremot rimligen önskar är att någon duktig paddlare vill tjäna 5 000:- genom att paddla i en lånad eller hyrd P65. I och med detta kommer ju konkurrensen att göra att en P65 kan gå riktigt snabbt eller t o m vinna. Det lyckades ju kan man konstatera.*

Steget till att många uppfattar just en XP som en riktigt snabb kajak är ju inte långt.

Frågan är bara om någon annan tillverkare försöker göra nåt åt detta nästa år?



*En rolig effekt av det hela som är lite avslöjande är ju att min egna ganska mediokra tid på 2.34 på 20 km hade räckt till en andraplats i öppen klass, istället för som nu en fjärdeplats i motionärsklassen K1 Lång!
 
Erik:

1. Snälla du, ingen har påstått att du uttalat dig om Blå Vågen. Det handlade om Fibbe, vilket torde vara tydligt om du backar lite i tråden.

2. Tja, de Kajaksport kallar rodret för roder på sin sida. Benämningen hjälproder har då inte jag läst. Sedan vilka återförsäljare du åsyftar som skrivit i tråden vet då inte jag, tillhör skaran paddlare.

3. Kan du säkert ha rätt i att det finns fina lösningar i samma prisklass.

5. Öhhh, menar du att rodret orsakade det hela? XP funkar himla fint utan roder, jag föredrar att köra den med skädda. Det skulle va himla kul att veta vad Kjetil paddlade.

6. Den ger jag mig inte in att debatera, var inte där.
 
Arneri; sa:
2. Jag känner mig lurad av den tillverkare som smällde på det omtalade rodret. Jag utgick från att en av världens största tillverkare av kanoter testar sina lösningar, men icke. Kanottillverkaren har efter att jag klagat på detta efter många om och men, erkännt att jag har rätt + att Kajaksport kläckt ur sig att det är ett "hjälproder". Helt tydligt finns det en uppsjö av kanotister + återförsäljare i detta forum som tror att ett roder skall fungera som detta.

3. Rodret kostar i princip lika mycker som betydligt bättre roder. Därav håller inte resonemanget att man sätter detta roder på lågpriskanoter.

2. Från dina inlägg får man den uppfattningen att du menar att platta roderblad (olika fabrikat) med ungefär samma yta kan ha märkbart olika styreffekter i samma kajak. Om du menar det, då tror jag att du har hittat något nytt inom fysikens lagar som är värt t.o.m. Nobel-priset :)

En foil-roder, typ Seal-Line, har betydligt bättre styreffekt och kan inte jämnföras med en platt roderblad.

3. Kajaksport Navigator rodret kostar 1200-1300 kr (cirka pris) i Sverige. Seal-Line rodret kostar i USA ca. 290 USD, vet inte vad den kostar i Sverige, säkert inte billigare än i USA.

Den mäst intresanta rodret är Kajaks Sports nya Activ roder av gummi som är en fast del av skrovet. Styrverkan enligt tester överskrider alla andra rodertyper. (OBS. har inte själv testat.)

Lill-Klas
(Erfarenhet av Navigator roder, VKV is-roder, Feathercraft roder, Wilderness Systems roder, Prijon roder, diverse rodrar med platta blad av olika fabrikat och själv gjord foil-roder.)
 
Jag har lite roderfrågor, men tar dessa i en separat tråd, kommer snart!

(Jag vore jätteglad för lite tips och om jag undviker att nämna fabrikat på kajak och roder kanske vi kan undvika infektioner i debatten.)
 
Jösses vad snillen spekulerar utan att ha några fakta.

Seal Line rodrets pris i Sverige har jag fått från den svenska agenten. En vänlig prick sålde mig dock ett nytt sådant roder för samma pris som ett Navigator.

Näh, de andra påhoppen besvarar jag inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven kajak till skm? Paddling allmänt 10
Mezzner Annan sträckning på SKM Paddling allmänt 1
a95180 Det blir blåsigt på SKM på Lördag Paddling allmänt 1
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.