SKM och point 65

Navigator roder

Min syster fick haveri med sitt Navigator roder som sitter på en Artisan.Den del som själva rodret löper igenom och som sitter fast med två små plast knoppar lossnade och föll i vattnet. Detta på grund av den flex som finns i materialet.Detta går att fixa med att man fäster två små skruv in i knopparna som hindrar att delen hoppar ur. Lite snurrigt beskrivet men jag hoppas ni förstår.
Swima sport ordnade ett nytt roder utan kostnad.
 
hortman; sa:
Har du några exempel på väl fungerande roder som man bör välja istället?

Är inte problemen med att rodret släpar på vattenytan lite överdrivet? Jag använder i dagsläget ett roder av samma typ och har ibland av misstag inte fällt ner rodret helt och har då inte märkt några probem att styra.

VKVs isroder, Paddling perfection m.fl. bygger på samma princip och fungerar utmärkt. Seal Line roder fungerar bra, men pedalsystemet kan man önska lite mer av.

Henrik, ifall du inte märker någon skillnad på styrförmågan med rodret uppfällt eller nedfällt, kan det väl inte fungera något vidare?
 
Men jösses!

De kajaker jag testa med detta roder så märker då jag att det styr. Jag håller med om att det finns mer att önska. Med det finns det även på andra system.

Med andra ord, enligt dig Erik så är en Skim, Kajaksport eller Point kajak rena bedrägeriet att sälja.
 
Jo, det är precis det jag säger!
Jag har ett Navigatorroder testat två gånger till salu. Är någon intresserad av att betala för det?
[Ändrat av Arneri 2004-08-27 kl 13:44]
 
myospinae; sa:
När man läser detta så känns det skönt att veta att det finns kajaker som är byggda för att klara sig utan roder! :)

hehehe jodu, bara att hålla med. Det gäller ju Skim, XP, artisan osv. De funkar alla kalas med skädda, vilket jag personligen föredrar i de flesta lägen.
 
Är jag dum i huvudet?

Erik, jag har en point k1xp med navigator roder och är jättenöjd. Men jag kanske borde känna mig lurad, eller så är jag väl bara idiot i din värld...

Janne

[Ändrat av janköhler 2004-08-27 kl 14:07]
 
Arneri; sa:
hortman; sa:
Är inte problemen med att rodret släpar på vattenytan lite överdrivet? Jag använder i dagsläget ett roder av samma typ och har ibland av misstag inte fällt ner rodret helt och har då inte märkt några probem att styra.

Henrik, ifall du inte märker någon skillnad på styrförmågan med rodret uppfällt eller nedfällt, kan det väl inte fungera något vidare?

Erik, det jag skrev var att jag inte märke någon större skillnad om mitt roder inte var HELT nerfällt.
Jag menade alltså att jag fortfarande har bra styrfårmåga när rodret inte ät HELT nerfält (ca 45 grader) men ändå nere i vattnet.
Nu är min kajaks akterstäv i princip helt rak och ganska lågt så rodret får ganska snabbt kontakt med vattnet till skilland mot Point/Reval etc som har mer uppsvängd akter där rodret hänger i fri luft innan det når vattenytan. Mitt roder är inget Navigator men har ändå ett roderblad som hänger ner av egen tygdkraft utan fjäder som trycker ner så det börjar lätta när farten blir högre.
 
lazze; sa:
Jag har även paddlat flera olika kajaker från Skim, Kajaksports, VKV, P&H osv. Med andra ord, med dessa erfarenheter som grund så är min personliga åsikt att du i din personliga åsikt har helt fel. Men i båda fallen så handlar det om våra personliga åsikter.

Personliga åsikter - utan dom skulle det inte finnas något diskussionsforum här och så länge vi inte får se några vetenskapligt utformade tester på kajakroder så får varje läsare ta ställning utifrån den tillit man har till skribenterna. Om man nu inte vill göra egna tester av roder förstås.

Eftersom Erik Arnström är för blygsam så får jag väl tipsa själv: http://www.arnstrom.org
En sida där man kan lära sig mer om paddling än hos Blå Vågen!

Mina personliga åsikter
Stefan
 
Stefan, jag är väl medveten om att Erik har den sidan och har även besökt den flera gånger. Jag har inte heller påstått att Blå Vågen är bästa stället att lära sig om paddling. Jag försöker driva en sida som lite bredare behandlar paddling, jag gör det på min fritid och många uppskattar sidan. Känns surt att du plötsligt för att försvara Erik ger dig på sidan jag knåpar på med, vad är syftet med detta?

Men, men………….. Du missar nog poängen i debatten

Det jag opponerar mig mot är att han går så hårt fram. Att lura kunder vilket Erik påstår att Point65 gör är allvarligt, men det är också allvarligt att anklaga företag/folk osv. Det jag ville få fram för att nyansera denna debatt var följande. Flera omtyckta kajaker av olika märken använder detta roder, många nöjda paddlare både vana och nybörjare paddlar olika kajaker med detta roder. Sedan att det inte alls fungerar är rent skitsnack från Erik. Om hans referensram är att han försökt montera ett på sin egen kajak, så kanske han skulle kolla om att genomfört denna montering på ett korrekt vis.

Däremot så håller jag med om att detta roder har brister, dock inte så allvarliga att det är en bluff/inte fungerar osv. Men det är mycket möjligt att de på de kajaker han testat inte funkat, därför var jag också intresserad av att veta vilka han testat med det rodret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven kajak till skm? Paddling allmänt 10
Mezzner Annan sträckning på SKM Paddling allmänt 1
a95180 Det blir blåsigt på SKM på Lördag Paddling allmänt 1
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.