Vill börja TOURINGCYKLA

Hjälp mig komma igång!

Hejsan allesammans!

Jag har det senaste året gått och drömt om att börja touringcykla. Problemet är att jag är ny på området och att jag inte känner någon som är erfaren.

Det är ju en nästan oändlig mängd av frågor som surrar runt i huvudet just nu och ju mer man läser här på forumet desto fler blir det. Just nu är jag inriktad på utrustning och jag har några konkreta frågor som jag skulle bli oändligt tacksam om jag kunde få svar på!

Jag har en GT Timberline 20" (hjulbasen är 42 cm). Den är odämpad och fäljarna (26", heter ZAC 19 Weinmann) är dubbelbottnade med 32 ekrar. Växelsystem och bromsar är Shimano Alivio rakt igenom.

1. Duger min cykel??
Är hjulbasen för kort? Kommer jag få plats med cykelväskor utan att slå i med fötterna? Var är de svaga punkterna?

2. Vilken pakethållare ska jag välja?
Jag letar efter både fram- och bakpakethållare. Jag har förstått att Ortliebs väskor (back&frontroller) är mycket bra och tänker därför satsa på dom. Priset är ganska viktigt och jag har nog tänkt hålla mig på hyffsade grus/asfaltsvägar. Räcker det med nått i Alu eller måste det vara stål? Då jag inte är så erfaren är det ju praktiskt om jag kan få tag i dom i Sverige också!! Kvalitet går dock före pris!

3. Verktyg?
Det behövs ju en uppsjö av verktyg på en lite längre resa. Hur är kvalitén på verktygen? Var ska jag köpa min verktyg? Biltema? Cykelaffär? Nätet? Finns det verktyg som ni rekommenderar?

Jag vore jättetacksam om jag kunde få hjälp med att räta ut mina frågetecken för jag fixar det inte själv! :)

Vi ses ute på vägarna!!

Hälsningar Tor
 
Hej Tor.

Kul att du vill satsa på toruing. Jag kan lova att du kommer att få nya perspektiv på samhället, både inrikes och utomlands. Du får kontakt med människor etc...

Prylgrejen är i mitt tycke inte det viktigaste, utom den svåraste punkten att ta sig genom. -Duger min hoj eller inte???

Ska du satsa från början och "brinner" för intresset bör du se över din cykel, prioritera och fundera. Behåll din hoj eller köp en ny med alla krav du sätter. Det kostar en slant men jag lovar att du kommer att ha mycket roligt för den utgiften. Jag köpte en ny ungefär ett år före min första långtur, 1900 km. Jag begrep inte heller så mycket från början så det blev en cykel med Deore växlar, typ standard. Idag hade jag satsat en extra slant på bättre växelsystem. Går växlarna sönder, och du inte kan fixxa det i ödeskogen, så är det bättre att satsa innan. Mina växlar börjar krongla en aning nu och det tycker jag inte om.

Till pakethållare ska du skaffa rejäla grejer. Jag köpte en lowrider fram, kolla bara att den har ett ganska så stort mellanrumm mellan däcket och den böjen som är längst fram på lowridern. Jag valde tyvär fel, hade ungefär 10 mm mellanrum...
Bak köpte jag en i samma kvalité men av rätt sort. Märket vet jag inte. Går att beställa hem i alla cykelaffärer.

Ortliebs väskor kan justeras en aning i sidled, alltså framåt och bakåt på min lowrider iallafall.

Verktyg måste du ha! En liten pump är viktigt. Det finns att köpa multiverktyg med inseks (vet inte hur man stavar) och spår/stjärn mejsel. Köp bra kvalité! Annars hade jag med den minsta skiftnyckeln, en liten sidavbitartång och annars andra prylar som ingick i packingen.

Som ett avslut vill jag önska dig lycka till och hoppas du kommer ut på vägarna så snabbt som möjligt.
Stirra dig inte blind på utrustningen, speciellt den som kostar många pengar, utan köp efter behag. Det behöver inte att stå Ortlieb på alla dina väskor:)
PS: d e vad jag tycker.
Dan Hansen
 
Jag valde VAUDE-väskor

Tittade på Ortlieb, tittade på Vaude, alla pratar om Ortlieb, jag tyckte att vauDE verkade bättre +billigare. Köpte svarta vauDE i Cordura med rullöppning, ej PVC-varianten som ju är mycket skadligt för miljön, någongång ska de ju återvinnas. Är mycket nöjd hittills.
 
Klena VauDe

När jag använde VauDes cykelväskor upptäckte jag att infästningen var lite för klent gjord.
När de lastades tungt ville liksom fästet glida isär.

Värt att kolla på om man funderar på VauDe

/Per
 
Såhär började jag.

Hej Tor. Jag heter Gustav och att långfärdscykla är mitt största intresse. Jag har tidigare sysslat med långfärdssegling samt turistat med bil men inget slår cykeln. Man blir aldrig rastlös, man hittar tusen små stigar och smultronställen som man skulle missat med bil. Man rör sig och mår bra samt man färdas i perfekt hastighet- man kommer nån vart men hinner också se allt. Utrustningen är onekligen något som man kan stirra sig blind på i början, visst är den viktig men det gäller att inte gå i fällan. Skall man cykla i mycket kuperad terräng (Norge och liknande bergiga länder) krävs det förstås många växlar. Själv har jag cyklat i Norge och kommer aldrig göra om det- en cykel passar bäst i flack terräng som tex Danmark, Tyskland, Holland osv. Här är också ölet billigt.
Jag har haft alla slags cyklar- från Racer till exklusiv mountainbike men den cykel jag har nu och troligtvis för all framtid kommer använda är en- håll i dig- Crescent Klassiker. En gammaldags standardcykel med andra ord. Jag vill påstå att det viktigaste hos en cykel är hjulstorlek (så stor som möjligt, 622mm), Nav-avstånd (så stort som möjligt) och framgaffelns vinkel ( den skall inte peka rakt ner i backen som på en mountainbike, utan snett framåt på gammalt vis). Dessa egenskaper uppfyller klassiker-modellerna och du får en stadig, lugn cykel som går som ett lokomotiv. Till dessa cyklar passar nav med inbyggd växel- 1, 3, 5 eller 7 växlar. Själv har jag kört 1000 mil med 3 växlar (torpedo) och inte saknat fler växlar. Jag kör oftast på 2:an. Jag älskar denna cykelmodell mer än vad som går att beskriva i ord, en kärlek som grundar sig på ett livslångt cyklande och erfarenhet av olika modeller. Jag kör med standardfälgar i rostfritt och har aldrig haft några problem med dem, möjligtvis kan man ta sig tid att lära sig lite om hur man sköter hjulet (spänner ekrar osv). Mina däck är 42 mm breda. Lättcyklade även på grus och hård sand. Köper man en Crescen klassiker eller liknande (Skeppshult Promenad), är cykeln redan utrustad med dessa hjul och däck samt en stadig pakethållare bak. Fram har jag satt på en vanlig stålpakethållare i 130-kronors klassen , så kallad high-raider (likaså Mikael Strandbergs val). På en sådan pakethållare passar de flesta cykelväskor. Verktyg måste man ha med sig och jag har helt enkelt packat ner de verktyg jag behöver i en liten påse ( skiftnyklar, skruvmejsel, insex, slang, kedjebrytare, däckavtagare, lagningskit, pump osv). Samma grejer jag använder hemma med andra ord.
Vill man köpa bra och dyra cykelväskor finns det bara ett märke- tyska Ortlieb. Själv har jag enklare väskor som funkar bra, det som måste förvaras vattentätt (sovsäck osv) har jag i en vattentät packsäck på bakpakethållaren. Det viktigaste är kanske ändå att man kommer iväg- ta det du har och komplettera i takt med att du märker dina behov och vad som funkar och inte funkar. Lägg inte alla pengarna på utrustningen utan det mesta på själva resan( god mat, gott öl, nöjen, övernattning osv) detta är minst lika viktigt för att resan skall bli lyckad. Sist vill jag nämna några saker som jag tycker är viktigt angående utrustningen:

1. köp en riktigt varm, syntetisk sovsäck (ajungilaq). Sovsäcken kan aldrig bli för varm- då öppnar du bara dragkedjan.
2. Skaffa ett styre som är ganska rakt (lite bakåtböjt) samt sätt på sköna handtag.
3.Sadeln skall vara bred och skön och absolut inte sitta för lågt.
4.Ta inte för mycket packning, man kan lätt tvätta på campingar och alla de där smågrejorna använder man aldrig (akvarellfärger, ritblock, faktaböcker osv).
5. Köp inte dyra cykelkartor. Ofta kan man få dom gratis på turiststationer. Dessutom är cykelbanorna väl utmärkta. En lite kompass kan däremot komma till nytta för att hålla kursen mot närmaste strand eller pub.
6. en cykelkorg på styret för grejer man ofta använder är inte fel.
7. Underskatta inte klassiker-ramen som utvecklats under 100 år.
8. Se till att komma iväg.

Vänliga hälsningar Gustav Roos
 
Kör med en klassiker!

Jag håller helt med Gustav Roos.
Det funkar ypperligt att cykla långt med en rejäl kvalitetsklassiker.

Själv cyklade jag 143 mil på en stadig tantcykel som jag uppskattar är från 1940-talet. Oväxlad dessutom vilket jag aldrig upplevde som något problem. Man slipper oroar sig för att de ofta så bräckliga växlarna ska gå sönder. Växlarna sitter i benen :)

Mvh Per
 
MTB för touring

Jag kör med en modifierad MTB som touringcykel, och jag tycker att det fungerar utmärkt. Jag har en tendens att hamna på småvägar och rent av stigar när jag är ute på cykelsemester, och då är det skönt att veta att cykeln pallar. Det är sant att det kan bli problem med bakväskorna. Jag har mina långt bak för att inte slå i hälen, och det blir lite konstig tyngdpunkt på cykeln. Jag tycker dock att det fungerar OK i alla fall.

Jag har en GT Timberline 20" (hjulbasen är 42 cm). Den är odämpad och fäljarna (26", heter ZAC 19 Weinmann) är dubbelbottnade med 32 ekrar. Växelsystem och bromsar är Shimano Alivio rakt igenom.

Duger min cykel?? Är hjulbasen för kort? Kommer jag få plats med cykelväskor utan att slå i med fötterna? Var är de svaga punkterna?

Är din cykel i bra skick tror jag att den fungerar bra för en vanlig semester. För längre "expeditioner" skulle jag nog valt lite bättre (dyrare) prylar. En viktig sak är att det finns lödda fästen för pakethållare på bakgaffeln, både upptill och nertill vid navet. Utan bra fästen får man aldrig ordentlig stadga på pakethållaren.

Vilken pakethållare ska jag välja? Jag letar efter både fram- och bakpakethållare. Jag har förstått att Ortliebs väskor (back&frontroller) är mycket bra och tänker därför satsa på dom. Priset är ganska viktigt och jag har nog tänkt hålla mig på hyfsade grus/asfaltsvägar. Räcker det med nått i Alu eller måste det vara stål?

Jag kör med pakethållare av aluminium både fram och bak, och det har fungerat bra hittills. Mina går under det självklara namnet BOR YUEH; Inte toppkvalitet kanske men prisvärda och stadiga. Mina väskor är VauDe som jag är mycket nöjd med. För en längre diskussion om väskor se:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9071

Peter
 
Timbeline OK

Hej Tor!

Eklare MTB typ GT Timberline funkar nog helt OK för touring. Dock bör den kanske modifieras endel. Tips om modifiering finns på min citybike sida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och min sida om långfärdscykling http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html Trevlig läsning...

Vad pakethållare beträffar så finns bl.a. Backburns pakethållare och de funkar bra. Se bara till att pakethållare är kompatibelt med fästet på väskorna! Annars blir det trist värre kan jag intyga!

Vad verktygen beträffar, så köp dem i en välsorterad cykelaffär där biträdet verkligen själv cyklar långfärd och/eller MTB. Jag såg att Funsport Mountainbike hade test på multiverktyg. Läs och begrunda. Jag tycker personligen att alla verktygen inte behöver sitta ihop, utan ha gärna separata verktyg.

Lycka till

/Niklas
 
Hej Tor.

Välkommen till vi-som-ska-börja-långfärdscykla-klubben! Det är onekligen en del frågor som dyker upp.

Pakethållaren skall helst vara av stål. Har läst en del ont om Blackburns pakethållare. Själv köpte jag Tubus, ganska dyra och kan vara svåra att få tag på i Sverige. Finns annars (som allt annat) på http://www.globetrotter.de/de/index_d.php3
Tubus passar bra ihop med Ortliebs väskor.

En översikt över massa cykelväskor: http://www.lancerushing.com/bicycling/panniers.cfm

Annars har du allt på Ingvar-Nilssons utmärkta sidor (se länkar ovan). Dom läste jag och det löser det mesta.

Corax spånar lite kring utrustning på sin sida http://www3.utsidan.se/corax//index.htm

En annan bra:
http://cykelsemester.eurotourism.net/tipsen/

Lycka till.

...Johan...
 
Långfärdscykling...

Hej Tor. Om du vill ha lite tips om långturer på cykel, gå in på http://www.klaus.nu och klicka dig fram till cykelsidorna. Jag har försökt att samla lite erfarenheter från mina turer på min hemsida. Det mesta om cykeln, maten, utrustningen m.m.

Hälsningar Jürgen
 
Tack!

Tack!

Tack allesammans för era svar! Jag har fått mycket hjälp och jag känner mig väldigt laddad inför vårens träning och äventyr!

Vi ses!
 
Hej Gustav

Läste ditt inlägg och tyckte de var intressant. Så du rekommenderar en Crescent 2227 Boge 7 växlar eller en 2203 Vising 3 växlar? Eller är det någon annan "klassiker" du menar?

Det låter som du fått tag i någon frampakethållare utan att beställt den från nätet, var har du hittat din fram pakethållare?

Du nämde att din klassiker hade 42 mm hjul, så därför jag undrar om vi snackar om samma klassiker för de ovan nämnda har 47-622 hjul.

Finner du inte att hjulen rullar lite trögt? Sen väger den 19,2 kilo, men det kanske man inte tänker så mkt på?

Hursomhelst förstår jag att de borde vara gedigen kvalite, inbyggda växlar kanske håller längre också?

Mvh Pher
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.