Vill börja TOURINGCYKLA

Jo de glömde jag säga, jag har cyklat långt på billiga MTB-hojar och citybikes, det har gått alldeles utmärkt. De tål kanske ingen tuffare behandling, men går snällt på asfalt och släta däck. Byt illa kvickt om det sitter grova däck på, skillnaden är stor.
 
Bara en sak till :) om du cyklar mycket till vardags behöver du inte träna extra inför en långcykling. MEN, om du har med dej någon som aldrig cyklar är det ett hett tips att cykla med henne/honom några mil och kolla hur det går med muskler och knän efter sådär en fyra fem mil. Går det inte så bra krävs viss träning. Jag har gjort samma misstag två ggr, att ta med mej någon som var helt ovan vid cykling, och semestern fick avbrytas efter bara en dag, snöpligt.
 
Fler handlare

Klaus; sa:
Jag puschar för min cykelhandlare hemma hos mig på västkusten som har allt man kan önska sig i utrustning och kundskap i långturer. Och ska ta in Engelska Thorn i vinter: LO-cykelsport på Orust: telefon 0304-44712.
Det dom inte har i Göteborg- (Jag vet! Jag har frågat runt!) har Lasse på LO.
Hälsningar Jürg

Lo hade inte TA vevlager eller klingor, för TA Zephyrs pedalarmar. Utan det skulle få bli en special beställning eller vänta på hans nästa beställning, när jag kontaktade honom för ett par år sedan, men det är väl bra om det finns flera handlare som vågar att ta hem saker utanför Hallmans/Grahns sortiment.

Sedan finns det en uppsjö av bra tillverkare som gör touringcyklar både i Frankrike, UK, USA, Japan. Det är fler än Dawes, Thorn. Dawes importades till Sverige på 70 -80 talet av Svalan i Falun, har bekant som köpte en Dawes under den tiden.

Här i U-a fanns det handlare som sålde Miyata, Nishiki mm för 20 år sedan, då kunde man få fram hyfsade touringcyklar, mm, men idag frågar man om sådana saker, så får man "Godag yxskaft" till svar.

Det är väl ett av skälen varför jag har handlat direkt från utlandet.

J-O
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.