Vilken gas vid kyla?

Jag har inte provat detta praktisk i stark kylan ännu - men det är ganska mycket som talar för att Sievert 2208 fungerar med användbar fart i en trangia gasbrännare ned till -25 grader (1 bar övertryck, såpass att lågan rinner lite över grytbottenkanten på en trangia 27 och med 3 minuter och 15 sek för en halvliter vattenuppkok från +14 grader vattentemp), ekonomisk fart (bäst verkningsgrad) till -32 grader C och med 4 min 15 sek och vid -37 grader så går det lite segt med 5 min 15 sek. Om jag jämför med novan så känns det som att gassköket jobbar snabbare med uppvärmningen i jämförelse med Novan även om man startar med MF-köket uppvärmt och klar - dock har jag inte klockat tiderna ännu[1]. situationen kan vara annan med Trangia 25 med vidare gryta och förmodligen kan nyttja Optima-brännarens uppvärmningspotential bättre.

Obs ovanstående beräknat på Propanets temperatur i flaskan - när man eldar så går det ju ned några grader pga. avdunstning och det är en sådan grej som man måste prova praktiskt i stark kyla för att se om det är hanterbart eller inte.

Jasså, det är beräknade koktider du anger, inte uppmätta koktider?

F.ö. brukar ju ofta koktiden anges vid 1 liter vatten i kökstester. Alltså får dina angivna koktider dubbleras för att bli jämförbara med angivna koktider för andra kök.

Skall man smälta snö och därefter koka upp så är det lite drygt dubbla tiden.

Jo, den mängd energi som åtgår för att omvandla nollgradig is till nollgradigt vatten är ju lika stor som den mängd energi som krävs för att värma vattnet 79,9 grader. Sedan åtgår det knappt 6,8 gånger så mycket energi för att förånga vattnet.

Ni som har lagat mat vid -25 - -37 grader C kan ju räcka upp en hand - tror inte speciellt många av oss som skriver här har gjort det och ännu mindre på regelbunden basis ;-)...

Jag har i alla fall lagat mat inomhus när det varit 25 minusgrader utomhus :)
/Niklas
 
Senast ändrad:
Uppvärmningstiderna är tagna från inlägg http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30082&page=2 inlägg 20 och är högst verkliga och praktiskt uppmätta, mycket lättare att göra på det sättet än att försöka uppskatta de konstanter som behövs för en teoretisk beräkning vid olika gaspådrag....

Att dessa kanske inte gäller helt vid -25 grader har jag redan reserverat mig för.


Då tryck och temperatur är väldigt förutsägbart för rena gaser som ren propan så ser jag inte att det skulle ge några avgörande skillnader i värmekapacitet att elda i kyla likväl som mina utförda testet vid 20 grader för samma brännartryck när provet gjordes.

Propan har vid -25.0 grader C ger 2.034 Bar absoluttryck enligt NIST och vid 1013 mBar lufttryck ger 1,021 Bar övertryck. Innan gasen når munstycket i brännaren så är den förvärmd till ca 700 grader (och avsvalnad till kanske 300 grader igen) av glödande förgasaröret i lågan så där torde +20 eller -25 grader omgivning inte påverka något alls gasflödesmässigt av densitetskäl genom munstycket för samma givna gastryck

Dock reserverarde jag mig ändå då jag faktiskt inte har gjort testerna vid -25 grader och sett om det fungerar eller om några andra problem dyker upp och därför kan inte säga att det gäller för -25 grader utan bara att det troligen fungerar.

Att det är halvlitersangivelserna är för att jag gjorde på just uppvägt 500 gr vatten och 0.5 liter är den mest praktisk volym i en Trangia 27 samt att jag gjorde 2-3 mätningar per trycknivå och skulle vara lite väl fullt att hantera 1 liter med viss risk för överkok och man sparar tid när man skall göra flera 0.5 liter uppvärmningar i rad per gastrycksnivå fär att vara säker på att få inom några sekunder samma uppvärmningstider.
 
Det kan ha sina sidor att extrapolera uppmätta värden...

Då dina uppmätta koktider är extrapolerade till popanets temperatur i flaskan, inte den aktuella lufttemperaturen, så uppstår två viktiga frågor: Hur pass mycket temperaturen sjunker i gasflaskan vid uppkok (främst vid kyla) och hur pass mycket större blir avkylningen om en otymplig tub som t.ex. Sievert 2208 måste grävas ner för att kunna funka med sitt gasolkök?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Den reservationen gjorde jag redan i inlägget - vi kan gaffla om det här hur länge som helst om någon eller ett par tiotals procent feluppskattningar fram och tillbaka, ingen har gjort praktiskt tester vid mycket stark kyla ännu för att korrelera mot uppskattningarna och fråga är egentligen om det går lika bra, mycket bättre eller dubbelt så lång tid eller tom. oanvändbart och då har inte 10-20% feluppskattningar någon större betydelse i sammanhanget.

Givetvis påverkas det hela också av flaskans fyllnadsgrad (och den magasinerade värmen där) och hur fort värmen tar in sig i flaskan från omgivningen - dock vid nedgrävning så är förmodligen marken/snön betydligt varmare än flaskan om det är -25 grader i luften och man har fortfarande 0.5 Bar övertryck för den mest ekonomiska pådraget i trangia 27 när flasktemperaturen nått ca -33 grader fortfarande lite seg men användbart låga vid 0.25 bar vid flasktemperatur av -37 grader.

Dock kan man uppskatta verkan genom att mäta temperatursänkningen vid en normal tillagning eller tänkt bränntid vid normal styrka för att smälta och koka en liter vatten även i rimligare test-temperaturer och transferera det till -25 grader då värmeöverföringen från omgivningen till tuben till största delen handlar om temperaturskillnad - inte om absoluttemperatur, givetvis med risk för en viss felfaktor.

Visst blir gastuben svalare när man värmer mat vid sommartid - men det är sällan man ser att det börja imma och frosta vid normalare användningstider (dvs. tempsänkning max 5-10 grader) och att sänka en sådan -30 gradig kall propantub i en skvätt 0-gradig vatten är nästan samma sak som att doppa en vanlig campinggasoltub i 50 gradigt vatten sommartid - ja förutom isklumpen kring tuben som bildas då...

Nu känns det som att det hela börja bli uttjatat och kommer inte vidare utan praktiska prov i stark kyla och då får man nog vänta till nästa vinter innan någon gör en recension med Sievert 2208 som köldtålig bränsle för gaskök
 
Är det någon som istället har erfarenhet av att värma de vanliga butanflaskorna i sovsäck under natten eller liknande vintertid, för att sedan använda dem i några minuter? Eller innanför jacka exempelvis?
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av att värma gastuben i en jacka eller sovsäck. Däremot har jag testat att då och då duttat gasflaskan strax ovanför lågan under någon eller några sekunder, när det kanske var 5 plussgrader (detta förfarande kräver givetvis ett spindelkök).

Effekten är mycket snabb, men varar inte särskilt länge, varför processen behöver upprepas rätt ofta. Självfallet sker detta på egenrisk. En exploderad gastub lär inte vara särskilt trevligt...

Vintertid föredrar jag tveklöst bensin/fotogenkök.
/Niklas
 
Tack för inputen!

Känns otvetydigt som en svår avvägning. Den primära tanken är om flaskan kan värmas upp till 20+ gradig temp om man har den i sovsäcken även vintertid, och om temperaturen håller i sig de 10-15 min man max behöver ha den i bruk.

På så vis kan man ju passa på och koka upp en extra liter som man rappt häller ner i en Thermos och har senare under dagen (så man slipper värma upp termosen en andra gång).

Ni andra - reflektioner eller egna erfarenheter?
 
Eftersom jag kan räcka upp handen angående lagat mat vid låg temperatur vill jag gärna understryka att det är vissa praktiska problem när kvicksilvret kryper under -30°. Mina matlagningsövningar gjordes på fotogenkök, bensinkök och öppen eld. Är det stilla och kallare än ca -35 krävs det rejäla tändstickor eftersom kalluften rasar ner och vill utjämna värmen. Tändvätskan behöver orka hålla imot kalluftinfallet annars blir det ingen varm mat och inget vatten.
Själv skulle jag inte förlita mig på andra gaskök än Sivertkök matade med syrgas och acetylen, givetvis under förutsättning att någon annan bar in gasen, i de här temperaturområdena.
När det är så här kallt ute och man kommer in i en ouppvärmd byggnad, bör man först trycka ut fukten i väggarna. Det går åt rejäla mängder energi för att göra det. Långpanna och Jeepdunk med rödsprit ger en indikation om behoven. Håll er och utrustning ur vägen när ni eldar. Sätt inte eld på byggnaden.
Om gas hade varit vägen vid låg temperatur så hade utbudet varit i gasens favör. Det tycks som den inte är riktigt där ännu. Bensin och fotogen fungerar väl i praktiken.
Go tur
 
Varning för återfylld gasbehållare!

Som sagt ingen billig gas....

-----------------

Obs nedanstående text är bara akademisk fundering - utövar någon av er detta efter texten nedan så är det på helt egen risk och låna aldrig ut en återfylld tub!!! - Skall ni bryta mot lagen så gör det med kunskap så att ni inte drar på er onödiga risker som kan undvikas med rätt hantering - det är därför jag skriver nedanstående.

------------------

Tänk på att här balanserar man på gränsen, så gör inte fel här!.

Hej, och tack för en bra och ofta sund läsning,

som den ansvariga för dessa produkter hos oss på Primus, måste jag ta tillfället i akt och höja ett varningens finger!

För bara ett par dagar sedan fick jag ett mejl om en återfylld gasbehållare och jag vill med hjälp av det understryka riskerna med återfyllning, och visa kraften i en exploderad gasbehållare.

Scenariot är följande, en kunnig användare av friluftskök klättrar berg på omkring 7000 möh och har där väldiga problem att få tag på bra gas. Man kan köpa nya gasbehållare för 8 €, eller återfyllda för 3 €, enligt säljarnas uppgifter med betydligt bättre gas (enbart propan?) så klart!

Den dyra orginalgasen fungerar knappt på denna höjd och kyla så användaren känner sig tvungen att prova de återfyllda gasbehållarna för att få i sig varm mat.

För att få lite bättre drag i köket (Primus OmniFuel med Eta-gryta) ställer användaren gasbehållaren uppe på locket för att försiktigt värma den (helt okej). Men, efter bara ett par sekunder exploderar gasbehållaren och bokstavligen trycker ner lock och gryta helt och hållet över köket. Användaren och hans kamrat får hett vatten på sig, skärskador av omkringflygande metalldelar på händer och ansikte samt tinnitus-problem i öronen efter explosionen. Som tur är får de inga skador på ögon eller andra vitala kroppsdelar.

Jag vill med detta bara förmedla kraften av en exploderad gasbehållare och som sagt, varna för återfyllning av desamma, det är verkligen en balansgång på slak lina!

Hoppas vi ses där ute!


Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

PS. Behöver jag nämna att köket fortfarande fungerar?? ;) DS.
 

Bilagor

  • OmniFuel_Eta-gryta_botten.jpg
    OmniFuel_Eta-gryta_botten.jpg
    51.4 KB · Visningar: 24,141
  • OmniFuel_Eta-gryta_Sebastian.jpg
    OmniFuel_Eta-gryta_Sebastian.jpg
    74.4 KB · Visningar: 2,490
  • OmniFuel_Eta-gryta_sida.jpg
    OmniFuel_Eta-gryta_sida.jpg
    24.1 KB · Visningar: 2,450
Hej, och tack för en bra och ofta sund läsning,

som den ansvariga för dessa produkter hos oss på Primus, måste jag ta tillfället i akt och höja ett varningens finger!

För bara ett par dagar sedan fick jag ett mejl om en återfylld gasbehållare och jag vill med hjälp av det understryka riskerna med återfyllning, och visa kraften i en exploderad gasbehållare.

Scenariot är följande, en kunnig användare av friluftskök klättrar berg på omkring 7000 möh och har där väldiga problem att få tag på bra gas. Man kan köpa nya gasbehållare för 8 €, eller återfyllda för 3 €, enligt säljarnas uppgifter med betydligt bättre gas (enbart propan?) så klart!

Den dyra orginalgasen fungerar knappt på denna höjd och kyla så användaren känner sig tvungen att prova de återfyllda gasbehållarna för att få i sig varm mat.

För att få lite bättre drag i köket (Primus OmniFuel med Eta-gryta) ställer användaren gasbehållaren uppe på locket för att försiktigt värma den (helt okej). Men, efter bara ett par sekunder exploderar gasbehållaren och bokstavligen trycker ner lock och gryta helt och hållet över köket. Användaren och hans kamrat får hett vatten på sig, skärskador av omkringflygande metalldelar på händer och ansikte samt tinnitus-problem i öronen efter explosionen. Som tur är får de inga skador på ögon eller andra vitala kroppsdelar.

Jag vill med detta bara förmedla kraften av en exploderad gasbehållare och som sagt, varna för återfyllning av desamma, det är verkligen en balansgång på slak lina!

Hoppas vi ses där ute!


Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

PS. Behöver jag nämna att köket fortfarande fungerar?? ;) DS.

Tack för det skrivna! Kan passa på och fråga om ni på Primus har några flaskor som tåg kyla bättre, med högre propanhalt? Det är ju tydligt efterfrågat, så kanske något att sätta delfokus på?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...