Problem med nytt Primus Omnifuel

Jag har en tråd som handlar om multibrännare men diskussionen blev mycket fokuserad på matlagning i eller utanför tält (beroende på min rubrik, så klart).
Nu behöver jag akuta råd specifikt angående Primus Omnifuel monterat i Trangia 25 och 27.
Har, som presenterat i den andra tråden, köpt denna brännare och gjort ett sådant montage
och har haft köket med ut ett par gånger de senaste veckorna.
Tyvärr med mycket dåligt resultat, och nu måste jag få klart för mig vad det är som är fel.

Jag använder fotogen från OKQ8 kallat "eldningsfotogen" BNR 215688.
Enligt dunken är denna fotogen för värmekaminer och fotogenkök och
uppfyller svensk standard.


När jag monterat brännaren i mitt Trangia testade jag hemma på utetrappen och brännaren
fungerade som en jetmotor. Helt underbart. Temperaturen ute var +-0 grader.

Första turen var sedan i mycket sträng kyla (-30) och jag kan ha förståelse för att det blev problem med förvärmningen (jag använder T-röd) och brännaren vägrade i stort sett att tända normalt. Jag fick igång den en kortare stund dagen efter i solen som värmde lite men brännaren uppförde sig inte okej.

Hade sedan utrustningen ute i förrådet flera dygn och testkörde köket i ca -10 med gott resultat. Alltså hemmavid igen, dock bara en kort stund.

Andra turen var igår i Vindelfjällen. Som tur hade jag med mig rejält med T-röd och även originalbrännaren till Trangiat, och tur var det för nu fungerade köket åter inte.
Temperatur ca -5 grader och vindstilla. Brännaren går igång efter förvärmning men spottar sedan och fräser och lägger till slut av.
Jag prövade med två olika munstycken (28) och gjorde ren båda med rensnålen.
Utan bättre resultat. Jag gjorde inte ren reglerspindeln. Tänkte att köket ju knappt använts.
Trycket i flaskan har varit bra hela tiden.


Så nu är frågan: vad är det som är fel?
Kan det vara fotogenet?

Tacksam för svar då det blir en ny fjälltur på fredag den kommande veckan.
 
Det förefaller som din fotogen utomhus vid lång temperatur har parafinerats.
Själv har jag ett par gånger norrut oxså drabbats av detta, det räcker inte med att rengöra bränsleledningar och spindel utan bränslet måste förvärmas, så att parafinet går i lösning.
Det flygfotogen jag får tag i är garanterat prarafinfritt men har andra tillsatser, bl a därför är det bäst att elda utomhus.
Tråkigt att du fått ett dåligt fotogen men numera är det tyvärr inte ovanligt.
Bättre tur med ett annat märke. Bensin lider inte av denna åkomman.
go tur
 
Ungefär så där uppförde sig Omnifuel när kompisen provade att köra med Etanol (E85) Det brann en liten stund sen slocknade lågan och det pös bara oantänd bränsle.

Jag har på mitt Omnifuel provat fotogen både från Biltema och Statoil som fungerar perfekt. Det enda som jag tycker är att det är svårt att tända, det är i alla fall inte lika enkelt som med bensin. Jag använder även fotogenen till att förvärma köket med...
Numera så använder jag bara gas eller Alkylat bensin som är riktigt bra och billigt.
Omnifuel är ju gjort för att kunna använda flytande bränsle och jag har med gott resultat kört med gas även när det är kallt ute, då vänder jag tuben upp och ner för att mata fram gasen i flytande form. Men tänk på att köra köket med tuben rättvänd ett litet tag så det hinner att värmas upp lite först innan man vänder tuben, det blir stora lågor annars:)
 
När du köper fotogen - släng in dessa flaskor i frysen på kallaste läget du kan få till och låter vara något dygn, därefter försöker du med stark ficklampa mm lysa in i flaskan och se om innehållet blivit dimmigt, om så, då har du fått paraffinering och flaskan måste värmas till 30 - 40 grader C igen i vattenbad innan allt är borta igen - samma sak om du försöker tvätta ur filter som blivit igensatta av paraffin - det löser sig inte förrän det är ganska varmt. På omnifuel så måste man plocka ut filtret på dykröret med en nål när det blivit stopp pga paraffinering (och samtidigt förstör denna) och det har ingen skruvfattning som man har på Optimus novas pump.

Av beskrivningen lät det som att du aldrig fick riktig värme i köket (och kanske i kombination med igenproppad filter pga. paraffinering) och Omnifuel är svår att få riktigt varm (läs det går åt mycket T-sprit) då det inte finns bra ytor som kan samla värme medans T-spriten brinner utan man eldar mest för kråkorna.

Optimus nova (utan +) är mycket bättre i det avseende då den har flänsar i brännarkoppen som kan ta upp värme bra från förvärmningen (och även vid simmer/sjudningspådrag när lågan är liten).

En sak till att tänka på - för att koppen skall värmas och återföra värmen till förgasardelen längre ned så _måste_ man elda så hårt att lågan stryker efter koppens väggar - det här är jättekritiskt vid starten då om man drar på lite och pga. för dålig förvärmning ger gula eldbollar och man drar ned igen för detta så når man aldrig en pådrag som gör att lågorna slickar efter koppens sidor och man får dåligt/ingen värme till förgasardelen och man är i ett läge att man aldrig kommer igång sas. - det är lite antingen eller och man får inte vara feg med förvärmningen eller så får man köra med eldbollar tills koppen fått upp värmen...

Som sagt det gäller att förvärma ordentligt och sedan hålla god fart på lågan resten av användningen - att dra ned för simmer/sjuda med låga bara under brännplåten utan att det når kanterna på brännkoppen är bara att glömma - då slocknar eller puffar eldbollar om köket efter ett tag...

Omifuel är en 'reamotor' för att smälta massor av is och snö - den är inte gjord för att koka känsliga såser - för skall man göra detta så är det optimus nova eller trangia gasbrännare som gäller

---

När man har den typen av bök och med osäker kvalitet på fotogenet hos detaljister som numera verkar köpa in fotogenet på hela pallar på spotmarknade och kan vara precis vad som helst, så skulle jag förorda heptan/kemisk ren bensin, målarbensin eller akylat 4-taktssoppa till trägårdsmaskiner av den oljefria modellen när man skall använda köket när det är riktigt svinkallt - fotogenet lämnar man till sommartiden...

tyvärr är den tiden förbi som med statoil blå kunde vara helt säker på att fotogenet fungerade som den skulle även vid -30 grader C

vid bensin kan man använda gasolmunstycket utan större problem vid lågland och är man lat kan man prova att förvärma med gas från en 100 gramstub (som man håller lite värme på) och därefter snabbt koppla över till bensin när brännaren är ordentligt varm.

så länge det är gas som pyser ur munstycket och inte spottar vätska ur köket så är det samma sak som att tända köket med campingasol.

---

Slutligen omnifuel är egentligen lite för stor för traniga - i allafall för trangia 27 och man får var på sin vakt och inte elda för vad tygen håller och också kolla så att man inte får en sticklågan brinna hårt mot ytterväggarna vid hög pådrag då det kan smälta - detta är speciellt viktigt vid blåsigt väder.

Därför gjorde primus en speciell brännare som är något mindre avsedd för trangia - dock ingen reglernål så regleringen är ganska dålig, men å andra sidan kan man inte simmer/sjud-elda på Omnifuel någon längre tid ändå...
 
Har tagit in mina flaskor i värmen nu och innan uppvärmning hällt upp fotogen i en stor glasburk.
Mot dagsljuset ser det kristallklart ut...
Kan det vara parafinering trots att det inte syns någon "dimma"?
Behöver jag rengöra några filter alls? (xxargs)

Utifrån vad ni skriver verkar det ju som att bensin är bäst för Omnifuel vintertid, och då
finns det väl ingen anledning att fortsätta med fotogenet antar jag.
Jag ska köpa alkylat eller heptan-bensin i morgon och byta till munstycke 37.

Hur gör jag bäst för att få bort fotogenrester i pumpsystemet, eller behövs det kanske inte rengöras? Behövs det rengöras på något annat ställe innan bytet till bensin?
 
elda en stund med bensin så kan det anses urtvättat - nu har jag inte munstycksstorleken i huvudet - men kör på den största (42?) så fungerar det både för gasol och bensin (går lite magert med gasol - ganska lagom med på bensin vid lågland)
 
Appropå fotogen..

..eller borttagandet av det i alla fall.

Har ett Trangia som någon matat med fotogen istället för T-sprit, som sedan läckt i hela köket.
Någon här som har tips på hur man får bord det ur köket/kärlen?

Har redan provat att diska hela köket och elda brännaren med t-sprit ett par gånger men efter jag packat ihop köket så är fortfarande fotogenlukten kvar.
Vad löser fotogen som inte är giftigt att använda?
 
1. är det något som fortsätter att läcka fotogen och fyller på så fort det är borttaget.

2. är det köket som luktar eller är det förvaringen av köket som luktar

3. om det är förvaringen (påse eller vad det nu är) - är det rengjort/urtvättat och därefter torkat i stort sett i fläktdrag under väldigt lång tid ??

fotogen brukar försvinna efter ett tag om det förvara öppet och med god ventilation - gärna på något ställe där det är lite varmare - dock kan man inte ha för bråttom då det tar sin lilla tid - veckor kanske månader - är det uppsuget i något och till största delen tillstängt med plastskikt etc. så tar det väldigt lång tid.


Min misstanke är att det fortfarande finns fotogen i brännare och med otät lock så gasar det och kanske ger doft på resten av sakerna på köket.

Att bränna ur fungerar troligen inte så bra - det blir inte tillräckligt varmt då det finns fraktioner i fotogenet som behöver en bit över 100, tom 200 grader C innan det dunstar med någon nämnvärd fart och sitter det inne i filten eller vad det nu är inne i brännarsidorna på brännare så kommer det avdunsta väldigt långsamt och lukta under väldigt lång tid.

T-sprit, isopropanol mfl. alkoholer löser inte dom tyngre fraktionerna speciellt väl

Saker som löser bättre är något som liknar fotogen som tex. lågaromatisk lampolja, lacknafta etc. och det handlar inte om att bränna ut något utan att med tex. en spruta spruta lampoljan i dom små hålen i toppen av brännaren och hälla bort det som samlas i brännaren i flera omgångar och den vägen försöker tvätta ur filten/stenullet i brännare, sedan skall man försöka få bort lampoljan/lacknaftan med heptan/kem. ren bensin och detta då göras utomhus då det är brandfarligt när man slabbar med detta och i lite större mängder och därefter bör brännaren torkas utomhus - ev brännas ur utomhus på grusplan då det kommer att brinna mycket och högt

- eller så skippar man allt detta och köper man sig en ny brännare och då företrädelsevis av campinggasoltyp som http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TRANGGASOLBRAN och skippar allt vad T-sprit heter och då får en väldigt trevlig matlagningsskök på helt annan nivå och fin-reglering än när man kör med T-sprit
 
Elda...

...under trangiabrännaren, trangia har en vintertillsats för spritbrännaren som i princip innebär att du eldar med t-sprit under trangiabrännaren för att den ska bli varm och tända bättre i sträng kyla.

Borde sätta fart på fotogenresterna i spritbrännare..?

//J
 
Jag förutsätter att du inte har multifuelbrännaren till Trangia utan den vanliga spritbrännaren som felaktigt fyllts med fotogen??

I så fall, varför hålla på och försöka få ren spritbrännaren? Köp en ny eller ändå hellre satsa på en gasbrännare:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök...nnare/TRANGIA-SPRITBRÄNNARE/p/1009462_1_Style
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök-&-mat/Stormkök-&-brännare/Gasolbrännare-GB-74/p/1009407_1_Style

Köp även en ny packpåse (kostar några tior), då det kan vara svårt att tvätta ut fotogenlukten ur den gamla.

Kör resten av köket (kastruller, vindkydd etc) i diskmaskin på 65 grader (Aluminiumen kan bli lite flammig av maskindisk, men det innebär inget fel).
 
Senast ändrad:
Jag gör en liten parentes i tråden och frågar om det finns något sätt att putsa upp aluminium som utsats för soteldar och maskindiskmedel. Är det autosol som gäller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.