Tjena alla KAP-användare. Har kommit hem från 16 dagar i Sarek där mitt KAP-kök slutade funka. Tänkte höra om någon annan upplevt samma problem som jag. Nu har jag inte hunnit rengöra eller nåt annat, men så här är det:
Lågan brinner med fint blått sken, dock alldeles för liten låga (närmast sparlåga) oavsett hur jag vrider på ratten och hur mycket tryck jag sätter i flaskan. När jag förvärmt två ggr så börjar det ryka en liten aning från slangkopplingen till brännaren. Detta slutar dock efter ca 30 sek när brännaren är igång. Bör jag byta ut hela slangen med koppling och allt då slangen ju faktiskt har en pressad infästning till själva kopplingen? Jag har funnit en del skräp i slangkopplingen, ser nästan ut som om o-ringen börjad sönderdelas. Jag har inte tagit bort o-ringen och kollat noggrannare men den ser intakt ut där den sitter. Det som verkar troligt är väl att det är stopp någonstans eller vad tror ni?
Vid rengöring är det avfettning som gäller eller?
En annan fråga är detta med förvärmning. Vad är bästa bränslet att använda egentligen? Lyckades nämligen bränna två 5 cm:s hål i bottenduken på det lånade H-berg Keron 4 GT, när jag använde tenol. Efter första förvärmningen upptäckte jag inte att lågan inte riktigt slocknat (på morgonen då det är ljust ute) så jag brännde både mig själv och duken. Går det kanske att använda lysfotogen istället eller vad tror ni?
MVH Urban.
Ps. Det var ju tur att man tog med en gas-brännare samt en ny gastub till trangiat som back-up, så slapp man ju avbryta fjällturen Ds.
Lågan brinner med fint blått sken, dock alldeles för liten låga (närmast sparlåga) oavsett hur jag vrider på ratten och hur mycket tryck jag sätter i flaskan. När jag förvärmt två ggr så börjar det ryka en liten aning från slangkopplingen till brännaren. Detta slutar dock efter ca 30 sek när brännaren är igång. Bör jag byta ut hela slangen med koppling och allt då slangen ju faktiskt har en pressad infästning till själva kopplingen? Jag har funnit en del skräp i slangkopplingen, ser nästan ut som om o-ringen börjad sönderdelas. Jag har inte tagit bort o-ringen och kollat noggrannare men den ser intakt ut där den sitter. Det som verkar troligt är väl att det är stopp någonstans eller vad tror ni?
Vid rengöring är det avfettning som gäller eller?
En annan fråga är detta med förvärmning. Vad är bästa bränslet att använda egentligen? Lyckades nämligen bränna två 5 cm:s hål i bottenduken på det lånade H-berg Keron 4 GT, när jag använde tenol. Efter första förvärmningen upptäckte jag inte att lågan inte riktigt slocknat (på morgonen då det är ljust ute) så jag brännde både mig själv och duken. Går det kanske att använda lysfotogen istället eller vad tror ni?
MVH Urban.
Ps. Det var ju tur att man tog med en gas-brännare samt en ny gastub till trangiat som back-up, så slapp man ju avbryta fjällturen Ds.