Menar du för att alla vet att han faktiskt inte lästa några mail?
Ja. Fast det kan vara fel. Han kan ha läst alla. Tänk vad illa. Man kör ett klimat-jihad. tusentals dokument från forskare man anklagat för alla möjliga brott läcker ut. Och man hittar inget i materialet. Hur hanterar man det? Jo man spelar dum och pratar om vad andra tycker istället :)
 
Jag har läst de mailen som pekats ut i pressen. Där fanns inget graverande alls, så vitt det kommer an på mig. Några inlägg bakåt postade jag min bloggsida som analyserar dem, om du är intresserad.
 
Jag har läst de mailen som pekats ut i pressen. Där fanns inget graverande alls, så vitt det kommer an på mig. Några inlägg bakåt postade jag min bloggsida som analyserar dem, om du är intresserad.
Har läst dem (och rätt många till) och finner dem ointressanta (mailen, inte din blogg :) ). Inget jag läst pekar på mygel. Inte ens Peaceful anser att det finns något att komma med. Men han har läst om andra som tycker de är förfärliga.
 
Senast ändrad:
Det är såklart meningslöst att diskutera mailens innehåll med förnekare. Det enda man kan göra är att vänta ut Climategatestormen för att i dess efterdyningar få uppleva den schysstare forskning jag hela tiden efterlyst.

Så du ville bara påstå att jag är duktig på att berömma mitt eget kunnande, mina djupa insikter och min debatteknik men sen inte visa var jag varit så duktig? Vore ett märkligt beteende för de flesta men i Noobs skola känns det faktiskt helt rätt. Där gör man sånt. Och gillar man forskning så gillar man forskning från samma skola, den som slänger ur sig saker med ett syfte, som inte tål granskning.

http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=419&filename=1089318616.txt
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=356&filename=1062592331.txt
http://newsbusters.org/blogs/noel-s...gates-michael-mann-be-investigated-penn-state
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295&filename=1047388489.txt
http://www.copenhagenclimatechallenge.org/
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2009/11/27/a-climate-scientist-on-climate-skeptics/#more-11377
http://camirror.wordpress.com/2009/11/22/curry-on-the-credibility-of-climate-research/
 

ATtt du uppfattar att jag fokuserar mer på dig än ditt budskap säger nog mer om dig. Men du är fascinerande såklart! Framförallt är jag fascinerad av alla bloggar som du måste läsa. Hur har du tid?

I alla fall, några kommentarer kring de mail som du hänvisar till. Först ska man ju komma ihåg att dom är skrivna i privat syfte och då är man slarvigare och slänger sig med uttryck på ett annat sätt än vad man gjort annars.

En skrivning som många lyfter fram är den som du hittar i din tredje länk: "I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps
to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from 1961 for Keith’s to hide the decline".


Det kan ju tyckas som en lite jobbig mening när den lyfts ur sitt sammanhang och utan att veta vad som syftas på. Vad det hela handlar om att när man uppskattar temperaturer utifrån årsringar på träd så överensstämmer årsringarna väl med uppmätta temperaturer från 1880-1960. Därefter sjunker temperaturen om man mäter från trädringarna medan mätningarna med termometer visar en ökning. Därför syftar man i detta mailet på att få till den övergången från trädringstemperaturer till uppmätta temperaturer på ett bra sätt. Så att man kan dölja nedgången (som inte är en nedgång i temperatur). Då kan man såklart klaga på metoden med trädringar som verkar vara dålig, och det kan man ju göra, men samtidigt så kan man producera liknande temperaturkurvor för jorden utan att använda trädringar utan man kan använda iskärnor, stalgmiter osv.

En annan skrivning är Pielke is also losing all credibility as well by replying to the mad Finn as well - frequently as I see it. I can't see either of these papers being in the next IPCC report. Kevin and I will keep them out somehow - even if we have to redefine what the peer-review literature is ! Den skrivningen kan man också fundera på, men det är mer intressant att fokusera på vad som verkligen hände. De artiklar som syftas på finns med i IPCCs senaste rapport.

Och så fortsätter det, inga mail innehåller något uppseendeväckande om man vet vad som döljer sig bakom (exempelvis vetenskapliga resonemang som det första exempelet), det var därför jag skrev att jag var trött i din länk till expressen-artiklen om just detta.

Nu är jag fascinerad på vad som komma skall, hur många länkar till olika blggar kommer att finnas i nästa svar? Eller kommer du diskutera de naturvetenskapliga basfakta kring värmeflöden och koldioxids effekt på det?
 
Till peacefull.

Du är en mycket märklig person, men jag tror inte du har den självdistansen så att du faktiskt kan inse detta.

Du får en hel del skit i detta forum men du har hela tiden skrivit lika illa om dina med debattörer eller mot debattörer.

Du surnar till när andra säger sig ha sanningen för att direkt visa den "riktiga sanningen" (oftast från en blogg) som du sitter inne med..

Du läser mer bloggar en någon annan människa jag känner... samtidigt sköter du tydligen ett jobb som sysslar med friluftliv.

Du förgyller tillvaron.

(jag har gått en videokurs med han kaj pollak).

Men låt oss samman fatta lite.

Har klimatet blivit varmare ?

Har temp zonerna flyttat på sig?

Eller är det samma klimat idag som för 20 år sen?

Frågan är väl bara om det är en helt naturlig process eller om människan förbränning av fossila bränslen bidragit ?

Ett litet ps bara plockade gula kantareller och smultron den 1 december.....

Nu kommer peter 1969 skriva nåt om snö och hur kallt det är idag för kontra mot min svamptur i början av december.
 
JAG verkar onekligen intressant. Fast det är synd att så få läser och förstår vad jag skriver. Ni skulle nog föra er bättre om ni gjorde det.
Är det ens någon som vet min uppfattning i klimatfrågan? Har ni minsta aning om vad ni "slåss" mot? Eller gissar ni bara precis som när ni fäller andra tankar om mig och vad jag ägnar mig åt?

Och att tänka så mycket på mig vid sidan av er cherry picking kommer nog inte leda er så långt i någon vetenskaplig bemärkelse.

Allt är lugnt, här finns inget att se. Cirkulera.
 
Vi VET vad du tycker, och det är problemet.

Att vi tycker du är intressant är mest för att du är en udda kuf. Du är helt enkelt ett spännande psykologiskt observations-objekt.
 
Klimatmötet i Köpenhamn

Det finns en del som säger att människan inte har eller kan påverka jordens klimat men det är fel. Jordens medeltemperatur har ökat de senaste hundra åren och det är något som de flesta känner till.
Det går att stoppa den utvecklingen om man vill och det märks tydligt de senaste dagarna. Även om inte klimatmötet i Köpenhamn är slut och de nya avtalen är klara så kan man titta ut genom fönstren. Där kan man tydligt se att temperaturen har fallit. Det är ganska otroligt att resultatet av klimatmötet kommer så snabbt med lägre temperaturer och rekordpriser på el.

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.