Artikeln jag nyss länkade till handlar inte om resultatet av forskningen utan om forskningen. Forskningen är undermålig och mycket av det som sagts om den i positiva ordalag tidigare är helt fel.
Men visst, ni får ge ert stöd för kass forskning. Det gör man ju om man har en agenda och inte ett mål om att komma nära vetenskaplig sanning i sak.
 
Artikeln jag nyss länkade till handlar inte om resultatet av forskningen utan om forskningen. Forskningen är undermålig och mycket av det som sagts om den i positiva ordalag tidigare är helt fel.
Men visst, ni får ge ert stöd för kass forskning. Det gör man ju om man har en agenda och inte ett mål om att komma nära vetenskaplig sanning i sak.
Du verkar mycket insatt i forskning. du är kanske forskare själv? Raketforskning eller inom hjärnkirurgi? Det är det intryck man får när man läser dina forskningsinitierade inlägg.

Jag som är en helt vanlig kille är tacksam för att du talar om vad som är dålig forskning. Då vet jag ju vad som gäller.
 
Artikeln jag nyss länkade till handlar inte om resultatet av forskningen utan om forskningen. Forskningen är undermålig och mycket av det som sagts om den i positiva ordalag tidigare är helt fel.
Men visst, ni får ge ert stöd för kass forskning. Det gör man ju om man har en agenda och inte ett mål om att komma nära vetenskaplig sanning i sak.

Men eftersom kritiken mot forskningen bygger på missförstånd, felaktigheter och ren och skär okunskap (som de tre exemplen jag gav) så har jag lite svårt att förstå vad det är som är dålig forskning.
 
Jag tänker så här:
Jordens resurser är begränsade. Det enda som förnyas är solljuset. Alla andra (uran, olja, gas etc) kommer att ta slut, Därför borde vi utveckla metoder som på ett effektivt sätt kan ta tillvara solljusets energi. I långa loppet är detta vårt enda alternativ.

Forskning pekar på att människan släpper ut saker (koldioxid, metan, kväveföreningar, sotpartiklar etc) som värmer upp atmosfären. Detta är inte kontroversiellt. Frågan är hur mycket detta påverkar klimatet.

Att fortsätta släppa ut saker som potentiellt sätt kan få klimatsystemet att balla ur är inte bara riskabelt. Det är dumt, eftersom det i långa loppet bara är en tillfällig lösning. Det är som att försöka korsa Atlanten med en motorbåt med alldeles för lite bensin - istället för att tex hissa segel.

DVS övergången till hållbara drivmedel kommer att någon gång bli en fysikalisk nödvändighet. Varför inte satsa på att göra övergången nu, istället för när det kan visa sig vara för sent?
 
Senast ändrad:
Ang miljöargumentation

Spelar liksom ingen roll vilka balanserade och väl grundade argument som forskare för fram i miljö debatten, när vi har pajasar som Andreas Carlgren som miljöminister vid rodret! Ni som missade Uppdrag Gransknings program om turerna kring Förbifart Stockholm kan göra det här. Tragisk politiker komik på hög nivå utlovas!

t%C3%A5rta.png
 
Nu är det kall vinter. Självklart passar denna sidas läsare på att vara ute i kylan och snön och åka skidor eller vad man nu gör, istället för att sitta och häcka framför datorn. Själv kom jag precis hem från en trevlig fotosession ute i granskogen.

Men ändå; det är en ovanligt kall vinter på den norra hemisfären, och det är endast en tidsfråga innan Peacefull postar en blog som handlar om att denna kyla visar att uppvärmningen av vår planet är en bluff. Så då kontrar jag med att posta ett eget bloginlägg i förväg. Bättre att förekomma en omkomma, som det heter.

http://utsikten.blog.se/2010/01/09/vinterkyla/
 
De där om att de ska bli varmare... de ä ju kallare än nånsin nu ?, eller stämmer inte termometern ?

Människan klarar sig alltid o har gjort så ett bra tag...

Den ser också till att ha någonting att frukta o att sträva efter...även om de e tokiga saker...

Sist Riksrevisionen som lagt ner ca 4 miljoner på att kolla upp om det fuskas med vart utlandpengarna tar vägen...de hittade runt 40-50 tusen kronor...som hamnat snett, väl använda skattepengar anser jag, då folk hade nåt o göra, det är ju arbetslinjen som gäller, eller hur ?


De ä ju skitbra att klimathotet finns, det skapar jobb o massor av spinnoffeffekter samt nattmanglande politikerträffar med dito resor o sånt, och sådant har även en baksida som allt annat förståss....
 
De där om att de ska bli varmare... de ä ju kallare än nånsin nu ?, eller stämmer inte termometern ?

.

Termometern stämmer säkert men kanske inte minnet. Visst är det kallt ute men det är inga extrema värden och det är väl bara Dalarna som ligger långt under den normala medeltemperaturen. För övriga Sverige ligger det bara någon enstaka grad under medeltemperaturen. Även i framtiden kommer temperaturen hamna under medeltemperaturen vissa tider. I genomsnitt kommer temperaturen att öka men naturligtvis kommer det att finnas dagar, månader och även kanske år där temperaturen ligger under medelturen. Kollar man även bara på mindre områden kommer det att vara ännu större variationer jämnfört med den beräknade temperaturökningen.

/Stellan
 
Kom också ihåg att även om 20% av jordens yta upplever kallare väder än genomsnittet för årstiden, så upplever hela 40% mer värme än normalt. Det som är speciellt den här gången är att all kylan har behagat parkera sig precis över de områden där koncentrationen av klimat-förnekare är som störst.

Jorden absorberar lite mer värme varje år, med stigande halter av växthusgaser. Men den värmen kan gömmas undan på märkliga ställen. Exempelvis ishavet, där vi inte har mätstationer, eler havets botten, eller när is smälter eller vatten avdunstar. Mer och mer energi förpackas på vår planet, men inte alltid i form av varmare luft. Luft och vatten rör på sig.

Kom även ihåg att havet absorberar 97% av all den värme som planeten plockar ner från solen varje dag. Vi som bor ovanför havsytan bryr oss mest om de 3% som hamnar hos oss, men de verkligt intressanta förändringarna äger rum i havet. Och 2009 var det varmaste året i havet sedan istiden.
 
Kom även ihåg att havet absorberar 97% av all den värme som planeten plockar ner från solen varje dag. Vi som bor ovanför havsytan bryr oss mest om de 3% som hamnar hos oss, men de verkligt intressanta förändringarna äger rum i havet. Och 2009 var det varmaste året i havet sedan istiden.

Har du någon länk eller källa till detta?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.