Deltagarrekord för Kristinehamn Adventure Race igen

Av: admin

Start på lördag 22 augusti kl.10.00 i Lunedet

För en månad sedan var antalet anmälda lag 100, men bara under augusti har det kommit in 40 lag ytterligare och det kommer att stå totalt ca 250 tävlande fördelat på 146 lag på startlinjen i helgen. Detta är mer än vi någonsin kunnat hoppas på. Det som är extra kul är att vi i år har allt från nybörjare som kör sin första tävling till några av Sveriges absolut bästa multisportare i samma tävling.
- Precis som det ska vara! Min åsikt är att multisport är så mycket mer än bara tävling, det är upplevelsen och utmaningen som ska stå i centrum. Jag brinner för multisport och det känns kul att tillflödet av nya är så stort, förhoppningsvis kommer ni att bli sugna på att köra ytterligare tävlingar i höst. Sporten växer, så också antalet tävlingar, säger Mathias Mellgren, tävlingsledare för Kristinehamn Adventure Race.

Korta banan startar med en kort orientering på ca 3 km där det kommer att bli mycket trångt och mysigt! Orienteringen är av lätt karaktär med en del kluriga vägval. Efter denna sträcka är det dags för paddling på ca 7 km i en mindre sjö. Vattenståndet är högt och det ser ut att bli ca 4-5 m/s vind. Sträcka 3 består i en kuperad men snabb mountainbike orientering på ca 12 km med ett par vägval på grusvägar och stig. Sista sträckan är en mycket tuff, kuperad traillöpning på ca 8 km i obanad terräng blandat med stig och grusväg. Denna sista sträcka kommer att vara utslagsgivande innan det är dags för målgång i TC.

Total sträcka för korta banan är ca 30 km och en beräknad segrartid för täten på 3 h.

Långa banan startar med samma 8 km tuffa traillöpning som avslutar den korta banan. Denna sträcka kommer att sprida fältet ordentligt. Räkna med att det kommer att gå skrämmande fort i täten! Sträcka 2 består av en lång mountainbike på ca 25 km med ganska många höjdmeter, även här kommer det att gå fort i täten. Sträckan går på asfalt, grusväg och delvis stig beroende på vägval. Denna sträcka kan vara avgörande... Sträcka 3 en kort orientering på ca 3 km kring TC med flera kluriga vägval. Paddlingen på ca 12 km under sträcka 4 kommer att bli fin och med lite medström på vägen ner och motström på vägen tillbaka. Sträcka 5 är en kort mountainbike orientering på ca 12 km med stig och grusväg och några få vägval. Den sista sträckan är en lång totalt utslagsgivande orientering på 10 km och flera vägval och massor av härliga höjdmeter...

Total sträcka för långa banan och solo är ca 70 km och en beräknad segrartid på 6 h

Ungdomsbanan startar med samma korta orientering (3 km) som på korta banan och avslutar med ca 5 km lätt mountainbike orientering.

Total sträcka för långa banan och solo är ca 10 km och en beräknad segrartid på 1 h

Mer info

Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
AIM Challenge är en multisporttävling som är öppen för motionärer och elit. Man tävlar i lag om två personer, dam, herr eller mix. Var med och tävla ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer
Där stod de alltså. Mitt på fjället. Dimmorna svepte in med stor hastighet över det kala och öde fjällandskapet. Knäna protesterade vilt och magarna ... 4 kommentarer
Fotbollsungdomar på ett teambuildings läger med en äventyrare och fystränare. 1 kommentar