Utnyttja klippkort

För att förnya mig lite har jag köpt klippkort på Lkpg Health Care där jag varit PT-kund. Jag vill kunna utnyttja ställningar och redskap som jag inte har hemma. Inriktningen är, som tidigare, mest buk, ben och rumpa.

Idag var första tillfället. Jag värmde upp på stationär cykel, vilket jag inte har hemma. P g a mina knäartroser kan jag inte springa så det är inga konditionsmoment i mina övningar, om man inte räknar burpees, armhävningar och kettlebellsving (16kg, 3*15), som iaf är konditionskrävande, men hur konditions*givande*? Sånt gör jag på altanen hemma.

Gymmet har, som man kunde vänta, benpress och benspark. Första gången jag testade benspark, för 8 år sen, var i väntan på min dåvarande PT, och jag hann iaf med några reps med 30 kg. Det kan jag inte riktigt idag, delvis beroende på mina knäartroser. Tidigare var det klasskillnad mellan vänster och höger ben, men idag är de ungefär jämstarka. Att komma tillbaka till 30 kg på vardera benet kunde vara ett rimligt mål. Jag testade även benpress och där handlar det om andra vikter, 50 kg, kanske. Jag har ingen aning om vad jag egentligen kan.

Uppresning är en favorit, en övning som fick mig tillbaka på banan efter en trafikolycka (den 12 februari 2008, kl 10.58). Jag lyckades då arbeta mig ned till 30 cm och lägre och där är jag inte alls idag; mitt normalläge är 43-45 cm och jag vill nrt under 40. Jag övar på bänkar och soffor på ett utegym och i en park, båda nära bostaden. Så frågan är om det finns bra gymredskap för sådan träning. Jag kör en del benträning med stång hemma; eftersom jag inte kan lyft mer än 17,5 kg över huvet (höger arm är svagare än svag) kompletterar jag med 8-9 kg i en ryggsäck, men märker (på gymmet finns ju speglar) att jag har svårt att gå riktigt djupt, troligen beroende på knäna.

Ett redskap jag ofta kör med på utegymmet är en svagt sluttande plamka, där man liggande på rygg och med knävecken över en tvärslå ska lyfta överkroppen -- man kan inte låsa fötterna. Där har jag på sistone tappat, vet ej varför. Min främsta bukövning idag är "omvända crunches med stav" 3*10 reps, där blotta faktum att jag kan misslyckas i tredje setet antyder att den ännu är tillräckligt tung (min sista PT, som är 1.90 lång, undrade om han själv skulle klara den!) Vissa trötta dagar kan jag inte alls. Min näst främsta övning är Stjärnan, sidoplanka med arm- och benlyft, där jag är sämre med stöd på höger fot, alltså inte hela underbenet) -- det är också en rätt tung övning. En bukövning jag kör ibland är ab roller.

En benövning jag tappat bort är split squat/ utfall, med eller utan vikter, som jag tappat bort, troligen p g a dålig balans och dåligt knä på höger sida.

Jag tycker målen framgår rätt tydligt, så jag är nyfiken på förslag om hur jag vässar anspråken, delvis med hjälp av lättanvända ställningar och redskap på gymmet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.