Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, så kändes det som han hittat rätt!

Av: bessepersson

International Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen fåstå på Europas högsta berg, så kändes det som jag hittat rätt. När jag läste om International Elbrus Race så funderade jag först på om det var klokt att tävla på ett så pass högt berg, som ändå Elbrus är med sina 5642möh. I efterhand, med den tillit jag fick till arrangörerna av tävlingen så kan jag varmt rekommendera detta sätt att utmana sig själv och samtidigt få stå högre än någon annan i Europa.

International Elbrus Race arrangeras varje höst i slutet av klättersäsongen när fullmånen skiner över Kaukasus. Detta är en tid då vädret brukar vara stabilare med mer sol, mindre vind och då de största horderna med turister lämnat berget. Tävlingen följer normalrutten från dalen vid Azau - "refuge Barrels" – Pastukhova Rocks - Sadeln - Elbrus västra topp. Det finns tre olika klasser att välja mellan; turist, classic och extrem, vilket gör evenemanget till något för alla. I extremklassen startar man en timme tidigare på 2350 möh medan man i de två andra klasserna startar på 3710 möh. I turistklassen gör man en alpin uppstigning och ger sig iväg i fullmånens sken medan man i classic startar kl 7:00 när solen håller på att stiga upp över den majestätiska omgivningen.

Två dagar före start ska deltagare genomföra ett kvalifikationsrace till Pastukhova Rocks på 4800 möh för att se att man har kapaciteten att hinna upp till toppen på en säker tid. Klarar man inte detta får man istället bestiga berget i turistklassen.

Arrangörer av tävlingen är Top Sport Travel och Russianclimb.com. Arrangörerna såg till att vi fick hjälp med de papper vi behövde för visum, fixade transfer från Mineralniye Vody och bokade hotell och plats på "Barrels" när vi var på berget och såg till att vi fick riktigt bra mat både till frukost, lunch och middag. Mycket väl investerade pengar!

Jag och mina svenska vänner; Mei och Carl, reste till Elbrus några dagar innan startskottet skulle gå. Detta mest för att hinna acklimatisera oss tillräckligt innan själva tävlingen. Top Sport Travel erbjuder även ett program där acklimatisering ingår, men vi ville köra en del på egen hand. Acklimatiseringen gick över förväntan och redan på tredje dagen stod två av oss på toppen av Elbrus. Carl valde klokt att vända när han kände att höjden blev för påtaglig. Att gå mot toppen av ett så pass högt berg som Elbrus på redan tredje dagen är i snabbaste laget, men då vi kände oss fräscha och hade vädret på vår sida så ville vi ändå försöka.

När väl sedan tävlingsdagen kom var vi alla bra acklimatiserade och redo för den högsta tävlingen i Europa. Att springa till toppen är det synd att säga att vi gjorde. Själv tog jag rygg på den 77-årige Boris som med bestämda steg kämpade sig mot toppen och höll ett bra och stadigt tempo.

Om man drömmer om att pressa sig, stå på toppen av Europa och få vara del av något större kan Elbrus Race vara något att satsa på. Man blir varmt välkommen i en grupp som består av några av forna Sovjetunionens verkliga legendarer inom alpinsim, där säkerheten är det viktigaste.

www.elbrusrace.com

För hela reseberättelsen: www.lajt.com

För mer info: mattias.swe.persson@gmail.com

2013-08-21 21:01   viktorpettersson
Mäktigt! Något att fundera på till framtida prestationer :)

2013-08-21 21:03   plingella
Lät ju väldigt intressant... En verklig morot, något att träna för!! Kul!

2013-08-26 09:35   salgo601
Kul ide och bra berättelse