Gustavs mördarläger på G

Fotbollsungdomar på ett teambuildings läger med en äventyrare och fystränare.

Av: Gustav Cronhamn

I trakten kring Vann spa hotel och konferens precis intill Gullmarsfjorden, erbjuds en varierad naturmiljö med skog, hav och bohusgranit. En miljö som doftade äventyr och teambuilding för Qvidings P95:or.

Vi har sprungit i Brudarebacken tills tungan har smakat mjölksyra, vi har sprungit när löpspåret varit täckt med snö upp till midjan, jag har cyklat ett par hundra mil runt Europa och tältat i orkan, det är klart att spelarna förstod att det skulle bli jobbigt. Men det var i stort sätt det enda dem visste. Packa liggunderlag, varma kläder och pannlampa.

Nervositeten, nyfikenheten och förväntan sprider sig utanför det mörka och höstbetonade Torpavallen. Om 48 timmar är det över, men vad väntar där emellan?

Ett dopp i den 5 gradiga Gullmarsfjorden gör att spelarna vaknar till liv efter en dryg timmes bilfärd. Sen blev det att spänna fast pannlampan och ge sig ut i leran till den väntande granitgrottan. En kall vind sveper in i grottan, ett konstant droppande ljud hörs längs klippväggen och temperaturen sjunker. Vid 02.30 är det färdigsovit och en lägerbrasa tänds för att hålla värmen. Framåt småtimmarna börjar vi packa ihop, med ungefär en timmes sömn i bagaget. Den kommande aktiviteten kommer bli den fysiskt tuffaste under lägret. Terrängcykling, paddling och trampbåt varvas med klättring i terrängen utanför Vann.

Att bara manövrera en kanot visade sig vara ett problem utan dess like, paddlarna hamnade i vattnet. Cyklingen gick över rötter och leriga åkrar. Sen var det dehär med höjdrädslan, att kunna slappna av och lita på klätterutrustningen när man backar över ett högtstup.

Den väntande matchen mot Stala IF, borde vi ha förlorat med tanke på sömnläget och den fysiska ansträngningen. Men här visar killarna prov på lagarbete och kämparglöd. I det regniga Brastad lyckades vi vinna med 1-0.

När dem är längst ner, fysiskt och psykiskt utmattade börjar den roliga vägen för att stärka lagkänslan och kamratskapet. Det krävs inte mycket, bildvisning och korvgrillning. En sak som Geraldo var övertygad om var, vi går inte och lägger oss före två på lägret. Strax innan åtta kom första förfrågan ``när ska vi gå och lägga oss´´. Vid midnatt var det knäpptyst i övernattningssalen. Inte trodde jag att det var så lätt att få sömn ro när man hade med sig ett lag 15-åringar.

Söndag morgon börjar med en lång frukost på hotellet. Morgontidningen hann lusläsas till ägg, bacon och hembakta frallor allt i krav- märkt anda. Temat för dagen var samarbete och det övades med kluriga övningar i lekform. Att binda fast alla i fötterna och sedan låta dem förflytta sig på en hinderbana är ett exempel. Lägret avslutades på hotellets relaxavdelning. Avslappningsövningar kombinerades med avkoppling i sex tempererade pooler i olika teman och tre varierade bastur till lugnande musik.

Jag har sällan sett så mycket glädje i deras ögon, glädje som kantades av ovisshet, äventyr och utmattning. Lycka av att tillsammans genomföra detta kommer för lång framtid finnas i deras hjärtan. Men nu återgår vi till Brudarebacken och andra mördarövningar i vinter.

Slutsats:

Detta var en mycket nyttig aktivitet för dessa ungdomar. I grunden har det ingenting med fotboll att göra, vilket är sporten dom utövar. Att stärka ett lag och utveckla lagkänslan innebär ett gemensamt mål på ett personligt stadie. Individen är alltid i fokus, tillsammans utgör dom laget.

Ett äventyr är en personlig utmaning, något utöver vardagen. Detta var utan tvekan ett äventyr för dessa spelare.

Text: Gustav Cronhamn

Foto: Qviding P95

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.