Användarnamn: sznussan

Intressen: Friluftsmat, Vandring

bergslagsleden

Ensamvandring på Bergslagsleden

När jag planerade så skulle jag gå från Blankhult till Laxå, men det blev Blankhult till Sixtorp, jag har aldrig sovit ensam i vindskydd, så det var det jag skulle testa.

2/6 (17 km)

Jag startade i Blankhult (etapp 9) 09,30 på förmiddagen. Sonen hade varit vänlig och skjutsat mig.

Solen sken och det var allmänt trevligt, helt plötsligt var jag framme i Tomasboda, där det gick lite människor uppe vid stugan.

Sist när jag gick denna sträcka så var det skog runt om, nu var det avverkat. Stora hjulspår och mycket gegga att hoppa över.

Traskade på , tog en rast vid Lövnäsberget där man ser Tysslingen (känns som man ser hur långt som helst). Åt en ölkorv och drack vatten.

Alldeles innan rastplatsen vid Göljan blev jag omkörd av 8 cyklister(2 st fastnade så de gick jag om, de skrattade o tyckte det var pinsamt att bli omkörd av en vandrare).

Göljan kommer jag inte ihåg från förra gången vi gick, men man kan inte komma ihåg alla vindskydd, blåste något fruktansvärt där, där satt en familj som skulle sova över. Jag använde mig av utedasset och skulle precis gå då 5 damer på dagstur dök upp, pratade lite med dem och fortsatte sedan.

Gick vidare mot Ånnaboda (etapp 10), började känna mig riktigt hungrig. Solen hade gått i moln när jag kom till Ånnaboda men det finns en fin raststuga där som jag gick in i, lagade i ordning lite mat. De 5 damerna kom fram och åt sin lunch.

Fortsatte färden mot Suttarboda, enda höjden var Falkahöjden, annars var det lätt gått, satt en stund vid vindskyddet vid Björktjärn.

Kollade in var vattenkranen fanns när jag kom till Suttarboda (etapp 11) , såg inga människor men en ekorre och en hel flock ”långhornskossor” de var väldigt nyfikna.

Jag vågade inte elda den kvällen , det blåste något fruktansvärt. Jag kom fram ganska tidigt, nästa vindskydd var 13 km bort det kändes lite för långt så jag somnade vid en 20,00.

3/6 (25 km)

Vaknade vid 06,00 grejade lite och åt min frukost, väntade på att det skulle sluta regna så jag kunde gå tillbaka till vattenkranen och hämta vatten. När det bara duggade så gick jag iväg, träffade en man och hund, han undrade om jag inte hade frusit,” det var ju nordanblås i natt”. Men jag fryser inte.

Gick iväg vid 07,45 kändes bra kom fram till Leken(etapp 12) redan vid 12,00, det kom en skur ibland men man hann torka upp mellan dem.

På parkeringen vid Garphyttans nationalpark fanns det underbaraste dass jag sett , rent , luktade gott, fanns papper + att det fanns våtservetter för att torka av händerna med många +.

När jag kom till Leken så bestämde jag mig för att äta lunch uppe på Lekhytte klint, med utsikt och allt,” dåligt beslut”.

När jag kom upp så var jag hungrig men det började ösregna så då bestämde jag mig för att äta en lite nötter och fortsätta, jag kom kanske 2 km sen fick jag sätta mig under en gran och koka soppa jag var i akut matbrist då. När jag ätit så kämpade jag på till Lillsjöbäcken. Jag var så blöt att man kunde vrida ur kläderna på mig. Böt om på verandan vid Stensjöbäcken. När det slutat regna en stund gick jag ner till vindskyddet , och där fanns det torr ved, härligt.

Jag hängde upp allt (kanske ska berätta att regnkläderna låg hemma)  ;-). Brasan värmde riktigt skönt.

Fick allt torrt utom kängorna (Goretex). Gjorde i ordning mat , drack mycket varmt te + en liten virre.

4/6 (10 km)

När jag vaknade så var det sol och moln , bra tänkte jag, men hann ca 1 km innan det började regna igen. Mina kängor plaskade när jag tog på mig dom och fortsatte hela vägen mot Sixtorp.

Lite efter markeringen till 10sjöars led så försvann märkningen och jag hittade inte stigen , irrade runt på ett kalhygge ,jag bestämde mig för att gå tillbaka till 10 sjöars led och följa en grusväg för att komma upp på leden igen, då ..långt inne i skogen ser jag något orange, mitt markeringsträd hade blåst omkull , fått ett annat träd över sig och dolde stigen. Men nu var jag på banan igen.

Precis innan Sixtorp ringde sonen och undrade hur det gick, då var jag less och sa att du får gärna komma och hämta mig.

Förra gången vi gick in mot Sixtorp fick vi vada eftersom bron låg och flöt mitt i , nu hade de byggt en sån fin bro så man gick torrskodd över.

I sixtorp böt jag om till torra kläder ,åt lunch. Sen kom sonen och hämtade mig.

Damerna jag träffade i Ånnaboda undrade om jag inte såg några djur, nä… 1 ekorre ,1 ödla, 1 flock kossor + 1 flock får.

Vad jag lärt mig: jag har inga som helst problem att sova ensam i vindskydd och att glömma regnkläder hemma är korkat.

Nya kängor ska införskaffas, måste vara fel på mina eftersom tårna blev blöta först och sedan Sakta men säkert hela foten.

2012-06-17 15:16   curt
Fin skildring! Angående kängläckaget är min erfarenhet att kängorna först börjar läcka där de böjs mest, dvs på ovansidan av tårna.

Curt

Svar 2012-06-17 16:16   sznussan
Tack, det stämmer nog det var där de blev blöta först.

2012-06-17 20:42   Erik3
Sist jag gick vid Sixtorp var det också rejält blött, då fanns bron men den verkade väldigt ny.

Juli i Abisko

8/7

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.