Användarnamn: fredricalarsson

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Paddling, Foto, Löpning, Resor

Billingeleden

Jag håller just nu med ett projekt som jag kallar för "minst en ute natt i månaden". Maj månad blev det att vandra Billingeleden med övernattning. För den nyfikne går det att läsa om och följa mitt projekt på linnfredrica.blogg.se.

Billingeleden sträcker sig över Billingeberget i Skövde och är ca 4 mil lång med varierande terräng, fina vyer och utmanande stigningar. Det blev en solovandring tillsammans med min hund Sofie. Vi startade i Herrekvarn intill Simsjön. Första etappen var riktigt jobbig inte på grund av terrängen utan pga min förkylning kombinerat med den kvava luften. Kändes som att jag vandrade i en regnskog med gasmask. Det var riktigt jobbigt och jag var tvungen att ta många stopp. Sofie behövde även ta många badstopp för att svalka sig pga värmen.
Kartan införskaffade jag på turistbyrån i Skövde för ca 20 kr.Det användes många gånger.

Första etappen var det lite svårt att hitta. Det var ganska dåligt uppmarkerat och jag var tvungen att plocka fram kartan ofta för att kontrollera att jag var på rätt väg. Etappen bjöd annars på fina vyer, vattenfall och utamanande stigningar. Det fanns även gott om bäckar som Sofie kunde svalka sig i.
Efter första etappen passade det bra med lite lunch. Vi stannade till vid en liten bäck där det fanns några bänkar att sitta på. Till lunch serverades det 24hmeal mjukkonserv pasta med köttbullar. Den tillagades i en speciell värmepåse som man hällde i lite kallt vatten i så startades det en kemisk reaktion som sedan värmde maten. Det tog ca 10-15 min att få maten varm så passade på att bada mina fötter i bäcken under tiden. Det var väldigt smidigt och maten var av den bättre kvalitén vilken gjorde att jag åt mig mätt. Sofie fick även hon smaka på några köttbullar som lite snacks. Hon tyckte också att det smakade bra.
Efter lunchen fortsatte vi vår vandring över Våmbs ängar mot Billingehus. Vi passerade även här fina vyer och vattendrag. Det tråkigaste med denna sträcka var att vi passerade motorvägen mot Skara och fick gå längs med en cykelbanan en liten sträcka innan leden svängde av på en stig igen.
Väl framme vid Billingehus passade jag på att fylla på vattenflaskorna samt att kyla ner mig och Sofie. Det var riktigt skönt! Sedan kom Pontus och Zorro på ett spontan besök då de hade spårat mig med GPS:n. Det var väldigt trevligt och gav mig ny energi så att vi fortsatte att vandra vidare.
Nästa stopp gjorde vi vid Ryds grottor där jag fyllde på med lite ny energi i form av en Snickers. Det var väldigt gott! Sedan var det bara att vandra vidare, jag hade en liten deadline innan jag skulle vara vid lägerplatsen för att efterkommande dag komma hem så tidigt som möjligt för att kunna köra bilen till verkstan.
Vi passerade många fina ställen samtidigt som vädret blev sämre. Det började bli svalare och mer blåsigt vilket gjorde att vi fick upp tempot en hel del och tillslut var vi framme vid vår lägerplats vid Vallesjön.
Väl framme slog jag upp tältet och gav Sofie mat. Efter att hon hade ätit upp sin mat gick hon raka vägen in i tältet och stensomnade. Så då passade jag på att koka upp vatten till min frystorkade Pasta carbonara al a Ola Skinnarmo från Blå band. Det är en av de bästa frystorkade maträtterna som finns och den gjorde mig mätt och belåten. När jag väl kröp in i tältet så började det att regna och åska. Sedan somnade jag som en stock intill Sofie.
Nästa gång jag är ute på vandring ska jag inte ha några tider att passa nästkommande dag/ar. För det gör att man inte kan njuta fullt ut och ta det som det kommer. Men jag är ändå nöjd över turen och jag har fått sett nya sidor och miljöer av Skövde. Jag känner även hur jag som person har vuxit innombords samt kommit min hund ännu närmare. Nästa vandring blir förhoppningsvis i Juni månad, kom gärna med förslag!
För flera bilder se linnfredrica.blogg.se eller instagram @linnfredrica

2016-06-01 19:23   jocki
Bra avkoppling till den stressiga vardagen. :)

Svar 2016-06-02 20:16   fredricalarsson
Det är det verkligen! Längtar redan nu ut till nästa tur!

2016-06-01 20:19   Skogstoka
Åh! Vilket roligt projekt du har kommit på! :)
Att vandra med sin hund är en riktig höjdare. Jag gjorde det ofta när jag hade hund och blir så sugen på att skaffa en fyrfota vän igen när jag läser om er tur.
Om du vill ha förslag på fler vandringsleder så kan jag tipsa dig om Ombergsleden som också bjuder på väldigt fin natur.
Lycka till med projektet! :)

Svar 2016-06-02 20:17   fredricalarsson
Tack för tipset! Det ska jag allt kolla upp! :)

2016-06-02 08:21   malin.kristina
Åh vad härligt att se!
Nu ska jag slänga på vovven klövjeväskan och haka på din idé.
Tack för pepp och inspiration. Jag följer din blogg fr.o.m nu :)

Svar 2016-06-02 20:18   fredricalarsson
Tack! Det var roligt att höra att jag ger lite inspiration! :)

2016-06-02 11:09   Pär Berglund
Kul att se att det är fler som är lika tokiga. Har själv samma lilla projekt med minst en utenatt under året. Har haft allt från -15 grader i januari till en fin och varm natt nu i maj.

Svar 2016-06-02 20:21   fredricalarsson
Härligt att höra att det finns fler som mig!

2016-06-02 22:38   Nyingen
Kör samma grej med minst en utenatt i månaden sen nyår. Fler borde slå in på den vägen :-)
Kan tipsa om Tivedens nationalpark inför kommande turer. Mycket vackert och inte så långt från dina trakter.
God tur!

Svar 2016-06-02 22:52   Skogstoka
Jag gillar också Tiveden mycket men just nu får man nog vara lite vaksam om man ska vandra där. För ett par veckor sedan skymtades en björnhona med tre ungar ett par kilometer från nationalparken.

2016-06-20 11:49   mc690
nämen vilken bra utmaning, och en lagom nivå så att det inte blir en press utan mer en morot! Ska kolla in på din andra blogg också!

Jämtlandstriangeln del 2

Fortsättningen om vandringen av Jämtlandstriangeln i somras.

Väl framme vid Sylarna hade vi till en början tänkt stanna en dag extra för att utforska.  Vi visste samtidigt att dåligt väder var på ingång och då skulle det passa bra med en "vilo/upptäckardag".

Jämtlandstriangeln del 1

Svalbard 2015

I somras reste jag och min sambo till Svalbard. Svalbard är en ögrupp som ligger i norra ishavet, halvvägs mellan Norge och Nordpolen. Det var en otrolig resa som har fastnat varmt om våra hjärtan och det kommer förhoppningsvis inte att dröja allt för länge innan vi reser dit nästa gång!

Det var ett otroligt landskap vi skådade från planet innan vi landade. Berg, glaciärer och ishav.