Användarnamn: fredricalarsson

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Paddling, Foto, Löpning, Resor

Jämtlandstriangeln del 1

Under semestern passade jag och min sambo på att vandra Jämtlandstriangeln tillsammans med vår hund Sofie och min väns hund Pippi. Jämtlandstriangeln var magisk och breathtaking! Här får ni läsa om första delen om vår vandring.

Efter ca 16 timmar i bilen var det skönt att komma fram till Storulvån. Vi slog upp vårt tält intill en forsande fjällbäck med mäktiga fjäll som utsikt. Vi sov som stockar intill det forsande vattnet tills hundarna bestämde att det var dags att gå upp och starta dagen. Vi inledde dagen med en frukostbuffé på Storulvåns restaurang. Det är verkligen att rekommendera! Nybakat färskt bröd, olika pålägg, fil/yoghurt med tillbehör, gröt och mycket mera...

Efter frukosten var vi påfyllda med ny energi och vi påbörjade vår vandring mot Sylarna.

Tältplatsen första natten.

Vi hade inte direkt tur med vädret första etappen. Det var att ta på och av regnkläderna titt som tätt. Men de få gånger solen tittade fram och det var uppehåll nyttjade man väl. Naturen var som sagt magisk och man såg fina vyer konstant. Vi mötte även hundratals renar vilket hundarna tyckte var roligast. Vill poängtera att hundarna har varit kopplade 24/7 (dygnet runt) och har ej varit lösa! Då det är förbjudet att ha lösa hundar bland renar.

Första etappen bjöd på en del olika broar. Den bron som var störst utmaning till hundarna var en "hängbro" av metallgaller. Vilket gjorde att de kunde se ner. Det tyckte båda var läskigt till en början men sen när de väl började gå så gick det bättre.

Den läskiga hängbron som hundarna lyckades övervinna tillslut

Hundarna bar självklart sin egen packning i klövjeväskor. Dessa klövjeväskor är från märket Ruffwear och jag gillar dem. Enda nackdelen är att väskorna är ganska små, men de rymde ändå förvånadsvärt mycket.
Hundarnas packning innehöll: Mat (torrfoder i portionspåsar) för 5 dagar, hundgodis, extra koppel, hundsockor, matskål, bajspåsar, ett tunnare täcke, handduk.

Oväder var ständigt cirkulerande runt oss. Sylarna är topparna man ser bland de mörka molnen.

Ungefär halvvägs till Sylarna fanns en fjällstuga som man kan nyttja. Där fanns en kamin med ved som nyttjas i nöd, en solcellsladdare, nödtelefon, utedass, soptunna. Vi passade på att äta lite mellanmål innan vi fortsatte vandringen.

Fjällstugan

Sista biten mot Sylarna gick enbart uppför och jag kände hur energin började ta slut. Vi hade inte ätit någon riktig mat under dagen utan enbart små mellanmål som tex kexchoklad. Så det blev ytterligare några pauser innan vi var på plats. Dessutom upptäckte jag att mina kängor hade gått sönder och att sulan höll på att lossna. Inget man direkt önskar sig mitt ute på ett fjäll!

Här passar Sofie på att vila lite medans vi tar en lite paus. Det gäller att ta varje tillfälle till akt för att samla på sig ny energi.

Pippi är ganska outröttlig av sig så hon passar på att spana efter renar.

Tillslut kom vi fram till Sylarna och det var underbart och helt magisk omgivning! Skulle kunna bo där för jämnan och spana ut över Sylarna. Sylarnas fjällstation är mindre än Storulvåns men innehåller det mesta man behöver. Som tur var hade de en form av gummispackel som man lagar gummistövlar med som jag köpte för att kunna fixa mina kängor. Kängorna skulle sedan torka i ca 24h. Så jag använde mina joggingskor som jag hade med mig.

Tältplatsen vid Sylarna.

Fortsättning följer...
2016-10-26 09:01   Avslutat Medlemskap 201709
Det var kul att läsa. Allt behöver inte vara "hardcore" för att vara intressant. Spännande fortsättning hur det går för er och Sofie och Pippi.

2016-10-26 17:21   ulindh
Det ser härligt ut! Broar kan vara lite läskiga för hundar, jag är inte heller så förtjust i dem alla gånger. :-)

2016-11-02 09:08   Christofer Bruhn
Trevlig läsning gick Jämtlands triangeln i mitten av september prövade då mitt nya tält.Höst och inga insekter.

Jämtlandstriangeln del 2

Fortsättningen om vandringen av Jämtlandstriangeln i somras.

Väl framme vid Sylarna hade vi till en början tänkt stanna en dag extra för att utforska.  Vi visste samtidigt att dåligt väder var på ingång och då skulle det passa bra med en "vilo/upptäckardag".

Billingeleden

Jag håller just nu med ett projekt som jag kallar för "minst en ute natt i månaden". Maj månad blev det att vandra Billingeleden med övernattning. För den nyfikne går det att läsa om och följa mitt projekt på linnfredrica.blogg.se.

Svalbard 2015

I somras reste jag och min sambo till Svalbard. Svalbard är en ögrupp som ligger i norra ishavet, halvvägs mellan Norge och Nordpolen. Det var en otrolig resa som har fastnat varmt om våra hjärtan och det kommer förhoppningsvis inte att dröja allt för länge innan vi reser dit nästa gång!

Det var ett otroligt landskap vi skådade från planet innan vi landade. Berg, glaciärer och ishav.