Yetin "snömannen"

Minns att jag som barn med spänning läste om Edmund Hillary å sherpan Tenzing Norgay som vid sin Himalaya klättring hade sett spår av den sk "snömannen" Läste sen senare att Reinold Messner även sett "snömannen" in live!
Nåt kloster där nere hade även en skalp av Yetin!
Nån sån vet nåt nytt eller är Yetin dödförklarad för gott för all framtid?
Skulle vara rolig om det inte var så ;)

/Janne

Det finns bildbevis, allvärldens bilder tagna i Yetins bergsområden kan innehålla dessa bevis på Yetins existen utan att vi vet om det.

Förklaringen ligger i att ingen granskar bilderna noga, många gånger smälter Yetin in i omgivningen, det är så den lyckat hålla sig undan människan i alla tider.

En bildgranskare från försvarets underrättelsepluton (undplut) som granskade SH 37 :an Viggens bilder på den tiden vi hade koll på omgivningen kom med denna metod till mig.

Då Yetin håller sin familj inne i en grotta eller grvd snöka, och vandrar på jakt ensammen, så blir chansen att upptäcka Yetin än svårare, det är därför de få bevis på dess existens alltid handlar om ENSTAKA individer, aldrig flera samtidigt, en fiffig uråldrig teknik jag själv använder när jag ska smyga på djur o fotografera dem, då är jag alltid ensammen, det går inte att få en kacklande/skränande folkmassa att hålla käften och inte skrämma "fotobytet", då är det lättare att skicka sju giraffer till månen välbehållna...

Men som min gamle förman sa, som hade lika många finesser som ett järnspett, " Om du ska göra nåt, gör det själv, då blir det gjort", trots hans ringa mentala kapacitet, "kunde utföra enklare arbeten" så hade han dessa ord som han nog själv inte riktigt förstod, han hade nog hört dem någonstans, de låter ju så bra när man säger dem, så tog jag till mig dessa ord, jag tänkte "Även en blind höna finner ett korn", så på den vägen är det.

Han hade ett irriterande beteende vid stormöten på jobbet då en större chef talade inför arbetarna, efteråt sprang han fram till chefen med ett illa dold baktanke, och sa " Tack för dom orden", "precis som jag tycker"..., sade han....

Detta har gnagt mitt inre en längre tid, och då denna tråd startades tänkte jag, "lägg korten på bordet peter"

Vilket jag hörsammat med detta bildbevis som jag härmed bifogar mitt inlägg, det finns givetvis mer av varan, men vi ska inte börja "porra i bilderna på Yetin med en gång, anser att varelsen har ett skyddsvärde som bör beaktas i denna stereotypa värld...

Bilagor

• yetinberg.jpg
    yetinberg.jpg
    110.4 KB · Visningar: 7,920
....

Minns att jag som barn med spänning läste om Edmund Hillary å sherpan Tenzing Norgay som vid sin Himalaya klättring hade sett spår av den sk "snömannen" Läste sen senare att Reinold Messner även sett "snömannen" in live!
Nåt kloster där nere hade även en skalp av Yetin!
Nån sån vet nåt nytt eller är Yetin dödförklarad för gott för all framtid?
Skulle vara rolig om det inte var så ;)

/Janne

Hillary trodde aldrig på snömannen. Den där skalpen har ju forskare undersökt och jag har för mig att dom kom fram till att det tillhörde nån form av vildget eller nått sånt skumt. Så frågan man kan ställa sig är ju om munkarna i klostret lurat sig själv eller försökt lura folk medvetet. Om det är det senare fallet så kan man ju fundera på om inte hela Yeti-historien är en fabel...
Men man skall väll aldrig säga aldrig. Jag tror man har svårt att fatta vilka ödemarker som finns där nere egentligen. Det samma gäller ju Bigfoot och Sasquatch iaktagelserna i Nord Amerika. Det finns ju lite ytor att gömma sig på där....

Den där skalpen har ju forskare undersökt och jag har för mig att dom kom fram till att det tillhörde nån form av vildget eller nått sånt skumt. .

Jo jag läste om det + att det även fanns en hand av Yetin i Kina! Fast även där var det nåt skumt med skinnet!
Det var dock längesen forskare undersökte "skalpen" skulle vara roligt om munkarna ville låna ut den igen så dagens forskare fick säkerställa ursprunget!
Bigfot tror jag därimot inte det minsta på! Är väl samma där som med Nessie att dom har avslöjat många bluffar med spår foton etc
Så jag håller en liten(mycket liten) slant på Yetin "snömannen" trots allt ;)

/Janne.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg