Vildmark

Martin,

de flesta av förslagen verkar vara med stugövernattning som del av planen. Vet inte vad du hade tänkt dig, men du nämnde Sarek som ett alternativ. En fin veckorut är att gå från Akka ner till antingen STora sjöfallet (lite kortare) eller till Kvickjock (lite längre). JAg har inte gjort det själv på vintern men skule vilja. Här har du i alla fall inga stugor att förlita dig på, men torde vara relativt tryggt med avseende på laviner. Båda turerna börjar i dalen ner mot rovdjurstorget (tror jag det heter. Sedan viker du antingen av mot Stora sjöfallet eller ner i Rapadalen mot Kvickjock. Toppturer finns det överallt.

Förra året gick jag Padjelataleden från Akka. Då finns det stugor som trygghet när man tröttnar på att frysa. Kallt kan det bli, fick uppleva flera nätter med minus 25 grader runt sjöarna i Padjelanta. Stugorna är öppna men inte bemannade under påsken.

Påsk är för övrigt tiden att ta sig ut i dessa fjäll. Annars är det nog både kallt och mörkt.

/Jakob
jakob.larsen@ipunplugged.com
...en som också längtar till vintern

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg