Vesuvius

Vesuvius ingen match turistvägen

Juventus88; sa:
Någon som vet om det går, och hur man vandrar uppför Vesuvius utanför Neapel?
I slutet av förra årtusendet (omkring 1997?) var jag på semester med mina föräldrar i Italien. För att ta sig upp på Vesuvuis tvekar jag inte på att det finns gott om taxichaffisar i Neapel som kör upp dig nära toppen. Det finns en bilväg som slutar endast några hundra meter från kratern. Då den gentleman som erbjöd oss sina taxitjänster doftade väl mycket sprit, bestämde vi oss för att ta en av turistbussarna upp. Med facit i hand så rekommenderas en nykter chaufför, busstrafiken var förhållandevis tät på den slingrande vägen.

Nära toppen betalar man en avgift för att få beträda kraterområdet, sedan en kort vandring efter en bred stig till toppen. Vid vårt besök kunde man "låna" vandringsstavar just innanför ingången. Om man inte känner för att betala herrskapet en slant när man lämnar tillbaka käppen rekommenderas det inte.

Vill man gå en "riktig" trekkingtur vet jag dock inte hur man bär sig åt. Gissningsvis bör man ha med sig rikligt med vatten då slutningarna ser snustorra ut. Om något särskilt tillstånd krävs för att gå in i nationalparken vet jag inte heller.

Re: Vesuvius ingen match turistvägen

IslandTraveller; sa:
Nära toppen betalar man en avgift för att få beträda kraterområdet, sedan en kort vandring efter en bred stig till toppen. Vid vårt besök kunde man "låna" vandringsstavar just innanför ingången. Om man inte känner för att betala herrskapet en slant när man lämnar tillbaka käppen rekommenderas det inte.

Vill man gå en "riktig" trekkingtur vet jag dock inte hur man bär sig åt. Gissningsvis bör man ha med sig rikligt med vatten då slutningarna ser snustorra ut. Om något särskilt tillstånd krävs för att gå in i nationalparken vet jag inte heller.

Detta stämmer med min erfarenhet vid besök där. För guidade vandringar kan du läsa på:
http://www.vulcanovesuvio.com/
Bertil

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg