Varning för trådarkeologi?

I en av trådarna om kök, lyftes frågan om det är bra eller inte att lyfta gamla trådar som varit vilande länge?

Ibland kan det nog finnas gott fog, t ex om man föreslagit en lösning och vill fråga hur det gick eller om man har följdfrågor som anknyter och gör ämnet åter-aktuellt.

Men så finns det kanske trådar där det är lite mer mal-placerat att svara 10 år senare , t ex restips då resan troligen redan är genomförd.

Kan man kanske få upp en varnings ruta om datum för senaste föregående post i tråden är mer än två år gammal?
Där man får välja "posta inte" eller "posta ändå"?

Bra eller dåligt ide?

Tål att diskuteras, men torde vara hyfast enkel att implementera för en programeringskunnig.

/Patrik

Återupplivning av decenniegamla trådar tror jag har blivit vanligare sedan länkar till liknande trådar lagts längst ned när man skrollar till slutet på den sida man är på.

Kan vara värdefullt med dessa trådtips om man letar adekvata inlägg. I vilken tråd man skall kommentera eller om det är bättre att starta på ny tråd kan diskuteras. Finns ofta många liknande trådar.

Thure

Bra idé!!
Ett önskemål i samma härad: Om de som startar trådar som handlar om specifikt år (t ex alla tågtrådar som finns) skulle mycket vara vunnet.

Jag tycker det är bra att fortsätta hålla liv i gamla trådar istället för att starta nya med samma ämne. Det är även vad forumets regler förordar. Och en sak som skiljer forum från Facebook.

Innan jag skriver på Utsidan tänker jag såhär: Har jag något nytt att bidra med som för tråden framåt? Annars ska man inte skriva. Även om tråden bara är en fråga från en enskild person skriver jag med publiken i åtanke, både nuvarande och framtida. Ser forumet som en samling av kunskap som byggs av deltagarna. Det är alltså inte fel att fortsätta bidra med kunskap i gamla trådar där skaparna lämnat.

Tidsdjupet som börjar framträda nu när internet har funnits i flera årtionden är en ny dimension som jag värdesätter.

Jag tycker det är bra att man fortsätter i gamla trådar. Skulle man stänga och döda dessa trådar kan man lika gärna ta bort dem, och då försvinner kanske bra information.

För mig handlar det om vanlig forum etikett..
Dvs saker som inte pyssla med necroposting, gå off topic i alla trådar, ställa frågor/skapa nya trådar innan man sökt på forumet etc..

De mer aktiva forum jag är del av är bättre på att själmoderera medlemmar, här tycker jag kanske inte att det fungerar så bra..

Det är olika forumkultur på olika ställen. Helt OK kan jag ofta tycka
Man får ta seden där man är.

Thure

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg