urtidsklotter?

Hej,

När min bror och jag nyligen var uppe och gjorde en kortare vandring i Sälenfjällen, stannade vi en gång till vid några övergivna fäbodar för att laga mat.

På denna fäbod fanns klotter. Dels i form av "Kalle was here 2001", men också i form av krumelurer och årtal från 1800-talet.

Se här till exempel:
cpic3d747a14eb113_tn.jpg

(för att se bilden i större format, klicka här: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5233 )

Min fundering är nu om detta klotter är "äkta". Är fäbodarna ens så gamla? Känner någon till historia eller liknande för gamla fäbodar i allmänhet, eller (ännu bättre) dessa fäbodar i synnerhet.

Platsen där dessa fäbodar ligger kallas Vålbrändan.

Anders

Exakt hur länge fäbodväsendet har funnits vet jag inte men klottret du funnit är äkta vara. Jag själv har sett ristningar från 16- och 1700 talen i mer eller mindre bevarade fäbodar och lador.

Ofta slås man hur skickligt gjorda dessa ristningar är till skillnad mot dagens klotter...

1850 = urtid?

Fotot är ju naturligtvis intressant, men att förlägga 1850-talet till urtiden visar väl pà lite väl kort historiskt perspektiv, eller? Samt att misstro att det fanns fäbodar dâ (pâ 1800-talet)?

Skolöverstyrelsen borde nog se över läroplanen en gàng till,tror jag!

MVH /Mats

usilfver; sa:
frick; sa:
Är fäbodarna ens så gamla?
Anders

Det finns fäbodar från 1500-talet. Man kan tidsbestämma med dendrokronologisk metod. Jag har sett fäbodar ovanför Tälberg som ska vara från slutet på 1500-talet.

/Ulf

Hmm.. dendrokronologi är datering utifrån träds årsringar, en metod med vilken man kan datera föremål ett par tusen år tillbaka i tiden genom att "länka" samman årsringar från flera träd. Bara en liten förklaring om nån undrade..

MVH
David

lignell01; sa:
Ofta slås man hur skickligt gjorda dessa ristningar är till skillnad mot dagens klotter...

Jag vet att jag är ute och svajar i fel forum men jag kunde inte låta bli att fingra på detta.

Vad vet du om dagens "klotter"? Förutom att Du tycker det är fult!?
Mycket av det som kallas "klotter" idag är gjort av killar och tjejer med häpnadsväckande talang och precision och är mycket avancerat.

Att avfärda det som "klotter" men uppskatta och hylla gamla inskriptioner är enligt mitt förmenande trångsynt. Jag kan tänka mig att det urtida "klottret" gjorde människor upprörda då det gjordes. På samma sätt som dagens "klotter" upprör idag. Men det kommer en tid då dagens gatukonst kommer uppskattas och ses som bevis på kreativitet och konstnärlig talang. Vänta och se!

mothugg uppskattas

Robin

( lyckas alltid dra igång en debatt )

klotter

"Vad vet du om dagens "klotter"? Förutom att Du tycker det är fult!?
Mycket av det som kallas "klotter" idag är gjort av killar och tjejer med häpnadsväckande talang och precision och är mycket avancerat."

Lite skillnad är det väl på "gammalt allmoge kludd och dagens "tags" (klotter) som i mångt och mycket görs i en handvändning... fast för morgondagens arkeologer kommer säkert tagsen att resultera i en och annan avhandling...

Dessa talangfulla ungdomar som du talar om förmodar jag pysslar med grafiti, men det är ju något helt annat! Fast det är ju vad jag tycker! Kanske vi ska jämföra grafitin med dessa snirkliga inristningar?

Re: klotter

lignell01; sa:
Lite skillnad är det väl på "gammalt allmoge kludd och dagens "tags" (klotter) som i mångt och mycket görs i en handvändning...
Dessa talangfulla ungdomar som du talar om förmodar jag pysslar med grafiti, men det är ju något helt annat!

Exakt vad är skillnaden? förutom tillvägagångssättet och verktygen?

Såg du säkert märker så skriver jag alltid "klotter" med citationstecken. Anledningen till detta är att de flesta inte ser någon skillnad på en 'tag' och en grafitti-målning, utan ser allt som "klotter".

climbrob; sa:
Jag vet att jag är ute och svajar i fel forum men jag kunde inte låta bli att fingra på detta.

Vad vet du om dagens "klotter"? Förutom att Du tycker det är fult!?
Mycket av det som kallas "klotter" idag är gjort av killar och tjejer med häpnadsväckande talang och precision och är mycket avancerat.

Att avfärda det som "klotter" men uppskatta och hylla gamla inskriptioner är enligt mitt förmenande trångsynt. Jag kan tänka mig att det urtida "klottret" gjorde människor upprörda då det gjordes. På samma sätt som dagens "klotter" upprör idag. Men det kommer en tid då dagens gatukonst kommer uppskattas och ses som bevis på kreativitet och konstnärlig talang. Vänta och se!

mothugg uppskattas

Robin

( lyckas alltid dra igång en debatt )

Jag är emot klotter som det bedrivs idag, det handlar mest om sabotage i mina ögon...

(lite mer objektivt)
"Klottrarnas" tekniska talang tänker jag inte ens förneka, vissa av dom e satans skickliga. Nu är det väl just det som är det fina med konst, värdet ligger i betraktarens öga.. Vilket gör att det finns de som gillar det och andra som inte gillar det.. Gällande dagens sprejkonst på offentliga platser så är i mitt tycke problemet framförallt idioter som skall sabba och "kludda" ovanpå den befintliga målningen, när det är rent och på rätt plats som på den länken du visade så kan det vara jekligt snyggt... Men hur länge får dom se ut på det viset? Där har vi problemet!!

Sedan angående ditt siande om de framtida hyllningarna... Det har varken du eller jag en blekaste aning om, den konstarten kan lika väl i framtiden klassas som en samhällsplåga som uppskattad konst.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg