Med tanke på vad som hände min ulltröja för ett tag sedan, så började jag fundera på vad som skulle hända om tex något av mina funktionsunderställ i polyester skulle råka hamna i torktumlaren? Enl bruksanvisningen ska de självtorka, men vad händer om de "råkar" åka med in i torktumlaren av farten? Krymper de eller får de en konstig form? Jag är lite rädd för att om det är min hustru som tvättar och inte jag själv så är risken stor att de åker med tumlaren. Hon verkar lite trött på att fler och fler av mina kläder blir s.k funktionskläder...
Torktumlade polyesterplagg...
- Trådstartare myospinae
- Start datum
För de flesta av Crafts funktionskläder så funkar det alldeles utmärkt att köra dem i torktumlaren. I Craftfallet så framgår det t.o.m. av tvättmärkningen.
Anledningen till att torktumling av syntetkläder generellt inte anses som lyckat är att det kan vara rätt varmt i en torktumlare och om det blir för varmt så kan plaggen ta skada. Jag tror dock att faran för detta är ganska överdriven, speciellt när det gäller underkläder men det kanske finns torktumlare som är hysteriskt heta?
Anledningen till att torktumling av syntetkläder generellt inte anses som lyckat är att det kan vara rätt varmt i en torktumlare och om det blir för varmt så kan plaggen ta skada. Jag tror dock att faran för detta är ganska överdriven, speciellt när det gäller underkläder men det kanske finns torktumlare som är hysteriskt heta?
När jag har ont om tid torktumlar jag mina polyesterplagg, även av dyrare märken än Craft (läs Haglöfs). Dock försöker jag hålla låg värme. Med tanke på att tvätt och tumling ofta nöter kläder mer än vad man gör i fält (underställ nöts inte så farligt ute, eller?), så brukar jag vara lite restriktiv med tumlingen. Dessutom blir polyesterplaggen ruggigt statiskt elektriska. Har inte noterat någon krympning ännu, det kan däremot hända när man krämar på med en 90-graderstvätt för att få bort järvlukten... men det är en kalkylerad risk.
Såg precis att det var ok med tumling för Craft-tröjorna (kom ihåg fel). Fast jag har en del andra underplagg av polyester där de ej rekommenderar det (fast jag tror jag struntar i det nu). Det är klart synd med den "järvlukten" som blir! Av den anledningen så drar jag mig för att använda i alla fall tröjorna på jobbet (patientnära arbete).
Själv är bäste dräng
Eh...Bertil, jag vill inte vara den som krånglar till ditt liv men... Problemet är ju ganska lätt att lösa.
Tvätta själv!
mvh
//Anders
Eh...Bertil, jag vill inte vara den som krånglar till ditt liv men... Problemet är ju ganska lätt att lösa.
Tvätta själv!
mvh
//Anders
Ha ha, jag tänkte faktiskt på att det kanske skulle tolkas som att jag inte tvättar själv när jag skrev det här. Men vi tvättar ungefär lika mycket hustrun och jag... Problemet är när någon av oss tvättar den andras plagg och det råkar bli fel. Men det här är egentligen inget större problem. För det mesta blir det helt OK. Vänliga hälsningar tillbaks! Bertil