Tavvavuoma

Hej!

Jag och ett par vänner funderar på att besöka Tavvavuoma i sommar (runt 20:e juni). Jag undrar om någon på forumet har möjlighet att dela med sig av turtips från området.

1) Är det rimligt att anta att bilvägen till Pulsujärvi är farbar denna tid på året?
2) Vilken är lämpligaste vägen för anmarsch? Hur stor/svårvadad är bäcken norr respektive söder om Davvajavri?

Tack på förhand!

mvh
Johan

Pulsujärvivägen ...

... är alldeles säkert bra vid den tiden, kanske hela året. Jag fiskar ibland i Tavvaätno (Tavaälven) nära sammanflödet med Råstoätno, och vägen har alltid varit bra. Min tidigaste fisketur var precis i slutet av juni. Kolla bara med Esrange om de har raketuppskjutning då, för då stänger de vägen (vägbom).
Däremot vet jag inte vilken väg man brukar gå till Tavvavuoma. Jag brukar ställa bilen vid Vuomajaure, och därifrån är det inte långt till Tavvavuoma om man går norr om Tavvajaure. Men bäckar genom myrmarker kan vara djupa även om de inte är breda. Kanske ska man gå söder om sjöarna och upp mellan dem eller väster om Jievddujaure, ev med start vid rengärdet i Järämä. Den södra bäcken från Tavvajaure är inte stor där man kör över den på väg till Pulsujärvi, så söder om sjön bör den rimligen vara lättvadad.
Myren besöks av många fågelintresserade så nånstans måste det gå att få information, kanske hos Göteborgsornitologerna (GOF) som har varit aktiva där.

Jag fiskar ibland i Tavvaätno (Tavaälven) nära sammanflödet med Råstoätno, och vägen har alltid varit bra. Min tidigaste fisketur var precis i slutet av juni.

Jag kapar den här gamla tråden:

Hur är fisket i Tavvaätno så tidigt på säsongen? Är det någon aktivitet i ytan eller är det bara fiske på djupet som gäller? Har vattnet sjunkit undan eller kan det fortfarande vara snudd på vårflod?

Jag paddlade Tavvaätno och Lainioälven för några år sedan med start veckan efter midsommar. Då var vattenståndet förhållandevis lågt. Vädret var varmt och det kläckte en hel del och torrflugefisket var mycket bra. Vi låg något dygn vid sammanflödet Tavva/Råsto och just då var det väldigt varmt väder med kläckning i midnattssol! Som alltid så är det ju svårt att säga något generellt; allt beror ju på hur snabbt snösmältningen kommer igång och om det blir en varm försommar.

Torrfluga!!

Senaste gången var jag där precis i månadsskiftet juni-juli och hade ett underbart torrflugefiske. Vattenståndet var normalt, jag och sonen fick ha älven för oss själva eftersom semestrarna inte hade börjat. Men myggen var många ...

Jag paddlade Tavvaätno och Lainioälven för några år sedan med start veckan efter midsommar. Då var vattenståndet förhållandevis lågt. Vädret var varmt och det kläckte en hel del och torrflugefisket var mycket bra. Vi låg något dygn vid sammanflödet Tavva/Råsto och just då var det väldigt varmt väder med kläckning i midnattssol! Som alltid så är det ju svårt att säga något generellt; allt beror ju på hur snabbt snösmältningen kommer igång och om det blir en varm försommar.

Senaste gången var jag där precis i månadsskiftet juni-juli och hade ett underbart torrflugefiske. Vattenståndet var normalt, jag och sonen fick ha älven för oss själva eftersom semestrarna inte hade börjat. Men myggen var många ...

Underbart! Jag har siktat på att fiska den första veckan i juli men var lite orolig för att det var för tidigt. I år är ju dessutom våren ca två veckor tidig där uppe, men såklart vet man inte hur det blir sen. Det vet man ju aldrig...
Och tack igen för älvbeskrivning jag fick av dig, David. Jag hade ju funderat på om jag skulle välja att paddla Tavva eller Råstoätno, men älvbeskrivningen fick mig att inse att Råstoetno nog var lite för knepig för min nivå.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg