Superduperunderställ?!

Har fått ett tips på ett unerställ som heter
Javelin, osäker på stavningen, men det skll tydligen vara något i hästeväg...
Känner någon till det??

nu springer minnena tebax till mitten på 80-talet, jag komer ihåg en story från bergssport om en kille som vid någon expedition trillat ner i en ravin. Eftersom det var snösotrm så gav han upp hoppet på att bli räddad i tid, han beslutade sig för att stilla somna in.. Han berättade senare när han blivit räddad att han inte kunde frysa ihjäl för att understället höll värmen för bra... Gissa vilket märke! Just det "Javlin"

Jag har för länge sedan använt lite olika produkter därifrån och hävdar att dom håller ypperlig kvalisort!

Legenden lever!!

FJS90/91; sa:
nu springer minnena tebax till mitten på 80-talet, jag komer ihåg en story från bergssport om en kille som vid någon expedition trillat ner i en ravin. Eftersom det var snösotrm så gav han upp hoppet på att bli räddad i tid, han beslutade sig för att stilla somna in.. Han berättade senare när han blivit räddad att han inte kunde frysa ihjäl för att understället höll värmen för bra... Gissa vilket märke! Just det "Javlin"

Jag har för länge sedan använt lite olika produkter därifrån och hävdar att dom håller ypperlig kvalisort!

Det var den historien jag hörde på Getryggen för i Jämntland under en telemarkstur för ca 2-3 år sedan...
Legenden lever :)

Jag är mitt i flytten nu... Det skulle vara roligt och damma av mina gamla bergssport och leta fram artikeln... Jag återkommer när jag hittat den.

:)

Re: Trevligt!!

bash; sa:
Då får vi det svart på vitt....

En person som testat ett märke, lite dålig statistik på det. Han borde i alla fall ha försökt frysa ihjäl i understyäll från fler tillverkare. Sedan kan man säkert göra underställ som man håller sig mycket varm i, men att sedan dessutom få det att fungera vid fysiskt aktivitet är ytterligare ett problem. Tillvardags har man kanske inte så stor nytta av ett underställ som fungerar bra om man ligger i en snödriva.

Föredrar undersökningar som är publicerrade i peer reviewed tidskrifter.
[Ändrat av KLAGER 2002-12-10 kl 12:20]

Som sagt så kommer jag inte ihåg alla detaljer.. Men jag håller med dig Kurt att han borde haft den goda smaken att testa fler underställ under liknande former.. Till försvar vill jag säga att den itrillade personen innan själva fallet varit(förhoppningsvis) aktiv i en alpin expedition, vilket i sig borde borga för att plagget ifråga även fungerar under fysisk aktivitet...

Joe Simpson

Personen i fråga var ingen mindre än Joe "Touching the Void" Simpson, och händelsen det anspelar på var hans sanslösa eskapader på Siula Grande.
Förresten är väl javlin-stället som det syftas på inte att betrakta som ett underställ i vanlig bemärkelse utan ett mellanting mellan värmelager och ytterplagg.
I moderna termer ett "softshell".
/Thomas J

Å fan, var det Joe Simpson!
Det var ju en liten nätt tur han var ute på...
Har för övrigt för mig att mr Kropp körde med Javlin.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg