Stegjærn før telemarkpjæxor

Skulle gærna vilja ha tips på stegjærn som passar bra på telemarkpjæxor (Scarpa T2). Vilka modeller anvænds av drivna topptursentusiaster? Før och nackdelar med olika modeller?

Hej

Till mina Garmont Syner-G passar min Grivel G12, sedan brukar även Grivel 2F fungera bra. Det finns även någon modell av Camp (XL ?) som rekommenderas om man vill ha lätta stegjärn, men dessa kan då bara användas uteslutande för snö/is och inte alltför mycket på sten.

Mina G12 använder jag även för *mountaineering* så därför följer även de med vid en skidalpinism tur. Det är en kostnadsfråga i slutändan helt enkelt.

Skicka ett mail till http://www.telemark-pyrenees.com/ och de hjälper dig utan problem för vidare frågor.

- Christian

Jag har G12 med Cramp-O-Matic, dvs en bygel på framsidan.

Egentligen är det samma stegjärn men med olika bindingar, dvs Cramp-O-Matic, New Classic, New-Matic och sedan även två varianter av större storlek.

Allt handlar ju om att minimera kostnader vid inköp för mig och så brett användingsområde som möjligt. Dvs jag har även storskor som dessa passar på. Det kan ju alltid vara en tanke vid inköp av stegjärn att kunna använda dem så mycket som möjligt.

- Christian

Charlet Moser har ett brett utbud av stegjärnsmodeller till vilka man kan köpa en speciell tåbygel anpassad för telispjäxor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke W Toppturer, inte før långt norrut! Skidalpinism 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg