Spricksko

... vilken sorts sko är egentligen den bästa för mer eller mindre renodlad sprickklättring? Själv har jag klättrat med Miura en längre period, de funkar ju bra till allt men jag har hört att tofflor typ cobra eller boreal ninja är snäppet bättre när man fotjammar o dyl. Å andra sidan, ska man stå på små knoppar o annat skräp vid sidan av sprickan funkar ju min farsas gamla stenhårda Scarpa från -78 (Converse-stylen ni vet) lika bra. Då är kanske tofflan för mjuk? Eller? Potter hade ju med sig två par skor när han solade Astroman. Vad säger veteranerna i frågan?

Vänliga hälsningar

Arvid

Tycker själv att en hyfsat styv sko är bäst till sprickklättring, åtminstone så länge det handlar om lite grövre sprickor. Till riktigt tunna saker är nog Ninja och liknande bättre.
För handsprickor kör jag gärna med mina gamla Boreal Ace, även om jag har börjat köra in mig på Scarpa Marathon också. Mad Rock Frenzy är nog också rätt bra, men köp den med snörning för sprickklättring. Jag tycker Velcro-stängningen lätt lossnar i fotjam.
För större sprickor, där man ska in och böka med hela foten, tycker jag fortfarande att en lite högre sko är att föredra eftersom den skyddar fotknölarna. (Det kanske inte är ett problem om man är riktigt duktig på fotjam, men det blir man inte som stockholmsklättrare). För sådant och långa turer har jag svårt att överge mina Boreal Ballet från 1994. De tål nog ett par omsulningar till!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg