skärande svängar, hur ?

Hejsan !
Hur får man egentligen till skärande svängar med telisar ?
Jag använder Scarpa T2 och Rossignol Big Berthod (mått 94-68-82) med 20 mm upphöjningsplattor och de är väl inte direkt de bästa skidorna för skär i pist eftersom de är "marknadens mest renodlade offpistskida", men mina K2 Piste Off kanske funkar bättre.

Iallafall, hur gör man teknikmässigt för att få till skäret ? Jag har förövrigt helt glömt hur man gör parallellsvängar och detta kanske bidrar till att jag har svårt att lära mig skärande svängar ?
vad tror övriga telisfanatiker ?

MVH Mats

prtic@home.se (André Prtic´)

Gäst
Åk paralellt!

Kul att det tas upp lite teknikfrågor i forumet. Jag tycker att det är för mycket prylar.

Till en början vill jag nämna att jag kommer att vara en smula negativ och då vill jag att du inte tar illa upp.

På de telemarkskurser jag har börjar jag alltid med att åka paralellt. Av flera anledningar. De flesta som börjar med tele. har oftast en alpin(slalom) bakgrund. Då har man större möjlighet att "lära känna sin utrustning", hur skidorna beter sig. En annan viktig del är att lära sig att stå rätt på skidorna(rätt position). Oavsett om du har höga eller låga skor. Med höga skor är det lättare att fuska. Därför är det bättre att börja sin karriär med låga. Det är även bra att byta mellan låga och höga ibland.

Skär på telisutrustning! Jag tycker att man inte bör sätta så stor vikt vid "att få skär". Telemarksvängen är en lössnösväng och vill man ha ett skär så finns det en annan teknik som är bättre. Paralellt.
Fördeleln med skär, är det har blivit betydligt lättare med de nya skidornas intåg på marknaden.

Till din fråga.
Om du vill träna på skärande svängar så leta upp en lång, bred och flack backe. Ställ dig i ena kanten på backen i plog(halvplog) och belasta ytterskidan. Nu är det skidan som ska svänga. Du får absolut inte göra någon medvridning. När du har traveserat hela backen vänder du dig om och tittar på ditt spår. Förhoppningsvis har du gjort ett skär. Träna på att låta skidorna svänga. "Ligga och vänta på skidorna". Övergå att göra detta i sväng i sväng, med PARALELLA skidor. Börja att sedan åka paralellt med högra fart, fortfarande i en flack backe, och ligg på kant till kant. Det hela bygger på att man belastar ytterskidan hela tiden. När du känner att du behäskar detta, med paralella skidor, så kan du börja gå ner i telisställning. Börja sedan i brantare terräng. Prova gärna med låga skor, då blir det en större utmaning.

Kom ihåg att allsidighet och upptäckarglädjen är viktig.

André Prtic´

tack för tipsen !

Hej !
Jo jag förstår nästan det där med att man måste åka parallellt för att få till skärande telissvängar.Det låter inte så jättesvårt i teorin iallafall !

Jag slutade med slalom när jag var cirka 13 år (jag är 26 nu) så parallellsvängar har jag nästan glömt så därför kanske det tar ett tag för mig att lära mig det, men det ser jag som en utmaning.

mvh Mats

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Fler tips önskas!

Ett mycket bra och intressant inlägg. :)

Senaste tiden har jag roat mig med att träna på skärande svängar eller carvingsväng som det numera heter. Med parallella skidor får jag till ett riktigt "rent" skär om backen inte är allt för brant, men med telissväng har jag inte lyckats få det lika rent. Jag upplever det som svårt att behålla trycket jämnt på ytterskidan, det blir allt för lätt lite bakvikt som gör att skidan sladdar ut...

Har du några tips om hur man skall undvika denna sladd? Skall man stå lågt eller högt? Brett eller smalt? Tryck på plösen eller inte? Eller skall man kanske strunta i telissväng i den hårda pisten och istället njuta av sköna parallellsvängar? Det sistnämnda är en teknik som jag tillämpar med stor framgång! :)

MVH/MM

rude_boy_rune@yesbox.net (Rödskägg)

Gäst
Skära

Hej MM och ni andra. Jag är med i den gruppen av människor som har gått till carvingtelisar direkt från skidor och tidigare ifrån snowboard. Efter att ha åkt snowboard i 5 år så kunde jag det här med skärsvängar väldigt bra och jag provade då carvingskidor och kunde utnyttja tekniken där på en gång. När jag nu började med telisar (i våras) så var det första jag gjorde skärsvängar och var istället inte hundraprocentig på sladdsvängar. Men nu håller jag på och tränar för fullt även på det eftersom man blir en trafikfara i backen om man bara kan skärsvänga men inte sladda. Men just det där att du får bakåtvikt är nåt som man kan få även på slalomskidor, och jag vet att majoriteten av Sveriges befolkning kör med det konstant. Och självklart kan man råda bot på det med det enkla medlet att luta sig lite mer framåt. Jag upplever att jag får ofrivillig bakåtvikt speciellt när jag kommer från en brant i högre hastighet och backen planar ut. Men när jag blev medveten om det så tvingade jag mig själv att luta framåt just innan backen planade ut och fick en känsla av att trilla fram men resultatet blev ändå perfekt.

Dessutom undrar jag om det är lättare att köra i knölig backe om man ändrar vinkeln på bakkappan? Kanske till och med köra i gångläget.

tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)

Gäst
Knäpp upp!

Knäpp upp spännena helt så kan man inte fuska med att ta stöd från bakappan på pjucksen.
Skojig träning om det inte är alltför brant. Man tvingas stå rätt på skidorna för att det skall funka överhuvudtaget.

Tobbe Holmgren,
Vasa FINLAND

Gäst
Skär på telisar

Att skära eller carva på telisar ställer till problem, precis som Mountain Man och Rödskägg nämner(vad heter ni egentligen?) i sina inlägg.

Om man vill göra ett skär, oavsett med paralell- eller telemarkställning, så är utångsläget att man belastar ytterskidan och hela skidan, att man står på hela foten. Inte luta sig bak eller fram. Förr, i skidskole- och alpin-kretsar, talades det om att man skulle ha ett längdsleds arbete. Att belasta tårna i början på svängen för att sedan belasta hälen i slutet på svängen. Nu, i våra dagar, har detta dessbättre försvunnit. Skidorna har utvecklas och de är betydligt mjukare, men framför allt lättåkta. Detta betyder att vi behöver endast stå på hela foten i hela svängen.

Att det går lättare att göra ett skär på paralella skidor är ganska enkelt att förstå. Med paralell ställning har man större möjlighet att belasta ytterskidan. Man koncentrerar kraften till ytterskidans stålkant. Detta har med mekanik att göra, vilket jag inte är bra på. Jag vet en sak, att så är det bara. Att det uppstår problem med tele.ställning har göra med att man går isär. Det som händer är att man sprider ut kraften på en större yta.
Jag hoppas att du som läser förstår.

Vitsen med skidåkning med lös häl, som jag tycker är bättre uttryck, är så mycket mer än att åka på skär. Jag förespråkar allsidighet. Med det menar jag att telisutrustningen är mer eller mindre optimal. Det finns inga regler för hur man ska åka. Hur brett, hur djupt, hur långt isär eller hur långt bak ska jag stå och hur långt fram. Allt beror på hur förhållandena ser ut. Löst, hårt, skare, brant, om du åker med ryggsäck, hoppar i ett big jump eller åker smala korridorer. Dessutom kan man valla för fäste för kortare anmarcher eller så använder man stighudar för topptur.

Telemark ställningen lämpar sig bäst för lössnö. När man går isär med skidorna så sprids belastningen ut. Man står på en större yta. Därför är det viktigt att belasta båda skidorna lika mycket. Att belasta innerskidan mer än ytterskidan är vanligt. Det som händer är man åker med bakåtvikt och uppnår en form av surfkänsla, vilket är en gudomlig känsla.
När man står i den sistnämnda ställningen så är det viktigt att man har ett pjäxskaft som är ledat. Att man har möjlighet att skjuta fram den främre foten.

Åker jag telisar i pisten och kommer till hårt parti åker jag alltid paralellt. Det beror på flera anledningar. Den utrustning jag oftast använder är T2 och ett par lätta TUA Colibri. Sedan är det fysiskt ekonomiskt att göra en paralellsväng på hårt underlag(jag kanske har klena ben). Framför allt om man är på tur med tung rygga och kommer på hårt underlag, så gör man ju ingen telemarksväng. Eller?

Nu vill jag givetvis inte mässa för alla hur man ska åka. Det viktiga är att man har kul. Vill man åka puckel ska man göra det. Vill man träna på att carva ska man göra det. Glöm inte att allsidighet är viktigt.

Igår gick jag upp på Skutan(Åre) med hudar. Väldigt lite snö, men där det fanns var det fin åkning. Idag åkte jag snowboard på kvällsskidåkningen i Björnen.
Imorgon tar jag kanske ett skatingpass.

André Prtic

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Klassisk teknik för traditionella skidor.

Eftersom telemark och paralellt i grunden är samma teknik kan man i stor utsträckning applicera de klassiska "slalomteknikerna" även på telemarksåkning. Den klassiska tekniken för att få skär i en sväng är det "längsleds arbete" som André Prtic fökastar. Det är möjligt att det är onödigt på Carvingskidor, men för oss som inte är utrustade med denna innovation skulle jag vilja påstå att det fortfarande fungerar. Det hela går alltså ut på att man förflyttar tyngdpunkten från främre delen av skidan i början av svängen, till bakre delen av skidan i slutet av svängen. De flesta som över huvud taget kan svänga med sina skidor gör faktiskt mer eller mindre av detta rent automatiskt. Försök t ex att börja en sväng med bakvikt så ska du se att det är ganska svårt. I slutet av svängen kan man däremot ha trycket på bakre delen av skidan för att få ett bra skär. När man långt tillbaka i stenåldern förklarade hur det skulle kännas brukade man som slalominstruktör prata om att man skulle "cykla baklänges" med ytterskidan.

När man åker telemark har man ju även en bakre skida, och den kan man utnyttja som en "extra bakdel". Man kan således lägga mycket tryck på bakre skidan i slutet av svängen för att få bra skär.

En av svårigheterna med detta är att man snabbt måste återta en viss framvikt när man skall starta nästa sväng. Annars blir man hängande på bakändarna (eller i telemarksfallet på bakre skidan) och kan inte starta nästa sväng. Detta har orsakat mången uråkning i stakade slalombanor.

Ett problem som rör telemarkare är att det bakre benet är både svagare och vingligare i längsled än det främre benet, eftersom det är mer böjt och eftersom man där bara står på tån. Detta kan väl vara en av orsakerna till att det är svårare att få skär med telemarkskidor.

Ett annat knep för att få bra skär är ju att vrida in höften så att skidans kantställning ökar. Detta utnyttjar tävlingsåkare i slalom och storslalom extremt mycket; de nästan släpar rumpan i snön. Där har man också en nackdel som telemarksåkare: Det är mycket svårare att vinkla in höften när man står i telemarkställing än när man står paralellt. Dock skall man ju inte ge upp, utan trycka in höften så mycket det går, och på så sätt få skidorna mer på kant. Det lättaste sättet brukar vara att tänka på att sänka den yttre axeln. Då åker höften in.

Slutligen kan man konstatera att telemarksvängen inte är utvecklad för hårda pister eller extrema branter. På ställen där detta förekommer frekvent har man uppfunnit en annan, effektivare teknik; Christianiasvängen, mer känd som paralellsvängen.

MVH

Peter Ask

prtic@home.se (André Prtic)

Gäst
Omöjligt!

Peter har helt rätt att längdsledsarbetet behövs, på den äldre typen av skidor(lodstockar eller linjaler), när det gäller att få fast skidorna på hårt underlag. I slutet på 80-talet, när jag tävlade i telemark, så längdsledsarbetade man så att man blev blå i ansiktet. Då givetvis endast på ytterskidan. Detta var tvunget för att skidorna var hårdare och oftast inte jämnböjliga. Trots detta blev det inga skär. Det var mer frågan om mer eller mindre sladd.

Tyvärr så kan jag inte hålla med Peter Ask i frågan om skär. Jag misstänker att definitionen "att åka på skär" måste redas ut. Pernilla Wiberg behärskar att göra ett skär i en hård pist. Olov Richardsson i Snowboardlandslaget gör det. Duktiga brädåkare gör det. Ett skär är att man åker på kant i hela svängen. Om man känner att men gör ett skär, så stanna och titta upp i backen. Är det ett klart och tydligt streck/spår efter din skida eller bräda så är det ett skär. Jag har träffat allt för många som säger att dom åker på skär fast i själva verket sladdar dom lite mindre. Detta säger jag utan på något sätt ifrågasätta Peters åkteknik. Jag hävdar att det är omöjligt att få ett rent skär, i telemarkställning, på äldre typ av skidor. För att göra ett skär eller sladda så lite så möjligt, måste man belasta ytterskidan. Kanta med hjälp av fötterna, knä, höft och hela kroppen. Oavsett utrustning. Detta blir OMÖJLIGT om man belastar innerskidan.

Carvingskidorna gör det möjligt för oss vanliga dödliga att gör ett skär. Men det ställs fortfarande stora krav på teknink och kraftfördelning om man vill göra det i telisställning. Jag tycker att Peter ska prova skidor med lite mer midja om du inte redan har gjort det. Det är en stor skillnad. Eller vad säger ni andra?

André

Gäst
Rättelse!

Givetvis så är det Olovs bror Rickard som skär och som dessutom är med i Svenska Snowboardslandslaget.

André

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jo, beror nog på definition

Det är nog sant att vi talar om lite olika saker här. Jag menar att det finns en gradient från en helt skärande sväng till en helt sladdande sväng. I en helt skärande sväng går hela skidans kant i samma spår svängen igenom, och spåret som bildas i snön blir bara ett "dike". Detta utnyttjas av tävlingsåkare för att åka så snabbt som möjligt i en stakad bana. Bland oss som inte åker i bana är helt skärande svängar ganska ovanliga, eftersom vi oftast har andra syften med att svänga, t ex att hålla ner farten. Däremot menar jag att man som friåkare kan ha mer eller mindre skär i sin sväng. En delvis skärande sväng styr mer i skidornas riktning, och get ett bättre kantgrepp på hårt underlag.

När det gäller telemark så har André säkert rätt i att det är mycket svårare, eller rent av omöjligt (?) att få till en helt skärande sväng med äldre telemarksutrustning. Jag är dock inte så säker på att det var det som Mats var ute efter när han startade den här debatten.

Carvingskidor? Jo, det ska jag nog prova nästa gång jag får tillfälle. Mina gamla Tua Cirqe börjar väl bli antika...

Peter

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Visst går det. Eller?

Jag har i helgen arbetat hårt med att få till en ren skärande sväng med telisteknik. Faktum är att jag lyckats!

Genom att belasta och vinkla dalskidan på samma sätt som vid parallellsväng och sedan "släppa" bergsskidan bakåt har jag lyckats rita en snygg kurva i backen... Problemet är bara att denna teknik knappast kan betecknas som telemarkssväng, utan snarare som parallellsväng med hällyft! (Ärligt talat känns det helt fel!) Men fort går det och rent blir det...

MVH/MM

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristoffer_123 hur brett utan att tappa skärande sväng i pist? Telemark 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg