Silica gel

Har laddat upp med fuktabsorberande Silica gel i 50grams varianten inför sommarens mc-semester.

Tanken är att dom förvaras i plastpåsar vid normalt läge , vid skarpt läge då
fukt är närvarande borde dom möjligöra kombination drybag/rullsäck och fuktig sovsäck.

Alltså drybag och fuktig sovsäck är missär - några stora Silica gel påsar borde norpa
åt sig fukten i dom lägena.

Metoden passar ju inte dom som är ute länge då man inte kan pumpa ut vattnet från dessa påsar
genom att t.ex köra dom i micron på campingen så det dunstar bort +100 grader

Men för semistationära borde det fungera att köra så här

Nån som provat?

Kiselgel patronerna som brukades i kassuner var på åtskilliga litrar och vägde sina kilon.
Numera finns det torrluftinstallationer och utlopp.
Torrpåsen till en liten kamera/ett objektiv brukar väga ca20g torr, nästan ingen extra luft i det lilla plastpåsepaketet.
Min minsta sovsäck är 5 l packad, jämfört med kamera så skulle det behövas ca100g torra kristaller.
Eftersom ego är för lat för att bära och administrera ytterligare ett system, så ser ego fram mot era erfarenheter och vad kristallpåsarna vägde innan start respektive vid målgång. Tack på förhand!

Kylskåp och SilicaGel?

Partiell trådstöld:

Jag vet inte om det är placebo-effekt eller verklighet, men jag brukar ha några (2-3 st gör skillnad) av de där småpåsarna SilicaGel från hemelektronik etc. i kylen, de mumsar även mycket lukt så att det inte blir så mycket "kylskåpsdoft".

Så länge man inte äter innehållet borde det inte vara farligt, eller bör det inte användas i närheten av matvaror?
Tacksam för info om detta är ett dumt användningsområde.

Ursäkta fortsatt risk för trådstöld, men den verkliga frågan är ju :
VAD händer verkligen om man äter Silica Gel??
Blir man torr i munnen?

Partiell trådstöld:

Jag vet inte om det är placebo-effekt eller verklighet, men jag brukar ha några (2-3 st gör skillnad) av de där småpåsarna SilicaGel från hemelektronik etc. i kylen, de mumsar även mycket lukt så att det inte blir så mycket "kylskåpsdoft".

Så länge man inte äter innehållet borde det inte vara farligt, eller bör det inte användas i närheten av matvaror?
Tacksam för info om detta är ett dumt användningsområde.
Jag har silicagel i filtret i min dykkompressor så, nej, giftigt är det definitivt inte OM det inte är den typen som är blå för då innehåller den koboltklorid som både är giftig och misstänkt cancerogen. Fö. tror jag inte den blå typen finns längre för det var åratal sen jag stötte på den.

Seobserver: tala inte om torkmedelskassetterna, jag får ångest bara jag hör talas om eländet då jag bytt åtskilliga och dom satt ju så jättebra till så ibland fick man åla in i kassunerna för att få ut skiten. *Kräks!*

Ja man får se , tror iaf på ideen att hålla drybagen torr innuti fast man kanske måste packa ned lite fuktiga kläder och sovsäck i den ibland.

Återkommer sen efter sommaren

Det är ju fullt möjligt att torka silicagel och få det aktit igen även i fält då man inte alltid har microvågsugn med , man får ha en öppningsbar påse bara.

Det smälter inte förän bortanför 1000 grader så man kan lägga det i ett kärl (inte teflon) naturligtvis
och köra lite på köket så vattnet ångar bort

P.s

Sommaren väder verkar ha potential - haha - regnet börja exakt samma sekund som semestern.

Ja det verkar ha fungerat som fuktabsorbent i drybags så man i viss mån kunnat förvara kläder,sovsäck och även livsmedel i samma utan att riskera mögelbomb.

Tidigare använde man drybag nästan som "ta ut endast" om det var fuktigt ute.

Man bör ha några små enheter på c:a 50g i olika nivåer, i små plåtkärl,hål i locket och t.ex ett kafefilter på insidan för och hindra att det kommer ut.

Då kan man även underhållstorka det på gasköket.

Jag använde kattsandsvarianten.

Obsera dock att material som bomull inte avger vatten i ångorm så lätt, så tanka inte ned en pisseblöt t-shirt o tro att den är torr sen.

Metoden klarar av att hantera viss fuktighet och det ökar ju användingsområdet för drybags lite.

Man måste även skydda sina torkenheter, inte ha dom exponerade mot fukt, rulla ihop påsen efter man rotat klart

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg