Oppbevaring av kartor

Hei!

Jeg har etterhvert fått hundrevis av kartor. Og det er forholdsvis kaotisk å finne det kartet jeg trenger da jeg mangler et godt system på kartene mine.

Er det noen som har et godt system for oppbevaring av kart? Eller tips? Tanker?

Någon form av databas, men förmodligen måste du ju skriva in det mesta av informationen själv och kan inte importera den. Om informationen du vill spara liknar litteraturreferenser, så är JabRef ett mycket bra och fritt referenshanteringsprogram. Man kan skapa länkar ut på nätet eller länkar till lokala filer, t ex till bilder eller PDF-filer:

http://jabref.sourceforge.net/

Jag skulle satsa på EXCEL, där skriver du in all information, och kan sedan lätt hitta det du söker.
Där kan du lätt sortera ut en karta du söker.
Excel är ett mycket användbart program till det mesta, du kan även lägga in egna kommentarer till varje objekt, bilder, filtrera,osv.
Programmet känns jobbigt och tråkigt i början, men efter ett tag så undrar man varför inte det är lag på att alla ska använda det !!!
Fram för mera EXCEL !:)

Delikat

problem.

Jag har plastade kartor i stora ritningsmappar A1 eller A0 då plastade karor har en tendens att krympa i vecken annars.

Kartorna sorterade på geografiskt område, skärgårdskartor, orienteringskarotr, Norgekartor, Finlandskartor, alpkartor etc. Sammanlagt rör det sig om hundratals kartblad. De flesta av mina kartor är inte plastade och då blir det lättare att samla dem i papplådor eller tidskriftssamlare.

Jag vet ungefär vilka kartor jag har men skulle jag få problem att komma ihåg så skulle jag rita in täckningen av friluftskartorna på en översiktskarta typ en bilatlas eller liknande.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg