Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lifta! 10 grundregler
- Trådstartare Friluftsnomad
- Start datum
Liftning har nog ingen positiv miljöpåverkan. Oftast liftar man ju för att man inte har så värst mycket pengar, och då är ju egen bil inget alternativ.
Dessutom skulle jag tro att man andas in ganska mycket avgaser och partiklar från vägbanan. Inte speciellt hälsosamt för en själv.
Dessutom skulle jag tro att man andas in ganska mycket avgaser och partiklar från vägbanan. Inte speciellt hälsosamt för en själv.
Visst kan det bli miljövinst
I praktiken blir det en miljövinst, eftersom man måste jämföra med alternativen.
Bilen du liftar med ska ju köra i vilket fall, så om du liftar blir inte utsläppen högre jämfört med om du stannar hemma.
Väljer du att inte lifta (och avståndet är för långt för att gå/cykla) så måste du ju istället att åka med annat transportmedel. Och då bidrar du ju på något sätt (i olika grad beroende på vilket medel du väljer) till ökade utsläpp jämfört med om du stannar hemma.
Liftning har nog ingen positiv miljöpåverkan. Oftast liftar man ju för att man inte har så värst mycket pengar, och då är ju egen bil inget alternativ.
I praktiken blir det en miljövinst, eftersom man måste jämföra med alternativen.
Bilen du liftar med ska ju köra i vilket fall, så om du liftar blir inte utsläppen högre jämfört med om du stannar hemma.
Väljer du att inte lifta (och avståndet är för långt för att gå/cykla) så måste du ju istället att åka med annat transportmedel. Och då bidrar du ju på något sätt (i olika grad beroende på vilket medel du väljer) till ökade utsläpp jämfört med om du stannar hemma.
Ja men vilka alternativ har man att välja på? Även tåget man åker, bussen man åker eller flyget man flyger skulle ju åkt ändå.
Hör ämnet till Utsidan?
Är den första frågan man måste ställa sig. Mitt svar är enkelt nej.
//J
Är den första frågan man måste ställa sig. Mitt svar är enkelt nej.
//J
Ja men vilka alternativ har man att välja på? Även tåget man åker, bussen man åker eller flyget man flyger skulle ju åkt ändå.
Njaeaea... Med det argumentet spelar det ju ingen roll om man åker tåg eller flyger heller. Antalet avgångar styrs ju av efterfrågan. Däremot blir det inte fler bilar om fler liftar.
Senast ändrad:
Jag som liftat i friluftssammanang(avbruten lifting till Åre)tycker nog att det kan platsa... Men jag ställer mig lite tvekande till vissa delar av regel nummer 7: "Det tar ett par minuter att köra 3 km men 1 timme att gå! " Hur sakta går du egentligen, Henning?
Eller avslöjar marschfarten att Henning liftar och packar tungt?
//J
//J
Vättlefjäll;348830 sa:Det tar ett par minuter att köra 3 km men 1 timme att gå! " Hur sakta går du egentligen, Henning?
3-4km/h är väl en ganska vanlig hastighet med packning.. jag går själv med 4km/h för att veta hur långt jag tar mig per timme..
Stannar man hemma blir det en miljövinst.
Åker man med något som ändå skulle ha åkt, är det ingen skillnad.
Tar man sin egna bil blir det miljöpåverkan.
Om vi bara jämför miljöpåverkan av transporterna i det här fallet.
Dessutom, en bil som stannar och sedan åter accelererar, släpper ut mer gifter än en bil som kör med konstant fart. Rätta mig om jag har fel, men så har jag för mig det ligger till.
Stannar man hemma blir det en miljövinst.
Åker man med något som ändå skulle ha åkt, är det ingen skillnad.
Tar man sin egna bil blir det miljöpåverkan.
Varför är det miljövänligare att åka tåg än att flyga? Jo, därför att antalet avgångar bestäms av efterfrågan. Liftar du bidrar du inte till någon efterfrågan alls - det blir ju inte fler bilar när fler liftar.
Väljer du annat transportmedel (tåg/buss/flyg) bidrar du till ökad efterfrågan på det transportsättet. Det är bättre att bidra till efterfrågan på tåg än på flyg, men ännu bättre att inte bidra alls. Eller?
Flera aspekter på en gång!
Lifta är solklart en positiv riktning att gå, inte sagt att bilar är bra.
Bäst vore om vi höll oss åt att bara använda vår egen kraft, hästar, naturkrafter som segel.o.s.v
Men att lifta och åka fler i samma bilar är givetvis ett steg i rätt rikning med tanke på steg man kan ta!
Det som "Karpaterna.se" skriver om att inte bidra till transportkonsumtionen är i samma linje,
Varken sammhället, politiken eller människorna tål att vi plötsligt bara enas om en tidpunkt: Imorgon kl 19 så slutar all motordriven trafik, även om det inte är en dum idé!
De flesta bilar går med 1-2 person i vilket betyder att om alla bilar vore fulla så skulle vi minska utsläppen med 3/4.på den fronten.
Angående min gånghastighet
Reglerna här och beskrivningarna av dem är ett medelvärde och i just detta fallet en minnesregel. Inte en presentation av min personliga vandring
).
/H
Lifta är solklart en positiv riktning att gå, inte sagt att bilar är bra.
Bäst vore om vi höll oss åt att bara använda vår egen kraft, hästar, naturkrafter som segel.o.s.v
Men att lifta och åka fler i samma bilar är givetvis ett steg i rätt rikning med tanke på steg man kan ta!
Det som "Karpaterna.se" skriver om att inte bidra till transportkonsumtionen är i samma linje,
Varken sammhället, politiken eller människorna tål att vi plötsligt bara enas om en tidpunkt: Imorgon kl 19 så slutar all motordriven trafik, även om det inte är en dum idé!
De flesta bilar går med 1-2 person i vilket betyder att om alla bilar vore fulla så skulle vi minska utsläppen med 3/4.på den fronten.
Angående min gånghastighet
/H