kurser...

mmm.. jag har ju gjort överlevnadsutbildningarna som ingår i Fallskärmsjägarskolans utbud under min grundutbildning.. Efter det så har jag haft ett genuint intresse av att tillämpa olika friluftstekniker och hålla min överlevnadskunskap på hyfsad nivå..

Med åren så har jag insett att jag skulle vilja utveckla mitt överlevnadsintresse mer, min stilla undran är dåååå.... Vilka har de lämpligaste kurserna, man blir ju sugen på överlevnadscentrum i Karlsborg då både Fält och Kranscher huserar där, eller är dom för kommersiella?

Sedan så har vi ju sös, e dom bra, har ett stort utbud av kurser bland annat jakt och fisketekniker..

Vad finns mer som är bra?

(Ulf Möllerström, var e du när jag behöver dig?)

Putteponken, varför inte helt sonika slå en pling till den gode Fält eller Krancher. Om några har koll på Överlevnadssverige är det väl dessa tu?

Men tyckte du inte att späkningen i lumpen räckte och blev över, eller är det kanske TV-programmet "16 dagar i helvetet" som har gett dig suget tillbaka till tallbarrste och renlav?

/ G

tigertamjaren; sa:
Men tyckte du inte att späkningen i lumpen räckte och blev över, eller är det kanske TV-programmet "16 dagar i helvetet" som har gett dig suget tillbaka till tallbarrste och renlav?

/ G

nu ska du inte va dryg!! ;)

det handlar väl inte så mycket om spänningsjakt som om kunskapstörst... men.. men va fan e "16 dagar i helvetet"? jag tittar för lite på TV, kommer hädanefter att leva mitt liv efter TV-bilagan! varför lida själv när andra gör det på TV!?

Man kanske skulle ringa "lasse"...!?

Bra talat Patric!

På måndag kväll laddar du alltså upp med en fin fårstek och ett vällagrat rödvin, drar på dig tofflorna och morgonrocken och lutar dig bakåt i TV-soffan. 21.55 lyfter du sen fjärrkontrollen och trycker på knappen med en femma på. Då är det nämligen åter dags för ett avsnitt av årets dokusåpa, "16 dar i helvetet", där 30 brittiska civilister förnedras på SAS träningsläger i Borneos djungel. Riktigt kul faktiskt.

sas_group_180.jpg

Lasse är säkert behjälplig annars om du vill ha mer handfasta råd om överlevnadskurser.

Ja, jag såg några avsnitt. Tycker förutom värmefaktorn, inte det verkar vara några konstigare grejor än vad folk får göra i hemvärnet. I alla fall inte värre än en normal fältvecka för GU löktjänster.
- Ja ,undantaget förhörsdelen då, som väl inte är så vanlig i Sverige.
Det är ju miljön och omständigheterna som är spännande för TV-tittaren. Momenten klarar väl vilken svensk basse som helst.

/K

nu vet jag hur det känns när någon kidnappar ens tråd...grrr, jaja.. skitsamma!

:)

Jag måste erkänna att lammstek och rödvin lät trevligt, men nu e det så att det inte är lammning på 2månader ännu och sedan så är det inte slakt förren i Augusti..

Jag misstänker att det kommer att kännas verkligare om jag smäller upp ensamma vargen i tv-rummet och smuttar på en kopp tallbars-te istället för rödvin, stoppar man sedan kottar i kalsongerna så kommer nog vildmarkskänslan som ett brev på posten!..

Sorry för tådkapningen Patric. Men sitter inte allas vår Peter Nermander inne med kunskaper i ämnet annars?

Kottar i kallingarna lät ju inge vidare annars.

Ähh, nu håller jag tyst.

/ G

tigertamjaren; sa:
Sorry för tådkapningen Patric. Men sitter inte allas vår Peter Nermander inne med kunskaper i ämnet annars?
/ G

Bli inte lissen nu, du vet att du har frikort på trådkapning, iaf dom trådar jag skapat!!

Peter har inte dykt upp ännu.. Men e det inte Ulf M som är vår överlevnadschef här på Utsidan?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg