Krymper ALLA skinnkängor?

Sitter med en liten fundering...

För ett några år sedan köpte jag ett par Scarpa Ladakh GTX för att ersätta min gamla Meindl Island.
När kängan köptes mättes både fot och känga och stl 42 hade mina 12 mm som jag vill ha över med bra hälgrepp. Under och efter vandringen började min fot att domna bort och krampa, och när jag för sakens skull mätte skons innermått hade detta krympt med nästan hälften.

Nu har jag fått tag på en Ladakh med skinnfoder samt utan GTX i stl 43 med runt 2 cm över och funderar ifall man kan förvänta att även denna krymper. Eller...?

Tycker ni att era skodon krymper ? Eller är det era fötter som växer ?

Senast ändrad:
och när jag för sakens skull mätte skons innermått hade detta krympt med nästan hälften.

Tycker ni att era skodon krymper ? Eller är det era fötter som växer ?

Från stl 42 till stl 21? Tacka fan för att det klämmer!

Läder har väl en tendens att krympa där det finns luft och tänja sig när det trycker. Och fötter har väl alltid en tendens att svälla vid vandring på alla som passerat 25-årsstrecket.

Min konklusion: Det minskade tåutrymmet - ja skon har krympt. Den bortdomnade foten: Din fot har svällt. Och du lär få uppleva motsvarande (om än inte identiskt) med nya fotbeklädnader, så se till att gå in dem innan.

Ett trick som fungerar i verkligheten är att prova ut skon med tre strumpor på. Helsyntet innerst, ylle sportsock och ytterst vintersock, innersula tjock filt. Kontrollera att uppsnört får minst två och om hälgreppet medger tre fingrar, plats bakom hälen.
När lunchuppehållet kommer tag ut sulan ur skon och tvätta samt lufta foten. Innan marschens påbörjan igen byt yttersockan till en tunnare, räcker inte det. Byt innersulan till en tunnare, även innerstrumpan kan bytas till en syntet ankelsock av dammodell.
Alla fötter sväller när man går, när jag var ung, dummare och väsentligt starkare hade jag med mig ett par större kängor (2,4 kg) för att klara av dagens 40-tal km. Numera nöjer jag med strump och sulombyte samt håller mig normalt till under 25 km, mina fötter sväller fortfarande men luftning, högläge och mjuka skort håller skavet nere. Fottvätt där tillfälle ges är en lisa.
Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg