hans lindquist

Har en Magellan GPS 300, som aldrig får kontakt med mer än en satellit. Nästan aldrig nödvändiga tre satelliter för positionsbestämning. Inte ens vid de sällsynta tillfällen, då den faktiskt för en kort stund fångat in tre satelliter, slår den om till "trecking" och börjar fungera som det navigationsinstrument, den enligt reklamen påstås vara.
Vad kan man göra åt det? Har någon några bra knep för den trilskande apparaten? Är Magellan GPS 300 en bra navigationshjälp?
mvh
Hasse L

Jag vet inte hur du tänkte när du valde rubrik till denna tråd.
Jag vet inte heller något sedan tidigare om den gps du nämner.

Men jag kanske kan svara på dina frågor.

Vad kan man göra åt det?
Du bör reklamera gps:en.

Har någon några bra knep för den trilskande apparaten?
Om du prövat att använda den utomhus så har du nog gjort vad du kan, så reklamera hos leverantören.

Är Magellan GPS 300 en bra navigationshjälp?
Nej, din gps är inte en bra navigationshjälp.
Men det kan ju hända att den är trasig och att en annan Magellan GPS 300 är bättre.

sigvard; sa:
Har en Magellan GPS 300, som aldrig får kontakt med mer än en satellit. Nästan aldrig nödvändiga tre satelliter för positionsbestämning. Inte ens vid de sällsynta tillfällen, då den faktiskt för en kort stund fångat in tre satelliter, slår den om till "trecking" och börjar fungera som det navigationsinstrument, den enligt reklamen påstås vara.
Vad kan man göra åt det? Har någon några bra knep för den trilskande apparaten? Är Magellan GPS 300 en bra navigationshjälp?
mvh
Hasse L

Den var ett alldeles utmärkt navigationsinstrument när den fanns för försäljning för knappt tio år sedan. Om den fungerar så skall den fortfarande vara ett bra instrument. Givetvis inte lika bra som dom senaste modellerna, men räcker funktionerna till så är det ju fullt tillräckligt. Kan dock påpeka att du får ett mycket bättre instrument idag för under 1000:-

Vill du ha liv i den så gör som följer (det kan fungera men jag kan inte lova något): Stäng av apparaten. Tryck in styrplattan åt höger, fortsätt att hålla inne den samtidigt som du trycker ner (och håller inne) "Power-knappen". Om du gjort rätt så skall du få upp frågan "Erase memory?", svara "yes" och ställ sedan in apparaten enligt manualen, gå ut och ge den en chans till.

!!Observera att funktionen "Erase memory" tömmer minnet på mottagaren och den återfår fabriksinställningar!!

MVH

Ola @ GPS@WORK

Tack Ola!

Jag lyckades få upp först "delete memory" och sedan "eraze memory". Nu fick min gps kontakt med hela sex satelliter. Frågan är bara hur jag ska få den att slå om till "tracking". Om jag förstått manualen rätt ska detta ske automatiskt.
Apparaten är praktiskt taget oanvänd och kan inte vara utsliten. Vart vänder man sig för service och ev. reparation. Fick den i present för ett antal år sedan och vill ogärna göra de hjärtegoa vännerna besvikna genom att inhandla en ny gps.
mvh
hasse l

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg