Halva Repet-Markeringsfärg?

Tror inte mitt klätter-rep har någon markering för halva längden, i alla fall inte så tydligt att jag lagt märke till det, dvs säkert rätt lätt att missa vid fel tillfälle.. Om jag skulle vilja göra halva repets längd väl synligt, med någon slags slit-tålig (självlysande?) färg, vad finns att tillgå?

(Tejp känns ju fel, kan ju flytta på sig, och något som typ sys fast lär vara helt olämpligt ur styrkesynpunkt)

Det där låter som ett svårt problem/dålig idé.

UIAA har för ett antal år sedan gjort tester som visade att markering av mittpunkten på repet försvagade repet om det gjordes med "tusch", och att även sådana markeringsfärger som är avsedda just för att markera mittläget på rep hade negativ effekt.
I praktiken tror jag effekten är försumbar, men jag skulle inte försöka färga halva repet.

En gång sydde jag försiktigt i manteln med en komplementfärg för att markera ett mittläge, men det var ingen bra idé, jag tror inte jag försvagade repet, men trots att det var väldigt lite tråd så kändes markeringen i bromsen, och lika förb-skat syntes inte markeringen nåt vidare.

BD har testat och det påverkade så gott som ingenting. Se länk.

http://web3.bdel.com/scene/beta/qc_kp_archive.php#120308

Jo, jag vet, men de refererar ju just till UIAA-testet i texten där om jag inte missminner mig?
Om en test visar att det är ett problem och en annan test inte visar på problemet så betyder ju inte det att det andra testet visat att det inte kan bli problem, om förhållandena skiljer sig från provsituationen i det andra testet...

Men, som sagt, troligen är det inte ett allvarligt problem i praktiken.

Det där låter som ett svårt problem/dålig idé.
En gång sydde jag försiktigt i manteln med en komplementfärg för att markera ett mittläge, men det var ingen bra idé, jag tror inte jag försvagade repet, men trots att det var väldigt lite tråd så kändes markeringen i bromsen, och lika förb-skat syntes inte markeringen nåt vidare.

Jag läste någonstans (minns inte om det var på utsidan eller annorstädes) om någon som sydde in tandtråd lite löst som mittmarkering.
Poängen var att det kändes i handen och alltså fungerade även i mörker.

Inget jag prövat, skall tilläggas.

Beal rope marker? Kostar några tjugor hos en välsorterad klätterbutik. Har använt många gånger och det fungerar hur bra som helst. Jag tillhör de som tycker att det är vettigt med en tydlig markering vid mitten av repet. En klättrande vän har en bit fingertejp på mitten, den sitter kvar månad efter månad trots slit och drag genom bromsen. Det trodde jag inte men så är det.

Men gör inte mitt misstag och smeta på ropemarker på morgon för att sen dra till klippan, det torkar långsamt!! Kanske har med och göra att det inte finns samma kemikalier som i märkpennor? Bättre för repet men torkar långsammare. Det förstörde en halv dag för mig i Yosemite..

Jag har använt Beals märkfärg på ett Bealrep, det är nu så stelt att det knakar... har även märkt ett Edelridrep men det är bara stelt och knakar inte.

Är man van vid mittmarkering går det lättare och fortare att hitta mitten på repet vid firning. Men i valet mellan knakande rep med mitt markering eller icke-knakande rep utan mittmarkering så skulle jag välja repet utan mittmarkering.

En annan poäng med mittmarkering: Om du säkrar någon på en singelpitchled och ser mittmarkeringen passera bromsen så har det viss betydelse för hur klättraren kan ta sig ned igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur vet man i vilken kondition repet är på gymet? Sportklättring 30

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg