Alex honnold 60 minutes

Tack för länken.
Ouch... som "vanligt" vet man inte vad man ska säga om sånt där.

Men han är en av de som ligger högt på listan...

Allt är som vanligt relativt, men här kan man nog ändå tala om "potentially less sustainable".

Jag hoppas verkligen all välgång, men måste ju samtidigt säga att om Alex Honnold faller och dör, kommer jag inte utbrist "Va?? HUR gick det till!?!.

Sen går det inte att komma ifrån att det är otroligt fascinerande att han har gjort vissa av de turer han gjort.

There is nothing but him, the wall and the wind... oh yeah, and a six man team of experienced climbers, four fixed cameras and two 60 minutes teams...

Jag blir alltid lite fundersam över dessa solo klättrares behov av att bli filmade. Det får mig att ifrågesätta deras motiv.

There is nothing but him, the wall and the wind... oh yeah, and a six man team of experienced climbers, four fixed cameras and two 60 minutes teams...

Jag blir alltid lite fundersam över dessa solo klättrares behov av att bli filmade. Det får mig att ifrågesätta deras motiv.

Frågan är om det är de som vill bli filmade eller filmnissarna som vill filma dem? Det är ju ingenting som framfår.

Nej... och jag vill inte att nån klättrar så där för att jag ska titta, men jag tittade på hela filmklippet, och körde "action replay" på nån sekvens...

Frågan är om det är de som vill bli filmade eller filmnissarna som vill filma dem? Det är ju ingenting som framfår.
Svårt att veta, men hur många liknande bestigningar görs utan filmteam och hela kittet? Det kansker sker i det tysta, utan att det uppmärksammas. Kanske har någon redan klättrat leden fri solo men inte brytt sig om filmteam och uppmärksamheten? Jag får erkänna att jag inte vet det...

Ta filmtiteln "alone on the wall". Det blir ju något av en parodi med alla dessa filmnissar som skulle faktist kunna hjälpa honom ur en knipig situationen om han skulle mentalt balla ur. Han är allt annat än ensam...

Jag tycker det är fräckt, och utan filmteam hade vi inte fått se det. Det är väl egentligen strunt samma om filmteam är på några minuters räckhåll, eftersom ett fall ändå kommer plötsligt.

Sa dom att han gjort runt 1000 turer frisolo? Det lär vara en försvinnande liten del av dessa som hamnar på film. Men givetvis lockar det att föreviga något så pass stort som Half Dome eller liknande. Kanske då främst för de som filmar/tar del av filmen.

Jag tycker det är fräckt, och utan filmteam hade vi inte fått se det. Det är väl egentligen strunt samma om filmteam är på några minuters räckhåll, eftersom ett fall ändå kommer plötsligt.
Men ett fall skulle inte komma lika plötsligt för Arnaud Petit på Black Bean som råkade ha en quickdraw på selen menar du?

Visst, faller man så faller man, men skulle han ångra sig, freaka ur och börja gapa så kommer de inte att ignorera honom.

Don't get me wrong, jag gillar filmsnutten och har all respekt för de som pysslar med det här, men de är inte ute och solar denna typ av led utan feta film team. Det finns ett behov av att synas, inte bara att klättra dessa leder... Ibland undrar jag bara vilka behov det är som egentligen styr mest.

Edit:
Sa dom att han gjort runt 1000 turer frisolo? Det lär vara en försvinnande liten del av dessa som hamnar på film. Men givetvis lockar det att föreviga något så pass stort som Half Dome eller liknande. Kanske då främst för de som filmar/tar del av filmen.
Visst, han kan ju knappast börja med denna typ av led för frisolo... Självklart måste han gilla det han gör och ha byggt upp erfarenhet... Man ja, jag får väll ge mig, det är inte rätt av mig att spekulera i vad som motiverar dessa skickliga klättrare att göra sånt här... Jag reagerade mest på filmtiteln "alone on the wall" och tyckte det var lite komiskt med tanke på filmteamet.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felixl Alex Huber till Sverige i December 2010? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg