Köptips byxor

Givetvis finns hundratals modeller att välja bland. Jag brukar dock tänka så här när det gäller vandring/klättring med stegjärn. Köp inget dyrt. Stegjärnen kommer i alla fall att riva och fransa sönder hela nederkanten på byxan ganska snabbt. Hitta en modell du har råd att ha sönder.
 
Jag råkade springa på Black Diamonds Highline Stretch till riktigt bra reapris förra vintern, och slog till.
Jag isklättrar inte specifikt, så de är kanske inte tillräckligt robusta för dina behov, men jag har använt dem intensivt till blandade alpina turer, inkl. repsäkrat och med stegjärn, samt utförsåkning och långfärdsskridsko, och hittills har de hållit väldigt bra för omild behandling. De har varit pålitligt vattentäta och rimligt andningsbara. Stretchen är guld värd på mina skidåkarben. Jag tänkte lite som Speedgoat och valde lätthet före långt liv, och detta kändes då som ett rimligt avvägt val till rimligt pris.

Var lite skum på de tröga tryckknapparna, men de har blivit mer "ingångna" med tiden och funkar bra nu.
 
Givetvis finns hundratals modeller att välja bland. Jag brukar dock tänka så här när det gäller vandring/klättring med stegjärn. Köp inget dyrt. Stegjärnen kommer i alla fall att riva och fransa sönder hela nederkanten på byxan ganska snabbt. Hitta en modell du har råd att ha sönder.
Damasker borde rädda byxor.
 
Hej, jag gillar tjocka softshellbyxor för isklättring. Just nu black Diamond winter alpine pants då jag hittade de på rea. Använder dem inte till nåt annat. Tycker de behöver va ganska nya för att inte suga vatten. En annan variant ör att ha med skalbyxor i ryggan och ta på vid klättringen. Men skruvarna får hål i dem efter ett tag - går dock att limma eller tejpa området.

Slutade med gaiters för många år sen. Skönare med gummiband från byxorna under skorna. Går lika bra att sy ihop byxor som gaiters om man trampar igenom dem med stegjärn.

De flesta jag känner (mig själv inkl) har växlat mellan skalbyxor och softshell i perioder med några års mellanrum. Detsamma gäller tjock skaljacka eller tunn syntetdunis med tunn skaljacka i ryggan.

Trot inte det finns konsensus vad som är bäst. I slutänden beror det ju på hur mkt dusch som finns på turen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.