Litet pulsintervall

Hejsan,

Har ägnat mig kontinuerligt åt löpning under de senaste 5-6 åren och noterade redan från start att min pulsprofil tycks avvika från många andra löpare. Även vid mycket lätta distanspass stiger pulsen ganska omgående efter 400-500 meter till 165-167. Ligger sedan stabilt på denna nivå även under lugna långpass (20k+). Har aldrig, oberoende av tempo, lyckats ligga under 160. Det går helt enkelt inte så länge jag springer. Vid lite hårdare tröskelpass med hög men kontrollerad ansträngning ligger jag normalt mellan 173-178 och vid tuff anaerob intervallträning ligger jag normalt på 180 till absolut max 185. Har av dessa skäl alltid haft svårt att träna pulsbaserat och får ofta gå på känsla. Någon som känner igen sig eller vet var man kan hitta mer information om detta fenomen?
 
Är din pulsmätare pålitlig?
Ger flera olika pulsmätare samma värden?
Vad anger den i vilopuls enligt denna och andra mätare?
geberellt tror jag mätning av hög puls med precision är svårare än mätning av låg puls.

/Patrik
 
Du får räkna från ca 220 min ålder och få normal max puls
Jag har ej exakta egna värden men låg på ca 120 vid cykling efter flera timmar i den farten jag håller på plan och i flera timmar och då ca 160-170 max då alltså 40-50 mellan max och ´lagom distans fart´vid 60+ tränat ca 50 år med 3-4 år elit under tonår då hög syreupptagningsförmåga som delvis hänger med senare i livet
Nu troligen under 60 kanske 50 i vilopuls och ca 45 under elit tid i medel/långdistans löpning med ca 17 mil /v.
 
Om pulsen verkar närmast oberoende av graden ansträngning är nåt inte som det ska.
Jag själv har situationen att gå snabbt upp till dryga 100 redan vid promenad för att sedan direkt gå upp mot maxpuls vid försök till jogg. Skriver försök för att det går inte att jogga mer än mycket korta sträckor.
Orsaken är förmaksfladder som jag genomgått 3 ablationer för. Problem har kvarstått/återkommit.
Om ett par dagar ska jag in för en fjärde ablation där de hoppas åtgärda flimmer som nu har verkat vara större del av orsaken till problemen.
Tillförseln av syre till kroppen brukar vara tämligen proportionell med pulsen men kör olika delar av hjärtat sin egen takt blir syresättningen nåt helt annat än vad pulsmätningen ger sken av.
 
Ang ev läkarbesök så rek de seriösa allmänläkare ett besök om året även om man känner sig frisk efter 60+ och då lyssnar de efter bland annat blåsljud, tar blodtryck osv.
Skulle jag springa lopp och träna intervaller skulle jag absolut gå på årliga kontroller även i tidigare åldrar.
Jag har när jag kommer ihåg eller ´orkar´pulsklocka med bröstband på motionsrundan
 
Framgår inte hur gammal du är eller hur mycket du springer men om man kör 20k långpass antar jag att du springer minst varje vecka och inte bara 5 km åt gången.

Låter ju onekligen som ett ganska smalt pulsspann. Som jämförelse har jag ca 140-145 vid lugn distans, tröskel på 170 och snittar 182 på ett 10k-lopp då jag tar ut mig så mycket jag kan.

Hur har du kommit fram till tröskel och hur du ska köra anaeroba pass? Formeln 220-åldern är ju ganska värdelös eftersom den inte stämmer för de flesta.

Har du försökt dig på ett maxpuls-test, antingen på egen hand eller på "lab"?

Hur funkar andra konditionssporter? Längdåkning t ex är väldigt pulsdrivande för mig, där har jag svårt att hålla mig under 165, förmodligen pga dålig teknik.

Skadar väl inte att kolla upp så allt står rätt till men mitt intryck är att sjukvården helst inte jobbar förebyggande utan föredrar att man har ett problem när man söker vård.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Personligen så slutade jag med pulsmätning vid fysisk aktivitet för ca 20 år sedan. Blev irriterad på felmätningar. Jag känner rätt bra på andningen hur tufft jag skall pressa mig vid uppförslöpning etc. Längre ansträngning är också mer eller mindre självreglerande.

Har du ingen nytta av pulsmätningen så kan din träning nog funka bra utan pulsband också.

Thure
 
Hejsan,

Stort tack för svar era svar. Beträffande ålder så är jag 39 år, löpmängd 30-50 k per vecka, ibland lite mer och ibland lite mindre. Genom åren använt flera olika klockor och pulsband som alltid visat samma pulsprofil. Använder idag en Garmin Fenix 6 Saphire med tillhörande pulsband. Inga anmärkningsvärda meriter men drygt 19 min på 5k, 40.30 på 10k och 1.30 på HM. Vilopuls runt 52. Tvivlar inte på att mätvärdena är korrekta men som föreslagits springer jag mestadels på känsla baserat på upplevd ansträngningsnivå. Mätvärdena används i första hand för analys efter varje pass. Eftersom min pulsprofil tycks vara avvikande från många andra var jag mest intresserad av att höra om någon upplevt liknande.
 
Ang ev läkarbesök så rek de seriösa allmänläkare ett besök om året även om man känner sig frisk efter 60+ och då lyssnar de efter bland annat blåsljud, tar blodtryck osv.
Skulle jag springa lopp och träna intervaller skulle jag absolut gå på årliga kontroller även i tidigare åldrar.
Jag har när jag kommer ihåg eller ´orkar´pulsklocka med bröstband på motionsrundan
Allmänläkare kan väl för lite om hjärtat. Har du försäkring försök att göra arbetsprov via hjärtmottagning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.