Förligt fäste för reservpaddel?

Många moderna kajaker har ett förligt tvärsgående gummiband 8cirka 10-15 cm) med lite boll mitt på för att kunna sticka in reservpaddeln under men min kajak saknar det, se bild.

Några ideer på hur jag ska kunna fixa ett sådant fäste på min kajak?

Måste jag borra och sätta linfästen eller finns något mindre "våldsamt sätt"?

Jag villalltså uppnå något i stil med bakgrundsbilden här:

Gummband och liten boll för att enkalre få in paddeln under linan har jag skaffat redan.

Se bild för hur min för ser ut.

Aktre delen av paddel sätter jag in under befingliga gummiband som normal håller fast kartan annars.

Det vita gummibandet har jag monterat för att in bärhandtaget ska skramla omkring så mycket och linorna till hadntaget utbytta mot paracord. Jag kan fästa in paddeln genom att snurra runt reservpaddelbladet men när jag haft paddeln loss kan jag inte sätta dit den igen ute på vattnet.

Kluriga tips och lösningar mottages tacksamt!

/Patrik



KajakFör.jpg
 
Vad är problemet med att borra och ha linfästen? Det är enkelt och säker, monterar du dessa med marinsilikon så är de helt tät.
Jag använder dessa när jag vill ha extra linfästen: https://shop.kanotcentrum.com/produkt/linfaste-utanpaliggande/

På köpet får du dessutom lite snyggare layout för däcklinorna. Det ser jo lite sladdrig ut ;-)

OK, om jag väljer ditt alternativ - hur borrar jag i min glasfiberkajak utan att det spricker, varken utanpå eller inuti?
Lågt eller högt varvtal på borrmaskinen?
Håller man mot med träkloss under?
Tejpa?

Marinsilikon finns en färsköppnad efter båtfix nyligen så tätt så jag nog klara när jag väl fått hål men rädd att hålen blir för stora eller att det spricker.

/Patrik

Ja, jag ska knyta om och spänna däckslinorna lite, men man ska ju få tag om dem också :)
 
Jag använder helt vanlig metallborr och borrar med lätt tryck. Det funkar utan problem. Ingen tejp eller sånt, inte heller kloss.
 
Köpte linfästen och boll och borrade försiiktigt med skruvdragaren och det blev bra.
Enda nackdelen är att min reserpaddel är för lång för att sitta monterad framtill så den får sitta där delad men det är ju paddeln som är för lång, (eller kajaken som är för kort).
Funderar på att sätta motsvarande på aktern också.
Nästa fix blir dock att motnera att nytt T-linfäste då jag lyfte sönder det förra som var gammal. Lyfte lastad kajak i däckslinorna och då gav sig T-fästet. Som tur vara bara sjäälva fästet - kajaken i övrigt intakt.

Tack för tipsen!

/Patrik

1689494812186.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad20150710 Kompassfäste Bygga egen kajak 7
eyck Montera Scotty-fäste på en Klepper Aerius I Bygga egen kajak 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.