Felmarginal

Garmin 66sr har bl.a. en sida där satellitinformation anges. Där finns en uppskattning om aktuell noggrannhet. I mitt fall just nu (sitter inomhus i ett radhus) : För GPS 2.1 m, Galileo 2.3 m, Glonass 2.1 m.
Garmins support anger: " Denna produkt her en felmarginal på 15m 95% av tiden." (Klippt och klistrat från svar på en fråga från mig. Gällde en girpunkt (waypoint är engelska) som hamnat fel av någon, dessvärre okänd, anledning.)

Navigation 3, utgåva 1999, räknar på sidorna 93-97 upp 9 helt olika felkällor.

Ack - ja. Det kan alltid bli fel! (Jag har vid ett tillfälle, för länge sedan, fått signalstuds som gett flera km fel.)
 
Senast ändrad:
Den nogrannheten räcker för att skicka kryssningsrobotar, excalibur och navigera när man vandrar .... Superenkelt att kolla, om man ställer sig på ett tydligt ställe på kartan och sen kollar gpsen. Vägkorsningar tex.
 
Vilken noggrannhet som behövs beror till mycket stor del på "målets" storlek! Vilken sannolikhet som behövs beror på vad det kostar att missa.
 
Det är ju en viss skillnad mellan noggrannhet, precision och riktighet.

Noggrannheten ärett mått på spridningen kring det sanna värdet. Men då mätpunktens sanna värde brukar vara okänd, så blir ju också noggrannheten okänd.

Precisionen är ju ett mått på den temporära spridningen i mätserien. Kommer du tillbaks om några timmar för ny mätning, så kan du mycket väl få lite andra koordinatvärden för den punkten.

Riktigheten säger hur mätseriens medelvärde stämmer överens med det sanna värdet. Men då det sanna värdet brukar vara okänt, så kan vi inte heller säga något om mätseriens riktighet.

Och ja, dessa ca 15 meters noggrannhet avser alltså radien på felcirkeln, på öppen mark, under ca 95% av tiden.

Noggrannheten inne i skogen, liksom under de övriga ca 5 % av tiden talas det oftast tyst om...
/Niklas
 
Uppgifter från 1999 är fullständigt ointressant i sammanhanget

Jag lämnade ombord på segelbåt 2000-04-28 (prick 23 år sedan, och dagen innan syrrans 50-årsdag det är därför jag kommer datumet) en ö på Azorerna med nästa hamn Gibraltar. Passerade en annan ö som också tillhör Azorerna de 29:se och då fanns det GSM täckning så jag kunde ringa syrran. Sedan tog det nog 5-10 dygn tills vi kom till GiIbraltar. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog

Men helt plötsligt någonstans mitt ute på havet började GPSena (inklusive min handburna Garmin) bli noggrannare, märkets främst på höjden över havet där det från början var +- 100 meter ibland, för att då bli +- 3 meter.

När vi kom land till vid en brygga (fylla på dricksvatten) i Gibraltar så berättade någon där i hamnen att 1 maj hade USA president beslutat att ta bort SA-koden (medveten störning för civila användare). https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa

Och då blev GPS felet närmast försumbart,

Senare hemma så märktes det på färdspåret när jag varit ute och cyklat. Gick då på den digitala kartan från Lantmäteriverket (svindyr karta) att se på vilken sida av vägen jag cyklat.
 
Det är ju en viss skillnad mellan noggrannhet, precision och riktighet.

Noggrannheten ärett mått på spridningen kring det sanna värdet. Men då mätpunktens sanna värde brukar vara okänd, så blir ju också noggrannheten okänd.

Precisionen är ju ett mått på den temporära spridningen i mätserien. Kommer du tillbaks om några timmar för ny mätning, så kan du mycket väl få lite andra koordinatvärden för den punkten.

Riktigheten säger hur mätseriens medelvärde stämmer överens med det sanna värdet. Men då det sanna värdet brukar vara okänt, så kan vi inte heller säga något om mätseriens riktighet.

Och ja, dessa ca 15 meters noggrannhet avser alltså radien på felcirkeln, på öppen mark, under ca 95% av tiden.

Noggrannheten inne i skogen, liksom under de övriga ca 5 % av tiden talas det oftast tyst om...
/Niklas

En liknelse med prickskytte:
Det är en sak att pricka just i mitt-pricken när man siktar där.
Det är en sak att skjuta upprepade skott "hål i hål" men inte träffa mittpricken trots att man siktar mot mittpricken.

Ang din GPS så är det inte rättvisande att mäta inomhus, då GPSens mätvärden sannolikt gäller med fri sikt mot himlen, dvs inte heller i tät skog.

Handhållna GPSer (dedikerade GPSer, i klockor eller i en mobil) är inte perfekta på under metern hela tiden, t ex kan du starta ett GPSbaserat spel, som t ex pokemon go, p din mobil och se att gubben rör sig på "kartan" fast mobilen är stilla, om du har lite dålig mottagning, te x inomhus med tjockt tak/tjocka väggar.

/Patrik
 
Uppgifter från 1999 är fullständigt ointressant i sammanhanget

Jag lämnade ombord på segelbåt 2000-04-28 (prick 23 år sedan, och dagen innan syrrans 50-årsdag det är därför jag kommer datumet) en ö på Azorerna med nästa hamn Gibraltar. Passerade en annan ö som också tillhör Azorerna de 29:se och då fanns det GSM täckning så jag kunde ringa syrran. Sedan tog det nog 5-10 dygn tills vi kom till GiIbraltar. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog

Men helt plötsligt någonstans mitt ute på havet började GPSena (inklusive min handburna Garmin) bli noggrannare, märkets främst på höjden över havet där det från början var +- 100 meter ibland, för att då bli +- 3 meter.

När vi kom land till vid en brygga (fylla på dricksvatten) i Gibraltar så berättade någon där i hamnen att 1 maj hade USA president beslutat att ta bort SA-koden (medveten störning för civila användare). https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa

Och då blev GPS felet närmast försumbart,

Senare hemma så märktes det på färdspåret när jag varit ute och cyklat. Gick då på den digitala kartan från Lantmäteriverket (svindyr karta) att se på vilken sida av vägen jag cyklat.

Datum bekräftas även av denna sida
USA hade brist på militära GPSer (som kunde kompensera för SA-missvisning) och behövde även använda civila GPSer i Gulfen.

/Patrik
 
En liknelse med prickskytte:
Det är en sak att pricka just i mitt-pricken när man siktar där.
Det är en sak att skjuta upprepade skott "hål i hål" men inte träffa mittpricken trots att man siktar mot mittpricken.

Ang din GPS så är det inte rättvisande att mäta inomhus, då GPSens mätvärden sannolikt gäller med fri sikt mot himlen, dvs inte heller i tät skog.

Handhållna GPSer (dedikerade GPSer, i klockor eller i en mobil) är inte perfekta på under metern hela tiden, t ex kan du starta ett GPSbaserat spel, som t ex pokemon go, p din mobil och se att gubben rör sig på "kartan" fast mobilen är stilla, om du har lite dålig mottagning, te x inomhus med tjockt tak/tjocka väggar.

/Patrik
Även om en GPS-mottagare sällan används inomhus, så används de ofta i tät skog. (Det är ju ändå Utsidan.se). Å då gäller det att att veta vilken noggrannhet som man rimligen kan förvänta sig.
/Niklas
 
Uppgifter från 1999 är fullständigt ointressant i sammanhanget

Jag lämnade ombord på segelbåt 2000-04-28 (prick 23 år sedan, och dagen innan syrrans 50-årsdag det är därför jag kommer datumet) en ö på Azorerna med nästa hamn Gibraltar. Passerade en annan ö som också tillhör Azorerna de 29:se och då fanns det GSM täckning så jag kunde ringa syrran. Sedan tog det nog 5-10 dygn tills vi kom till GiIbraltar. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog

Men helt plötsligt någonstans mitt ute på havet började GPSena (inklusive min handburna Garmin) bli noggrannare, märkets främst på höjden över havet där det från början var +- 100 meter ibland, för att då bli +- 3 meter.

När vi kom land till vid en brygga (fylla på dricksvatten) i Gibraltar så berättade någon där i hamnen att 1 maj hade USA president beslutat att ta bort SA-koden (medveten störning för civila användare). https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa

Och då blev GPS felet närmast försumbart,

Senare hemma så märktes det på färdspåret när jag varit ute och cyklat. Gick då på den digitala kartan från Lantmäteriverket (svindyr karta) att se på vilken sida av vägen jag cyklat.

Och att Clinton tog bort Selectiv Availability hade såklart massor av konsekvenser. En av dessa var att geocaching blev möjligt :)

3 juni 2000 publicerade trdskg@hotmail.com (Tobias R) det här inlägget på Utsidan, och vi vet alla hur det gick sen :)

Och knappt ett år senare hakade Utsidan på: https://www.utsidan.se/forum/threads/aentligen-en-sport-foer-gps-galningar.6515/#post-20520
 
Noggrannheten ärett mått på spridningen kring det sanna värdet. Men då mätpunktens sanna värde brukar vara okänd, så blir ju också noggrannheten okänd.
Jag tänkte att just noggrannheten i en positionsangivelse vet man. Positioneringssystem har kända noggrannheter i sina angivelser. Sedan kan mottagare minska den noggrannheten genom att vara olika bra gjorda till exempel med olika upplösning på klockan. Och så påverkar tid och platsen man befinner sig på också. Sammantaget blir noggrannheten vad TS säger "För GPS 2.1 m, Galileo 2.3 m, Glonass 2.1 m" och "Denna produkt her en felmarginal på 15m 95% av tiden." Alltså kända värden.
 
Jag tänkte att just noggrannheten i en positionsangivelse vet man. Positioneringssystem har kända noggrannheter i sina angivelser. Sedan kan mottagare minska den noggrannheten genom att vara olika bra gjorda till exempel med olika upplösning på klockan. Och så påverkar tid och platsen man befinner sig på också. Sammantaget blir noggrannheten vad TS säger "För GPS 2.1 m, Galileo 2.3 m, Glonass 2.1 m" och "Denna produkt her en felmarginal på 15m 95% av tiden." Alltså kända värden.
Men du vet i princip aldrig noggrannheten för den enskilda mätpunkten.

Du kan ju s.a.s. ha ett feljusterad sikte, men ändå få en väl samlad träffbild.

Å det är alltså spridningen som GPS-mottagaren kan visa, inte avståndet till den sanna värdet. För det är något helt annat!
/Niklas
 
Noggrannheten ärett mått på spridningen kring det sanna värdet. Men då mätpunktens sanna värde brukar vara okänd, så blir ju också noggrannheten okänd.
Snabbt och klantigt försökte jag säga i #10 att noggrannhet i GPS-sammanhang ibland används i betydelsen absolut lägesosäkerhet vilket skulle jag tro är vad TS och även Brune i #5 avser.

Screenshot_2023-05-03-1.png


"Med lägesosäkerhet avses osäkerhet i en positionsangivelse, dvs. hur
bra ett objekts rumsliga läge är fastställt i förhållande till verklig-
heten (facit)."

"Lägesosäkerhet är en utvidgning av GUM-termen mätosäkerhet. Lä-
get beräknas ju normalt ur en serie mätningar, men för en användare
av geodata är det osäkerheten i detta läge som är det intressanta, inte
osäkerheten i de bakomliggande mätningarna."


Från HMK. Handbok i mät- och kartfrågor www.lantmateriet.se/sv/geodata/hmk---handbok-i-mat--och-kartfragor/handbocker-i-hmk/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.