Sommarens äventyr I.

Börjar så smått planera sommarens vandringar och cykelturer. Jag har tittat lite på möjligheterna i Östergötland och grannlänen. T ex skulle jag vilja binda ihop lämpliga delar av Östgötaleden med John Bauer och Höglandsleden (förslag??) , samt få med mig Viggeby. Om detta ställe har jag en detaljfråga: hur är det med lägermöjligheter i tält, praktiska (mark, vatten) såväl som legala. När jag försökte kolla på ledens hemsida verkade jag av länkarna ledas i cirkel förbi det väsentliga.
 
Viggeby i Linköpings kommun, antar jag? Informationen var lite gömd, men det gick att hitta en nedladdningsbar broschyr: https://www.naturkartan.se/sv/ostergotlands-lan/viggeby-naturreservat?guide_id=17 (kolla under "nedladdningar"). Som jag tolkar det får man slå läger på anvisad plats. Det verkar finnas ett antal sådana.

Jag vet inget om lederna i Småland (annat än att det är fint runt Vättern), men jag vill minnas att östgötaleden mellan Rimforsa och Kisa var ganska trevlig (söder om Viggeby).
 
Det verkar som att alla de där anvisade platsrna ligger på en ö i Järnlunden. Så det är väl bara kanotister som har nån glädje av dem.
 
Rakt söderut genom Småland kan du länka Östgotaleden med Tjustleden och sedan även Ostkustleden. Tjustleden som är min närmaste led är trevlig och går i nio etapper genom Västerviks kommun. Skärmskydd för övernattning vid varje etappslut. På Ostkustleden sker boende i stugor längs vägen.
 
Det verkar som att alla de där anvisade platsrna ligger på en ö i Järnlunden. Så det är väl bara kanotister som har nån glädje av dem.
Inte alla väl? Jag tycker mig se åtminstone två tältplatser på "Viggebyhalvön". Den vid Jaktstugeudden ser fin ut på Google maps. Dessutom finns flera vindskydd kring halvön, där kan man väl oftast sätta upp ett tält.
 
Rakt söderut genom Småland kan du länka Östgotaleden med Tjustleden och sedan även Ostkustleden. Tjustleden som är min närmaste led är trevlig och går i nio etapper genom Västerviks kommun. Skärmskydd för övernattning vid varje etappslut. På Ostkustleden sker boende i stugor längs vägen.
Nu är jag inte intresserad av skärmskydd eller stugor. Jag vill tälta, vara i fred, sova bra på skönt underlag och vakna i sköna omgivningar När jag började vandra lågland i mitten av 00-talet hittade jag ofta bra övernattning nära vindskydden, t ex Stocksjön i Boxholms kommun, men jag har senare också haft en del otur, t ex Flanhult norr om Sommen i hemsk stenig terräng och en synnerligen otrevlig backe ned mot sjön -- där hoppas jag revanschera mig kommande sommar nära ett vindskydd på andra sidan vägen mellan Boxholm och Torpön. Tjustleden ska jag titta närmre på.
 
Inte alla väl? Jag tycker mig se åtminstone två tältplatser på "Viggebyhalvön". Den vid Jaktstugeudden ser fin ut på Google maps. Dessutom finns flera vindskydd kring halvön, där kan man väl oftast sätta upp ett tält.
Jag är långtifrån säker på det sista. Jag misstänker att vindskydden just är till för att motverka tältning p s s som en del fria stugor i Pyreneerna

När jag började leta efter Jaktstugeudden på google maps, leddes jag istället till en grillplats vid Gula Spåret i Rydskogen. När jag la till en plats till, t ex Brokind, gick det bättre -- udden heter där Jaktudden. Men var hittar du den karta som anger tältplatser där?
 
Ganska lite folk. I stort sett jag (och bara jag över natten) och en tysk familj -- dottern utbytesstudent, föräldrarna på besök. Fick leta en bra stund efter riktigt bra mark.

P g a plötsligt omlagda planer kom jag att följa en 2+1 dit, 4 spikraka och trygga km. Hemfärden började med 500 m på 2+1:an -- smal vägren så jag ledde cykeln (utanför vita linjen), samtidigt som en bred transport tutade bakom mig. Jag var tvungen att gå helt utanför vägen för att släppa fram den.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.