Norskt kustfiske?

Tänkte svänga in i Norge i sommar och undrar lite om fiske från land vid kusten.
Vad som gäller i utrustning och taktik osv, kanske någon norsk fiskesajt som tar upp det.
Planen är några dagars avbrott från Härjedalen och åka ut mot Hitra. Både havsfiske från båt men också och framför allt vad som kan göras från land.
Är fisket fritt eller gäller fiskekort?
Tips på områden runt Hitra&Tondheim?


/JL
 
Bara det blänker

På Lofoten testade jag allt möjligt från land; fina stora jiggar av olika slag, Elbe mm. Kom fram till att bara det blänker får man fisk. Bästa dragen var förtyngda silverfärgade drag, enkla billiga drag med hamrad blänkande plåtbit och förtyngda med metallklump, typ Elbe Torsk med litet rött på, och dess norska motsvarigheter. Fick mest sej. Tog båttur och pimplade med vanliga Egon mfl, då fick man mer torsk men även sej.

Raskesven
 
Tänkte svänga in i Norge i sommar och undrar lite om fiske från land vid kusten.
Vad som gäller i utrustning och taktik osv, kanske någon norsk fiskesajt som tar upp det.
Planen är några dagars avbrott från Härjedalen och åka ut mot Hitra. Både havsfiske från båt men också och framför allt vad som kan göras från land.
Är fisket fritt eller gäller fiskekort?
Tips på områden runt Hitra&Tondheim?


/JL
Hur var det med kustfiske/ Grattis/kort?
 
Jag har fiskat en del från land på Senja, Lofoten och utanför Tromsö på Kvalöya. Det bästa är att hitta strömmar. Rystraumen vid Kvalöya är t ex populärt och ibland kokar nästan vattnet av främst Sej, men det lockar också till sig lite Torsk. Jag har fått en rätt fin torsk från land där. I Vollbukta som ligger bredvid brukar Kveite gå in enligt en lokalbo jag pratade med. På Senja fick jag bra med makrill i ett smalt sund nära Hamn, en kul sportfisk. På Lofoten fick jag några fina Sejar och Torskar vid Kåkersundet, precis under vägbron. Bäst fiske i strömmarna är när det är fart på vattnet. Gratis att fiska i havet, men en del andra regler att förhålla sig till som länkats ovan.
 
Du får massvis med fisk från land. Sej, hyse, torsk (kusttorsk, nästan aldrig skreitorsk). Har du en liten båt kan du fiska kveite på sandbotten under sommaren. Inte så sällan fångas kveite över 100 kg. Det har under senare år börjat komma puckellax. Den vandrar upp i älvarna vart annat år och anses som en invasiv art. Senast den var på vandring var 2021 så den väntas komma i stort antal nu i sommar. Den får du från land om du fiskar från uddar där du kan tänka dig att den vandrar förbi. Mycket god matfisk. Sen finns det ju mängder med ädel fisk också som man kan fiska från land. Det är dock en hemlighet som jag inte avslöjar mer om här :)
 
Vad utrustningen beträffar så är ett tvåhandsspö på 9-10 fot som kastar beten upp till 60 gram, en lagom stor rulle (typ Ambassadeur 6000 om du använder multi och i 5000-storlek eller större om du kör med haspel) fylld med 0,35-0,40 mm nylonlina en bra utgångspunkt.
 
Du får massvis med fisk från land. Sej, hyse, torsk (kusttorsk, nästan aldrig skreitorsk). Har du en liten båt kan du fiska kveite på sandbotten under sommaren. Inte så sällan fångas kveite över 100 kg. Det har under senare år börjat komma puckellax. Den vandrar upp i älvarna vart annat år och anses som en invasiv art. Senast den var på vandring var 2021 så den väntas komma i stort antal nu i sommar. Den får du från land om du fiskar från uddar där du kan tänka dig att den vandrar förbi. Mycket god matfisk. Sen finns det ju mängder med ädel fisk också som man kan fiska från land. Det är dock en hemlighet som jag inte avslöjar mer om här :)
Ädel fisk låter bra! Jag ska vara där två veckor under 5 år. Kan du tipsa personligt?
 
Jag ska vara där två veckor under 5 år. Kan du tipsa personligt?

Två veckor under fem år? Menar du att du i löpet av en femårsperiod kommer att vistas i Norge i två veckor? Mitt bästa tips är att läsa Hans Lidmans fiskeböcker. Jag har inte lust att avslöja mina favoritställen. Men man kan väl allmänt säga att det finns många bra och att det inte är särskilt svårt att hitta egna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
kimgbg Kustfiske södra orust. Fiske 0
umevargen Kustfiske i NV Skåne? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.