Hardcore vandring i Skåne och Blekinge

Vandring i Skåne och Blekinge.

Av: Anders Hermansson

Ryssberget i solnedgångRyssberget i solnedgång. Foto: Nils Olof Nilsland

Hard-core vandring öppnar sinnet

Vandra riktigt långt, med tung packning blir en andlig upplevelse. Anpassningsbar, att gå ytterligare några kilometer för vatten. Välkomna det oväntade, fika på anrika pensionatet, ger förnyad energi.

Jagad av Kullamannen

- Kullabergs stup är livsfarliga, gå inte nära dem, varnar turistbroschyren.

Självklart måste vi anta varningen och väljer att vandra längs Kullabergs ”farliga” nordsida. Här är stigarna smala, rötter många och stenarna hala. Perfekta förutsättningar att utmana stupen.

Kullaleden, runt Kullaberg, har fått den finaste utmärkelsen av European Ramblers Association, för dess mycket höga servicestandard och naturupplevelser. Det motsvarar ungefär tre stjärnor i Michelin-guiden.

Dödens zon

Kullaberg är en horst, av svart diabas som rest sig ur jordens innandöme. Halvön har varit befolkad ända sedan tidig stenålder. Eftersom Kulla-borna ofta bodde i grottorna, gick det myter om det farliga folket som kunde förtrolla omgivningen. Förtrollning skedde genom ”grottsittning”, där de fick kontakt med de mäktiga ”bergsalvarna”. Att samarbeta med andvärlden ansågs farligt av de styrande och grottsittning bestraffades med döden, under medeltiden.

När Kullaborna lämnat grottstadiet blev de sjörövare. Falska fyrar lurade skepp på grund och dess besättning dödades, för att undvika vittnen. Skatterna gömdes i Trollhålet, och försöken att finna den har slutat med ond bråd död.

Sjöröveriet övergick till smuggling. De vandringsleder som omgärdar Kullaberg anlades av smugglare, för att obemärkt smyga ned till sina båtar vid de dolda badvikarna på nordsidan.

Smuggelstigarna används även av tävlingen Kullamannen, uppkallat efter bergets onda ande. Tävlingens svåraste etapp, kallas ”dödens zon”.

Vik av från Skåneleden och lägg till höjdmeter för att bestiga de högsta punkterna, Håkull och Sadeln. Belöningen för slitet blir den vidunderliga utsikten över nordvästskåne.

Kullaberg är mycket populärt och för att undvika trängsel valde vi lägerplatsen Skäret, tre kilometer öster om Arild.

Sträcka; Skåneleden, SL 5:3

Söderåsens hålvägar, dåtida motorvägar. Foto: Anders Hermansson

Söderåsens okända dalgångar

Vi valde att starta vandringen vid Klöva Hallar. Platsen är lika majestätisk som den betydligt mer kända Skäralid, men du slipper trängseln.

Inledningsvis gick vi uppe på rasbranterna, på de gamla hålvägarna, som mejslat sig ned i marken till oigenkännlighet.

Carl Von Linné, tyckte att Söderåsenborna var ett märkligt folk. Egentligen var Söderåsenborna enbart fattiga torpare och backstugusittare, som försökte överleva på magra tegar.  Mest känd var ”Lia-spöket”, den torpare som slet hårdast, på de brantaste av odlingslotter.

Framme vid Skäralid (Korsvägen), bestämmer vi oss för att fortsätta längs dalgången, på ravinens botten. Det är en betydligt svårare väg att gå och visar sig när vi blir ensamma på stigen.

Dalgången följer Dejebäcken och det klara vattnet skapar en unik miljö för djur och växter. Du blir förflyttad till regnskogen och de döda träden ligger fällda över hålvägen. Vägen består av stenar som ramlat ned från rasbranterna och det tilltagande regnet gör dem vådligt hala.

Söderåsen var hemmaarena för snapphanarna och dalgångarna blev perfekta gömställen för överfall på svenska soldater. Mest känd är berättelsen om Kopparhatten, där en snapphaneflicka fredade sig genom att knuffa en svensk soldat ut över stupet.

Dagsetappen på 20 km får anses mer än väl godkänt med tanke på både väderleken och underlaget.

Söderåsens dalgångar är en okänd pärla, där utmaningen gör skäl för mödan. Belöna dig sedan på Fenix Konditori i Röstånga eller mer storslaget på gästgiveriet.

Sträcka; Skåneleden, SL 3:2 till 3:5

Torekov och jakten på Hugh Grants hus

Bjärehalvön drabbades redan på bronsåldern, av det vi idag benämner klimat och miljöproblem. Svedjebruk hade utarmat jorden och gjort halvön trädlöst. Befolkningen fortsatte att lida, när området utgjorde gränsland mellan Sverige och Danmark. Lägg därtill snapphanars härjningar som resulterade i ett fattigt utmarksområde. Stormaktspolitiken präglade Bjärehalvön ända till 1788, då Ryssland anföll Båstad, under det så kallade ”teaterkriget”.

Från Båstad vandrar du under lummig lövskog mot Norrvikens trädgårdar. Plötsligt erbjuder Bjäreglass svalka i sin självbetjäningsbutik, vid Troentorp.

Det blir stenigare och backarna leder upp mot, Knösen, högsta punkten med vidunderlig utsikt.

Mot Hovs Hallar blir landskapet mer dramatiskt. Vindpinade stenformationer och ljunghedar, övertygade Ingmar Bergman om inspelningsplatsen för filmen, ”det sjunde inseglet”.

Bjärehalvön , smugglarnas hemliga grotta. Foto: Nils Olof Nilsland.

Stigen smalnar av och vindlar fram längs med torra risbuskar och över klapperstensfält. Tidigare använd av smugglarna i Torekov, berättar guiderna om ortens historia. En väl bevarad hemlighet är tunneln under Skälderviken, mellan Torekov och Arild, som smugglarna använde för att gäcka länsman.

Varför vill flotta badorter alltid förknippas med smuggling?

Men det orkade vi inte grubbla på efter att ha vandrat 25 km på en av årets soligaste, och varmaste dagar.

Lägerplatsen Grytskär, på Bjärehalvön, får högsta betyg. Belägen i en vacker träddunge och tillräckligt med plats för snarkavstånd mellan tälten. Finaste badplatsen finns några hundra meter öster om Grytskär, vid Lerviks hamn.

Sträcka: Skåneleden. SL 1:16 till 1:22.

Total längd; 55 km, varav 25 km under midsommarhettan

Ryssberget i Harry Martinssons fotspår

Ryssberget har ett av Sveriges största bestånd av bokskogar och en vidunderlig utsikt över Vattenriket. Dock försvårades upplevelsen av hettan och bristen på vattenposter, skärpning, Blekingeleden.

Uttorkade och utmattade, uppenbarade sig det mest ljuvliga pensionat. Som taget från en pilsnerfilm och omgivet av apotekarrosor, bjöds vi belgiska våfflor i rekvisita från 1930 talet.

Huskorset (som ägarinnan benämnde sig) berättade historier från den gamla industriorten Östafors. Triangeldramat, då två män duellerade om samma kvinna med resultat att samtliga dog.

Efter en alldeles för lång paus, fortsatt vi till lägerplats Bökestad. Vackert så det förslår mellan sjöarna, Raslången och Halen. Fotografering och dopp, vid gryning. Finns det något vackrare än den spegelblanka ytan på svenska skogssjöar.

Som ett pärlband låg de, lägerplatserna invid sjöarna, dock utan vattenposter. Stort tack till den motorburna ungdom som gav oss färskvatten vid Bergatorpet

Tillgång på friluftsliv är viktigt för stadsmänniskan och ingår som del av omställningen till den hållbara utvecklingen, enligt FN:s Agenda 2030. Enligt Agendan är ett aktivt friluftsliv viktigt för människors välbefinnande. Syftet med friluftslivet är inte en tävling i aktiviteter. Syftet är främst, den upplevelse som sker i mötet mellan människan och naturen, skriver Länsstyrelsen i Skåne

Sträcka: Skåneleden etapp: SL 1:1 till 1:3 A.

Total längd: 56 km, varav 26 km skedde på årets hittills varmaste dag.

Ett stort tack till er som möjliggjorde Hardcore vandringarna och, inte minst myset runt lägerelden;

Inga-Lill, Andreas, Malin, Magnus, Åsa, Anders, Leon, Wilmer, Nils, Asia, Anders, Thorbjörn samt Björn.

Andes Hermansson, gymnasielärare i hållbart samhälle

2020-07-07 08:38   Trottoarbonden
Kul læsning och jag har varit på fler av dessa platserna.
Cafe Strømbacken har jag næra till men tydligen missat.
Tack før tipset :-)

Svar 2020-07-08 11:34   Anders Hermansson
Café Strömbacken, är ett guldställe. Det kallas även för pensionatet, eller vandrarhemmet. Men det är samma ställe. På Strömbacken, finns där en vattenpost, som är markerad på kartan.