Zegul Greenland GT

Jag skulle gärna se en standardisering på hur tillverkarna mätte volym och maxlast. Som det är nu så kan en kajak som är betydligt mindre i storlek(volym) av ett märke ha betydligt högre angivelse av maxlast än den större kajaken av annat märke.

Det blir betydligt enklare att jämföra då.

Nu är väl inte angivna maxlasten direkt proportionell mot kajakens totala volym utan snarare ett uttryck för var konstruktören ritat vattenlinjen, dvs max deplacement. Hur stor volym som konstruerats ovan respektive under vattenlinjen är ett par av faktorerna som påverkar t.ex. kajakens rätande moment (stabilitet), vattenlinjeförkortningen vid kantning ("svängbarhet"), vindfång etc vid full last. Det är upp till konstruktören att godtyckligt bestämma vad som är max last. I slutändan vet ju vi som provat runt lite att vissa kajaker börjar bete sig ganska annorlunda med last medan andra bär lasten bättre och behåller sina egenskaper.

Totala volymen av någonting är enkel att mäta på ett standardiserat sätt, det lärde vi oss av Archimedes. Max deplacement/max last bestämmer alltså konstruktören. Frågan är vad dessa mått säger oss egentligen.
 
Det talas mycket om volym i dessa sammanhang, men ingenstans kan man utläsa hur stor volym de olika modellerna har, det framgår mest hur mycket last i vikt de kan ta. När jag var spekulant på en Greenland T så var det en av frågorna jag behövde svar på, för att kunna jämföra med den kajak jag är van att lasta, men det var inte helt lätt. Jag kom efter en del letande fram till 280 liter. Jag tycker verkligen att tillverkarna skulle enas om ett sätt att mäta volym, och sen visa det.
Hur stor volym har GT?

/Måns

GTs volym är 328.44 liter exakt.

Hans Friedel
 
Nu är väl inte angivna maxlasten direkt proportionell mot kajakens totala volym utan snarare ett uttryck för var konstruktören ritat vattenlinjen, dvs max deplacement. Hur stor volym som konstruerats ovan respektive under vattenlinjen är ett par av faktorerna som påverkar t.ex. kajakens rätande moment (stabilitet), vattenlinjeförkortningen vid kantning ("svängbarhet"), vindfång etc vid full last. Det är upp till konstruktören att godtyckligt bestämma vad som är max last. I slutändan vet ju vi som provat runt lite att vissa kajaker börjar bete sig ganska annorlunda med last medan andra bär lasten bättre och behåller sina egenskaper.

Totala volymen av någonting är enkel att mäta på ett standardiserat sätt, det lärde vi oss av Archimedes. Max deplacement/max last bestämmer alltså konstruktören. Frågan är vad dessa mått säger oss egentligen.

Väldigt intressant frågeställning

En kajak har flera vattenlinjer dels en min vattenlinje och en max vattenlinje. Att få till dessa är den stora utmaningen. Problemet med max vattenlinjen är att förutse hur mycket paddlaren skall släpa med sig. jag brukar räkna med en veckopaddling typ 30kg väger paddlaren 100kg hamnar man på 160kg ungefär även med denna last skall kajaken fortfarande vara sjövärdigt.

En kajak skall vara sjövärdig både med min och max last. Att få till Min vattenlinjen är svårast. Dom flesta kajaker uppför sig med lite last i.

Att ha en kajak med rätt deplacement är väldigt viktigt

Hans Friedel
 

Bilagor

  • vlvatten.jpg
    vlvatten.jpg
    16.6 KB · Visningar: 925
Maxlast och volym är inte samma sak

Nu är väl inte angivna maxlasten direkt proportionell mot kajakens totala volym utan snarare ett uttryck för var konstruktören ritat vattenlinjen, dvs max deplacement. Hur stor volym som konstruerats ovan respektive under vattenlinjen är ett par av faktorerna som påverkar t.ex. kajakens rätande moment (stabilitet), vattenlinjeförkortningen vid kantning ("svängbarhet"), vindfång etc vid full last. Det är upp till konstruktören att godtyckligt bestämma vad som är max last. I slutändan vet ju vi som provat runt lite att vissa kajaker börjar bete sig ganska annorlunda med last medan andra bär lasten bättre och behåller sina egenskaper.

Totala volymen av någonting är enkel att mäta på ett standardiserat sätt, det lärde vi oss av Archimedes. Max deplacement/max last bestämmer alltså konstruktören. Frågan är vad dessa mått säger oss egentligen.

Maxlast och volym är bara exempel på två mått som ger en vägledning när man bedömmer kajakens storlek. Fanns inget i påstaåendet att volymen är proportionell mot maxlasten. En kajak med hög maxlast har troligtvis en hög minimilast. Jag är lite skeptisk till kajaker där skillnaden mellan min last och maxlast anges till 50 kg eller mer(glädjekalkyl?).

Detta blir mer intressant okm man väger upp till 70 kg eller mer än 110 kg.Då man slipper prova kajek som är för stora alternativty för små.

En lösning kan vara att tillverkarna blir duktigare på att ange den beräknade min och maxlasten.
 
Fanns inget i påstaåendet att volymen är proportionell mot maxlasten.

Nähä? Då missförstod jag din kommentar:
Jag skulle gärna se en standardisering på hur tillverkarna mätte volym och maxlast. Som det är nu så kan en kajak som är betydligt mindre i storlek(volym) av ett märke ha betydligt högre angivelse av maxlast än den större kajaken av annat märke.
Vad är det som får dig att tro att olika tillverkare inte mäter på ett standardiserat sätt? Har du kontrollmätt kajakvolymerna själv?


En lösning kan vara att tillverkarna blir duktigare på att ange den beräknade min och maxlasten
Javisst, men det är ju som hassex skriver en del av konsten och svårare att definiera än volymen.
 
Först och främst tror jag att det skulle bli väldigt svårt att avkräva någon slags standard av volym och max och min last.

För skojs skull kollade jag lite total volymer på några av mina kajaker.

Lifestyle 420 360 Liter Reval Midi PE 370 Liter Trapper Barracuda 420 Liter

Alla dessa kajaker funkar fint att paddlas utan last

PoH mellan Cetus ligger på 330Liter då är dock mina volymer lite i överkant jag mäter utsidan yta medans dom "andra" nog helt enkelt fyller upp kajakerna och sedan mäter volymen då ligger man nog lite i underkant men jag tror inte det skiljer mer än några liter. Jag mäter också överkant sarg

Likaartade kajaker har oftast ganska lika volymer det brukar inte skilja så mycket

Viktigare tycker jag att lastutrymmena är vettigt utformade att luckorna är vettigt placerade osv.

Hans Friedel
 
Tahe Greenland Touring

Är man inte så tung och packar med eftertanke så funkar Greenland T bra på långtur. Kräver dock lite vana att packa/använda rätt prylar. Jag är inte en sådan person, har allt för mycket prylar som jag vill ha med, +90kg paddlare gör det inte lättare. Funkade dock bra att packa kajaken utan större problem men blev lite typ ubåt..
 
Intresanta siffror och mindre intressanta

Problemet är att maxlast oftast är det enda man har att utgå från när det gäller att bedömma kajakens storlek. Det är intressantare att veta inom vilket viktspann kajaken har sin optimala prestanda.

Frågan är oftast. Jag väger X kg och ska ha Y kg packning och är Z cm lång vilka kajaker har lämplig storlek/bärighet?

Själv tycker jag bäst om när det står passar 50-80 kg paddlare med lätt packning och liknande information. Vill man sedan ha en kajak som är lite stötte kan man ta en där man ligger i underkant på spannet och vill man ha en lite mindre kan man ta en där man ligger i överkant på spannet.


Sedan kan det finnas andra bra lösningar.

Sedan finns det självklart mängder av andra saker. Självklart är utformninng av packutrymmen också viktiga men det är ett annat inlägg.
 
Senast ändrad:
Volym i praktiken

Här en film med en GT som surfar i småvågor

http://www.youtube.com/watch?v=fuH0cEhVReM

Paddlaren är en rejäl amerikan med tuggummi och allt. GTen har liknade volym som andra lekkajaker. Och man ser att den bär sin paddlare väl. Hade kajaken haft mindre volym hade den gått djupare i vattnet och varit betydligt svårare att surfa med.

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.