Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland?

Det finns nu tre kajaker med samma namn på marknaden, som är till förväxling lika, men de är ändå inte exakt likadana. Någon som kan reda ut släktskapen mellan:

Gamla Tahe Greenland och Rebel Illaga och Zegul Greenland? Är de två första samma kajak, men med olika lock?

Gamla Tahe Greenland T och Rebel Greenland T och Zegul Greenland T? Samma kajak?
 
Tahe greenland Ilaga designades av Johan Wirsén. Den flyttades efter ett tag över i Zeguls sortiment som är Tahekoncernens premiummärke.
Johan W har sen startat upp Rebel som tillverkar Ilagan och greenland touring. Det är i praktiken samma form på de gamla Tahe och Rebel. Det som skiljer sig är laminat och en del detaljer bl a sitsen.
Vad gäller nuvarande Zegul greenland så är den annorlunda om man tittar på bilderna men hur mycket vet jag inte.
 
Från början ritade Johan modellen till sig själv ihop med några vänner. Sedan såldes de i Tahe´s namn, många år senare (tror det vart kring 2012 om jag minns rätt) under Zegul´s namn och nånstans där blev det något knas mellan Tahe och Johan och Johan startade sitt eget företag Rebel istället.

Under samma modellnamn är skrovet alltid samma men vissa saker skiljer sig lite
De första åren byggde Tahe lätta varianter som kunde väga kring 18kg men många hade problem med att de sprack upp och liknande. Genom åren har man satsat på lite mera material och de enkla Greenland varianter kunde nu plötsligen väger upp till 25kg.
Det fanns olika varianter i byggsättet där instegsmodellen låg kring 16000 men kvalitén var ganska lågt. Man kunde hitta mkt kladd och skavanker på instegsmodellen och personligen tror jag att man tex hade gelcoat även på insidan av kajaken för att det var enklare att gömma allt och ändå få en snygg kajak - men med vikten som negativa resultatet.
De finare varianter i kolfiber var dock bättre.
När Zegul tog över tog man bort instegsvarianten, den billigaste var då nånstans vid 19000 och deras kvalitet var bättre som jag förstått men det såldes nog inte så många av dessa (jag har aldrig medveten sett en Zegul Greenland)
När Rebel startade sin verksamhet ändrade Johan layouten på däcket lite men t.ex en extra sne lina för stormpaddeln. Sitsen är lite annorlunda och även ryggstödet som nu är byggd i glasfiber. Skeddaboxen är nu byggd direkt ihop med skrovet och skeddan är den mindre varianten igen som man även hade helt i början av Tahe´s tid (under ngr år satt det en väldigt stor skedda som oftast var lite väl stor då kajaken ändå svänger så fint)
Kanten där man sätter ihop däcket och skrovet är nu ändrad också och ska tydligen ger mera styvhet med mindre vikt. Fotstöden sitter nu lite högre så som de ska vara - Tahe hade fått för sig att de ska sitter nästan nere vid hälen och jag vet fler som har byggd om de för att det kändes rätt konstig.
Kvalitén på modellerna är hög, nu används det epoxi bara och all vävnad är fin lagt och det finns inga billiga varianter med huggen glasfibermatta osv som det fanns under Tahe´s tid.

Vill man köper en ny Greenland eller Greenland T måste man välja en Rebel eftersom de andra inte byggs längre som jag har förstått.
Tahe/Zegul har en variant som heter Greenland GT men den är ritat av Friedel och egentligen en annan kajak.

Jag träffade Johan för ett tag sedan och fick testa en Rebel och skrev sedan en liten text på Qajaq Sveriges hemsidan: http://qajaq.se/wordpress/?p=1071
 
Från början ritade Johan modellen till sig själv ihop med några vänner. Sedan såldes de i Tahe´s namn, många år senare (tror det vart kring 2012 om jag minns rätt) under Zegul´s namn och nånstans där blev det något knas mellan Tahe och Johan och Johan startade sitt eget företag Rebel istället.

(under ngr år satt det en väldigt stor skedda som oftast var lite väl stor då kajaken ändå svänger så fint)

Vill man köper en ny Greenland eller Greenland T måste man välja en Rebel eftersom de andra inte byggs längre som jag har förstått.
Tahe/Zegul har en variant som heter Greenland GT men den är ritat av Friedel och egentligen en annan kajak.

Tack! Det börjar klarna lite. Men man kan fortfarande köpa Zegul Greenland T, däremot så har den i alla fall ett nytt lock jämfört med innan. Såg den häromdagen. Även Zegul Greenland finns fortfarande kvar i deras katalog, däremot så har jag aldrig sett den på riktigt.

Och jag skulle nog sakna den gamla skäddan om jag bytte upp mig till en nyare modell. Jag tycker om det grepp den ger i surfen om man trycker ner den hela vägen.
 
Greenland och Greenland T

Jodå båda modellerna finns fortfarande under Zeguls flagg. Just nu ligger det en Greenland T i vitt i sin låda utanför min butik.

Vänligen Leif Aterra.
 
Verkar ändå inte vara helt samma modell på Greenland T. Zegul anger den till 540*54 medan Rebel anger måtten till 545*52.

Kanske har Zegul ändrat (tvingats att ändra?) sen Wirsén "lämnade" och då breddat den lite? Eller är jag helt fel ute?

Där kanske Hans Friedel kan kliva in och klargöra det hela lite. Han jobbar väl med Zegul och har väl ibland fått uppgiften att ändra och designa om båtar.
 
Den moderna "grönlands" kajaken historia är en snirklig historia som inte är helt lätt att följa. Intresset för det grönländska tog rejäl fart i början av 2000-talet. Innan dess hade grönlands kajaker mest byggts i väv av "kufar" med ett starkt allmänintresse av den grönlänska kulturen. Men efter 2000 fick som sagt intresset en rejäl knuff. Det man då fokuserade på var då rollandet. Men att bygga sin kajak i väv enligt det traditionella sättet var ganska omständigt och resultat sällan bra. Först ut på banan var då Thomasson med sin Black Pearl ett stripp bygge baserat på en modell från Bark Canoes and Skin Boats of North America fig 208
http://www.paddlinglight.com/articles/free-kayak-and-canoe-plans/free-south-greenland-kayak-plans/

En kort stund efter introduktionen av Black Pearl dök Wirsens Ilaga (vän) upp Det som gjorde kajak världen (den svenska) bestört var likheten med Black Pearl

http://www.thomassondesign.com/nyheter/provtur-med-tahe-greenland

Troligtvis har Wirsen använt samma förlaga som Thomasson detta kan förklara Thomassons märkligt bleka reaktion. Stor komik är dock Thomassons "testande" av Wirsens kajak där Thomasson efter mycke krumbuktande inte kommer ner i kajaken.

Tahe sålde bra av Wirsens kajak men intresset har dala betänkligt dom senaste åren. Wirsen efter en del juridiskt dividerande
https://www.youtube.com/watch?v=MeXQBHLIPcw
Valt att låta Aquarius tillverka kajaken.

En annan variant av Grönlandskajaken är T modellen den har lite mer volym än original modellen men den är fortfarande väldigt trång. Detta gjorde att jag fick ta fram en ny större variant denna kajak har helt annan bakgrund och är mer än Touring/lek kajak än en traditionell kajak denna är Greenland GT. Kort efter att den introducerades drog sig Wirsen ur och Tahe stod utan en mer traditionell jag fick då raskt göra en slimmad variant av Gten
 

Bilagor

  • greenlandgt.jpg
    greenlandgt.jpg
    17.8 KB · Visningar: 3,811
  • rolling1.jpg
    rolling1.jpg
    15.7 KB · Visningar: 3,476
Thomasson ritade väl sin BP efter Wirsen hade designat sin Ilaga.
Den fanns ju även redan ett tag innan den kom på marknaden.
 
BP fanns nog tillgänlig tidigare än Ilagan, då fick man bygga den själv. När jag köpte min Ilaga fanns inte Seabirds BP. Däremot fanns Qaanaaq 512.

OT:
Hassex, varför denna attityd? Har du ett horn i sidan på Wirsén? För varje gång du nämner honom är det i negativa ordalag. Så upplever jag det iallafall.
 
Som sagt så fanns olika varianter av Greenland redan ett tag innan de såldes av Tahe. Byggda bara för egna bekantskapskretsen av Johan Wirsén. Detta var då nånstans under sen 90talet. enligt Wirsén hade Thomasson inte börjat med sina BP än, kunde inte rolla eller annan verklig erfarenhet med Grönlandskajaker. BP´n kom först i efterhand.
Den testade kajaken kanske var en av de från innan misstänker jag? Kommer ihåg att Johan sa ngt sånt till mig - att de träffades på ngn mässa eller festival eller vad det var.
 
Då var jag inte helt fel ute tydligen när jag gissade på att du Hasse fick designa om den när Wirsén lämnade. Lite nyfiken på varför du breddade den dock? (Fast det är klart, det gjorde du ju inte, -du minskade ju snarare på din egen G GT). 54 och 56 cm känns som lite sådär tråkiga standardmått på Tahe och Zegul. Och tanken med Greenland T var väl från början att den fortfarande skulle vara en smal spännande båt även om den var rymligare än Ilagan.

Och apropå Ilagan (alltså vanliga Greenland) förresten; -har Zegul ändrat den också eller har den exakt samma skrov fortfarande?

Sen är jag lite nyfiken på det som Trikåmannen nämner som "off topic": Ibland när man läser artiklar, uttalanden och intervjuer med någon av er tre (Friedel, Thomasson, Wirsén) så tycks ni inte alltid vara bästa vänner. Hur är det med det där egentligen, -finns det någon schism mellan er? Är kajakvärldsmarknaden inte tillräckligt stor för tre svenska konstruktörer eller är det bara en missuppfattning?

I övrigt så har jag fått ett starkt köpsug efter Rebel Kayaks Ilaga eller kanske Greenland T. Nu är det bara att börja spara spara spara..........
 
Ilagan som de allra första som byggdes innan de gick in för försäljning via Tahe var alla lite olika, lite kortare osv. Johan och hans vän (tror han hette Anders) testade tydligen lite olika varianter. Sedan när Tahe kom in i bilden var skrovmåtten redan bestämt som jag har förstått.
Genom tiden ändrades vissa detaljer som skeddan och sånt men grundformen var alltid samma.


Till det där med "offtopic" delen tycker jag personligen att det inte borde vara något som hör till det offentliga egentligen. Sånt där borde parterna reda ut med varann utan att hela kajaksamhället dras in i. Med bråk och smutskastning vinner man inte så mycket och trevligt är det absolut inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
Lull Greenland Rope Gymnastics DVD? Paddling allmänt 1
hassex Zegul Greenland GT Paddling allmänt 21
manlan Kajakvolym Greenland T Paddling allmänt 11
sveom Angående ahe greenland Paddling allmänt 12
Philipp Greenland/Scoresbysund Paddling allmänt 0
Philipp Greenland: Prins Christian Sund Paddling allmänt 2
Utvandraren Zegul Rock Solid vs 3D C-Core Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
Utvandraren Zegul Bara Paddling allmänt 15
Utvandraren Zegul Rock Solid Paddling allmänt 13
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
Lgm Zegul 520 Hv Paddling allmänt 3
Fredrik Tillman Zegul 550 Paddling allmänt 2
henrich Zegul 530/Tiderace xplorer s/Avanaq Agile Paddling allmänt 0
pad Zegul 530? Paddling allmänt 1
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
LJR zegul 550 Paddling allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.