Zegul Arrow nuka gt - två frågor

Har några frågor jag hoppas någon kan svara på.

1. Är det samma sits och ryggstöd nu när Zegul tillverkar kajaken? Bilder på nätet tyder på det men vill vara säker.

2. Fördelen med kajaken är att den är så väldigt lättdriven och följsam. En liten nackdel är att den är extremt lättsvängd.
Finns det något alternativ om man skulle vilja ha en kajak som i princip har samma egenskaper men är något mer kursstabil utan att tappa lättdrivenheten?
 
SKUK/NDK Pilgrim Expedition kommer upp i mitt huvud som ett alternativ....högst troligt lite mer kursstabil
 
Nu är inte kajaken till mig men SKUK pilgrim exp har jag provat. Tyckte i likhet med zegul 520 att de inte var så lättpaddlade jmft med Nukan. Att den är lättpaddlad är mycket viktigt.

Skäddatricket är det som gäller just nu ;)

Tiderace xplore-s? Är den större i sittbrunnen? Eller Xcite-s?
 
Hej,

På Zegul arrow Nuka GT sitter det samma typ av ryggstöd som även satt på de sista leveranserna av arrow nuka GT från Finland, dvs ett svart styft plastband med ett vadderat ryggstöd påträtt. DVS samma modell som sitter på bla Tiderace kajakerna, på arrow kajakerna som byggdes i thailand satt/sitter det ett Immersion research ryggstöd med två pumpspännen för lättare anpassning. VI på Nynäskajak kan eftermontera sådana även på kajaker från zegul då vi har ett litet lager av den första modellen.

Skillnaden mellan Zegul arrow Nuka GT och Tiderace xplore-S är den att Xplore-S är rymligare på höjden i sittbrunnen, dvs man kan sitta med mer böjda knän än i nuka GT på Tiderace Xcite-S är däcket lägre och därmed mer likt Nuka GT i utrymme, i vattnet är Xcite-S en något mer trögdriven kajak än Nuka GT medan Xplore-S liknar nuka i just lättdrivenheten.

Och det stämmer jag säljer båda dessa märken.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak & upplevelse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.