yxa som glappar

Citat Hiker 111
"Råkade gå förbi lokala bygghandeln och en liten Hultaforsyxa kändes passande i pris men den har en rund kil. Min världsbild är nu förändrad. Annars en liten trevlig sak."

Det är sådana runda kilar som BauHaus säljer & om jag nämnt i ett tidigare inlägg. Även Gränsfors använder denna typ av kilar, förutom den sedvanliga träkilen.
 
Reparera

Citat Hiker 111
"Råkade gå förbi lokala bygghandeln och en liten Hultaforsyxa kändes passande i pris men den har en rund kil. Min världsbild är nu förändrad. Annars en liten trevlig sak."

Det är sådana runda kilar som BauHaus säljer & om jag nämnt i ett tidigare inlägg. Även Gränsfors använder denna typ av kilar, förutom den sedvanliga träkilen.

Måste vara helt kört att fix efter en rund kil om den glappar?
 
Yxa

Inte ska man skafta om yxan bara för att den glappar. Jag väljer att skaffa kil istället, har oxå märkt att det finns olika typer av kilar men de fungerar.
Om man vill få ämnet att svälla så kan man värma linolja och doppa yxan i.
Men var förbannat försiktig och inge öppen eld men det bör funka på yxskaft lika väl som det går på furugolv.

Mvh Glenn
 
Råkade gå förbi lokala bygghandeln och en liten Hultaforsyxa kändes passande i pris men den har en rund kil. Min världsbild är nu förändrad. Annars en liten trevlig sak.

Halaj!

Rätta mig gärna här, eftersom jag är uppvuxen ett asfaltsbarn.
Kolla den där yxan en gång till. Visst har den en konventionell kil också?
Har sett de där rundkilarna. Men min uppfattning är att den har den fasthållande funktion.
Först slår man in den vanliga kilen. Sen slår man in rundkilen. Rundkilen har hullingar som hindrar den vanliga kilen att med tiden vandra ut ur skaftet. Rundkilens hullingar förhindrar rörelse mellan skaftet och kilen.

//T
 
Helt rätt, först en träkil sedan "rundkilen". Í förpackningen som jag nämnt tidigare (BauHaus), ingår det både traditionell träkil & "rund kil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Reparation av yxa Gör det själv 7
Nosferatu Slipa yxa utan slip? Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.