Vindslå på GTX-jackor

Men visst kan man bli väldigt trött när man tänker efter hur mycket olika typer av plaster vi omger oss med. Det finns i princip över allt, men jag för min del ska i alla fall försöka hålla mig till naturmaterial där det går i fortsättningen. Samtidigt inser jag att det inte skulle hålla om alla gjorde det heller. Hur fasen ska vi göra egentligen??!

Man får väl säga att oljan är mänsklighetens både välsignelse och förbannelse!
 
Det är nog ganska många som avstår bilåkning här på forumet skulle jag tro. Ingen kan lösa alla miljöproblem men alla kan bidra med något. Om viljan finns...

Det är definitivt inte skrattretande! Det är ingen som skrattar åt PCB längre.

Kanske det, men de flitigaste bilåkarna jag känner är friluftsfantaster....

Personligen är jag långt mycket mer bekymrad över Ftalater i livsmedel och hudvårdsprodukter än för impregneringen av gore-tex-kläder.

För er som nu ändå gillar att protestera mot detta så vore det ju bra om ni lyckas skriva att det just är DWR som är problemet och inte själva gore-tex-materialet. Det blir bara onödiga missförstånd och tajfs annars.
 
Men visst kan man bli väldigt trött när man tänker efter hur mycket olika typer av plaster vi omger oss med. Det finns i princip över allt, men jag för min del ska i alla fall försöka hålla mig till naturmaterial där det går i fortsättningen. Samtidigt inser jag att det inte skulle hålla om alla gjorde det heller. Hur fasen ska vi göra egentligen??!

Man får väl säga att oljan är mänsklighetens både välsignelse och förbannelse!

hehe ja visst är det så. Allting vi gör i västvärlden är ju mer eller mindre hälsovådligt både för oss själva och planeten (Även om vi antagligen överskattar vår egen förmåga att ta kål på jorden).

Jag försöker själv vara så miljövänlig som jag orkar men det är ganska svårt. Jag har svårt att motivera varför det just ska vara gore-tex-jackan som ska ryka när det kryllar av saker i mitt hem, på stan och på jobbet som antagligen är betydligt mer skadligt.
 
Jag antar att du även avstår: bomull, i stort sett alla klädesmärken som producerar kläder i ostasien (pga arbetsförhållanden och kemikalier), all typ av mat som innehåller skadliga kemikalier (dvs det mesta i butiken), krämer, rengöringsmedel, ÅKA BIL, FLYGA, pyssla med dykturism, åka skidor, åka motordriven båt, äter mat som konstgödslats....o.s.v. i all oändlighet, men inte minst Elektronik (man får väl anta att du sitter på en maskin fullproppad med halvledarmaterial som i stort sett är designad för att hålla en kort tid).

Slit- och slängsamhället är på väg att spåra ur, men inte f*n är lösningen att driva korståg mot gore-tex-plagg som en mindre del av en promille av jordens population nyttjar. Vem vet, bra kläder kanske lockar folk att komma ut i naturen och få upp ögonen lite för världen.

Korståget mot gore-tex är skrattretande. Inte f*n är det någon predikant på det här forumet som har lust att avstå från att prutta omkring med sin bil halva dagarna. Hyckleri!


Använder till 90% Eco bomull, cyklar till jobb (1.4 mil), äter även så mycket närodlat det går. Självklart är inte jag guds bästa barn, men jag försöker garanterat mer än en genomsnittliga människan.
 
Använder till 90% Eco bomull, cyklar till jobb (1.4 mil), äter även så mycket närodlat det går. Självklart är inte jag guds bästa barn, men jag försöker garanterat mer än en genomsnittliga människan.

Duktigt, och det tvivlar jag inte på, men det var knappast det jag talade om. Min poäng var att vi utsätts för mängder av kända och okända miljögifter (som dessutom är vetenskapligt belagda) varje dag och jag ställer mig ytterst frågande till vissa människors smått aggressiva kampanj mot just gore-tex (och man lyckas inte ens med att förklara vilken del av gore-tex-plagget som skulle kunna vara farligt, när det skulle kunna vara farligt och för vilka individer i produktlivscykeln).

Jag försöker som många andra här på forumet göra så gott jag kan för egen del, men när kommer till att avstå miljöfarliga produkter som jag trots allt gillar och tycker är praktiska så är det inte gore-tex-plagg som ryker först. Det vore både ovetenskapligt och ologiskt.
 
Proteser

Blodkärlsproteser och industrifilter för avfallsanläggningar ÄR Gore-Tex.
Så i min mening går det inte riktigt att kalla Gore för miljöbov.
Se till att ha torrt på fötterna innan ni hoppar på allt och alla.
 
Klättermusen skryter lite om att de alltid använder vindslå på deras modeller, men i vissa fall så sitter den på insidan och då försvinner funktionen att kunna använda jackan om dragkedjan går sönder.

http://klattermusen.se/detaljer_SE.php?lang=SE&curr=SEK

Annars håller jag med trådskaparen (TS) att en utanpåliggande vindslå är något som bör finnas när man köper ny jacka. Tyvärr var så inte fallet när jag skaffade min senaste.

Det finns även en annan slags laminerad/vattentät typ av dragkedja som kommer från RiRi som heter AquaZip (YKK har en liknande). Jag vet inte hur den fungerar i verkligheten men den ska vara konstruerad så att den inte kommer i kontakt med laminatet/tyget så att det slits. Men detta i sig hindrar ju inte att dragkedjan kan gå sönder...

Finns lite info här:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=39730

Crux skriver att de använder dem
http://www.crux.uk.com/en/sleeping-bags.php?info=39
 
Jag skulle aldrig ens överväga att köpa en jacka utan slejf/vindslå.

En gång gjorde jag en chansning och köpte i Åre en softshelljacka av skapligt fabrikat på REA. På väg ned mot tväråvalvet pajade dragkedjan, jackan bara flög upp... då det var 10 minus och blåst blev det rätt kallt innan jag manövrerat mig tillbaka till parkeringen. Jag ville inte ha en ny jacka utan köpte istället en hård skaljacka till. Med slejf.
 
Klättermusen skryter lite om att de alltid använder vindslå på deras modeller, men i vissa fall så sitter den på insidan och då försvinner funktionen att kunna använda jackan om dragkedjan går sönder.

http://klattermusen.se/detaljer_SE.php?lang=SE&curr=SEK

Annars håller jag med trådskaparen (TS) att en utanpåliggande vindslå är något som bör finnas när man köper ny jacka. Tyvärr var så inte fallet när jag skaffade min senaste.

Det finns även en annan slags laminerad/vattentät typ av dragkedja som kommer från RiRi som heter AquaZip (YKK har en liknande). Jag vet inte hur den fungerar i verkligheten men den ska vara konstruerad så att den inte kommer i kontakt med laminatet/tyget så att det slits. Men detta i sig hindrar ju inte att dragkedjan kan gå sönder...

Finns lite info här:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=39730

Crux skriver att de använder dem
http://www.crux.uk.com/en/sleeping-bags.php?info=39


De dära dragkejdorna såg ju riktigt intressanta ut, även om jag nog ändå vill kombinera med en vindslå ;-)
Verkar ju som det finns på några få jackor i diverse "high end" serier när jag googlat runt.

Jackjakten går vidare och hittils tyckter jag nog Taiga rampart såg vettigast ut, även om den kanske är lite "militär" i sin framtoning - har en overall från Taiga på jobbet och den är det mest slittåliga plagg jag använt... men lätt är det inte.. :)

Ska titta på lite lundhagsgrejorna vid tillfälle dock..

//M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.