Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem?

Jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av laminerade dragkedjor utan vindslå?

Nu blir det andra gången jag reklamerar en Tierra-jacka pga att dragkedjan inte håller tätt i ihållande regn. Förra jackan var det samma sak med plus några andra fel -ett måndagsexemplar alltså.

Den jackan jag har nu är "Snowie Jacket". Fick den under februari, har använt den under våren, men först i helgen har jag varit ute i ihållande regn. En halvtimma höll jackan tätt. :(

Jag är innerligt trött på produkter som inte håller vad som utlovas och undrar om andra har haft samma problem med dragkedjorna eller om jag bara fått ovanligt dåliga jackor??

Tierra var i alla fall väldigt tillmötesgående förra gången och jag hoppas verkligen att de är det nu också!

Mvh
//Angelica
 
Om utfästelser och utfall

Utfästelserna över moderna friluftsprylar är enoma. Funktionen är sisådär ofta. Har själv köpt G-text kläder som läckte vid regn. Tierra hade bra reklamationspolitik. En del har varit besvärliga. Rena slarvfelen har konstaterats och ofta kunnat rättas till hemma med lite fiffighet.
Jag finner det betänkligt när branchen anser att man måste klä sig som inför en Everestexpedition för att tömma brevlådan!
Att sen grejerna får alltfler finesser och bara finns i en säsong gör inte livet lättare. Speciellt som finesserna väger tungt både i vikt och pris.
Vi som vuxit upp med ull, bomull och galon samt gummistövlar vet att det går bra att hämta posten i morgonrock och paraply.
Granska, värdera och kritisera är vår plikt. Konsumenterna råder om de tar ton!

Go tur
 
På torrdräkter med liknande dragkedjor, så är det viktigt att smörja dom med silicon. Kan tänka mig att samma sak gäller för dragkedjor i jackor etz. Vad gäller "täta" dragkedjor i jackor, byxor etz, så är jag personligen lite tveksam. Detta pga att slitaget i tex en jacka som man kanske använder dagligen är ganska stort. Så jag förlitar mig till kläder med en enkel dragkedja och vindslå. Gammalmodig eller ej. Ibland är inte det senaste det bästa.

/Ulf
 
Skyll inte på branschen

johankse; sa:
Jag finner det betänkligt när branchen anser att man måste klä sig som inför en Everestexpedition för att tömma brevlådan!

Det är väl inte "branschen" som köper regnjackor för 6000? ;)
Det är också vi som köper jackor som saknar reservstängning, bara för att vi tycker att det är snyggt.

Det finns ju faktiskt gott om alternativa kläder om man inte vill köpa vindslåfria jackor för 6000.
Men så länge vi köper så säljer de - naturligvtis. Varför skulle de känna nån ansvar för funktionella vardagsjackor om vi själva inte är intresserade av att göra det?
 
Tack för svaren!

Denna gången lär jag i alla fall välja en jacka med vindslå! Om inte annat så lär man sig av misstagen. ;)

I övrigt är jag himla nöjd med jackan, men man kan ju inte ha en jacka som inte håller tätt!

//a
 
Jag fick veta på Adventura att min Arcteryxjacka inte skulle vara tät i blixtlåsen. De är helt enkelt inte gjorda för att tåla hårt regn enligt personalens utsago.
Var detta ett felaktigt påstående eller?
Jackan är en theta ar.
 
Det känns precis som det nämnts som att Tierra dras med små slarv fel... har lämnat in min interpido skaljacka två gånger för trasiga dragare... tydligen ett känt problem som iofs åtgärdades båda gångerna utan strul... men man tycker ju att jackor i 4-5000kr klassen borde vara testade för hård kyla, regn osv... det är tejpade "vattentäta" dragkedjor på min och jag har än så länge inte märkt något läckage... skall väl nämnas att jag förövrigt är nöjd med mina andra tierrakläder...
 
Trippelslå

Min 12 år gamla Bergahus är fortfarande tät. Minns att reklamen skröt om trippelslå framför dragkedjan. Den är totalt vidtät, funkar att åka skoter i -30 utan att vinden piper igenom. På min Archteryx (som jag köpte för att den var snygg och billig, 2000:) är det ingen tvekan om var drakedjan sitter. Det räcker att cykla i motvind vid nollgradit för att känna en kall rand på bröstet. Men snygg är den.
 
Om dragkedjan är dålig och släpper in vatten är det väl i grunden inte jacktillverkarens fel utan dragkedjetillverkarens, och eftersom så gott som alla dragkedjor kommer från YKK nuförtiden så är det väl de som dras med kvalitetsproblem?

Samtidigt är ju vattensäkra dragkedkjor en jämförelsevis ny teknik, så det kanske är lite barnsjukdomar. Alternativ har vi för höga krav, och klädproducenterna lovar för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.