Går det att laga dragkedjan på en skaljacka?

Till min extrema besvikelse har dragkedjan på min Arcteryx Theta jacka gått sönder. Nån som vet om sånt går att laga? Har mailat Naturkompaniet men inte fått något svar än.
 
Till min extrema besvikelse har dragkedjan på min Arcteryx Theta jacka gått sönder. Nån som vet om sånt går att laga? Har mailat Naturkompaniet men inte fått något svar än.

Det borde väl gå på garantin? Hur gammal är jackan? Har du kvittot kvar. De jackorna är ju dyra så det borde vara lång garanti på dom. Skulle nog låta en sömmerska sy en ny dragkedja om du måste göra det.
 
Det borde väl gå på garantin? Hur gammal är jackan? Har du kvittot kvar. De jackorna är ju dyra så det borde vara lång garanti på dom. Skulle nog låta en sömmerska sy en ny dragkedja om du måste göra det.

Den är 6 år så det blir nog svår gissar jagt. Men det är fräsch i övrigt. Har kvitto så vi får väl se vad Naturkompaniet svarar.

Frågan är om det går att sy dit en ny. Dragkedjor på moderna jackor är ju "invävd" i själva jackan. Finns liksom inga sömmar att sprätta upp och sy dit en ny.
 
Blixtlås som slutar fungera på avsett sätt måste oftast bytas.
Jackor i G-tex och dess släktingar är oftast tejpade över sömmarna, d v s tejpen måste avlägsnas, sömmen öppnas, detaljen bytas, sys fast och slutligen tejpas. Det finns skräddare som är G-tex certifierade och kan göra jobbet, det är inte gratis. Naturkompaniet där du köpt kan säkert upplysa dig om lämplig skräddare, sen får du ju avgöra om offerten är vettig för din plånbok.
Omöjligt att råda mer detaljerat än så här men lycka till! Men textilier med invävda blixtlås har ännu inte skådats.
 
Till min extrema besvikelse har dragkedjan på min Arcteryx Theta jacka gått sönder. Nån som vet om sånt går att laga? Har mailat Naturkompaniet men inte fått något svar än.

Skicka ett mail direkt till Arc’teryx och felanmäl. Dom har ”livstidsgaranti” som i princip innebär att så länge inte tyget är trasigt/sönderslitet så fixar dom den. Men du får skicka den själv och betala frakten till deras reparationsställe i Schweiz, dom betalar frakten tillbaka. Att skicka som stort brev blir billigast.

Låsflärpen på min dragkedja gick sönder och det var inga som helst problem, jag hade den tillbaka på bara 4 dagar.

Det kanske går att kontakta reparationsstället direkt http://outdoorrepair.ch/

Ska du blanda in Naturkompaniet kan det ta hur lång tid som helst.
 
Senast ändrad:
Jag bytte dragkedja på min paclitejacka själv för nån vecka sen, hade inte kvar kvitto och och garantin var utgången ändå slut, plus att det är kul att pyssla lite. :)

Har bytt ett par dragkedjor tidigare, tog mig typ 3 timmar, såhär blev resultatet: http://p.twimg.com/Aqds8EXCIAAWfCs.jpg Lite bredare än tidigare men funkar finfint.
Drog upp trådspänningen lite (6 istf 5) sen gick det fint att sy genom membranet.
Klippte gamla dragkedjan och sydde den nya bakom för att slippa ta bort tejp och göra ett allt för stort ingrepp..

Inte vattentätt men det bryyyr jag mig inte om! Kanske tejpar sömmarna om jag ser behovet nån gång.

Btw: Är det bara jag som har väldiga problem med utslitna dragkedjor? Spiraldragkedjor särskilt tvåvägs har krånglat för mig, alla har varit YKK.

Edit: Vill bara visa att tom nån som inte är "certifierad skräddare av goretex" kan byta en dragkedja, svarar inte naturkompaniet är det väl bara att söka upp Arcteryx i Sverige och höra om dom kan eller kan tipsa om någon som kan hjälpa, det är inte rocketscience direkt. :)
 
Senast ändrad:
skräddare

Alla normalkunniga skräddare bör klara att byta en dragkedja - dock inte sökert med bibehållen GT-täthet men på en 6 år gammal jacka tror jag inte det är något som skiljer. Gå till närmaste skräddare och få en prisuppgift. Jag betalade några hundralappar för att få ny dragkedja i en motsvarande gammal GTjacka hos min favoritskräddare för arbete och mtrl och är nöjd. Och då fick jag två löpare precis om orginal-kedjan. är ingen fena på syslöjd med har själv bytt dragkedja i en arbetsoverall och det var "bara" att sprätta upp, hålla koll på hur delarna satt och sy ihopa i samma ordning igen.

Krångla inte till det, på en 6 år gammal jacka är det nog betydligt mer en fråga om impregnering ifall jacka är lagom tät eller inte! Membran och tejp är nog hyfsat slut sedan längre.

/Patrik
 
Fått svar från Naturkompaniet:

Då jackan är så pass gammal så får du tyvärr själv stå för kostnaden av reparationen.

Tyvärr hade man väl inte väntat sig något annat. NK har mer fokus börskurs. Något mer hade man kanske väntat sig. Acrteryx jackorna är dyrast av dem alla så därför tycker jag även man kan kräva lite mer service.

Hittat en sömmerksa på orten som byter ut dragkedjan för 800 pix.
 
Hittat en sömmerksa på orten som byter ut dragkedjan för 800 pix.

Mycket pengar för en så gammal jacka. Kolla ordentligt vilken dragkedja som sömmerskan tänkt sätta dit. Jag fick en gång en icke vattentät dragkedja på en jacka som inte hade nån vind/regnslå framför dragkedjan. Den gick inte att använda överhuvudtaget.
 
Nu är jackan lagad. Blev en riktigt solskenshistoria. Från att först va redo att måsta köpa en ny jacka för typ 6000 pix gick det sedan till ny dragkedja för 800 kr. Dyrt men värt det ansåg jag. Väl hos sömmerskan idag visade det sig att bara själva "ihopdragaren" på dragkedjan va utnött.

Kostnad: 50 kr

Tänk att det faktiskt går att laga saker i det här slit och släng samhället.
 
Härligt att läsa.

Är j***igt trött på slit och släng så det är kul när det funkar att laga till rimlig peng.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Tetraone Går det att lästa ut en goretexkänga? Kläder 0
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Mija F Hydratic IQ - går det att använda till nåt? Kläder 2
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9
martinohlson Haglöfs Foss går sönder! Kläder 6
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
76 Laga kängor? kort om tid Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Henriko Laga byxor? Kläder 5
x-79 laga reva på byxbenet Kläder 1
MBac Laga membranjacka? Kläder 18
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
Jocke B Laga Rocketeer-byxor? Kläder 2
sandwichman Laga hål i GORE-TEXjackan. Kläder 7
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
flamma laga reva Gore-Tex tyg. Kläder 2
mattiase Laga GoreTex-brallor Kläder 4
lod Laga Skor Kläder 1
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
laga goretex-jacka?! Kläder 2
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.