mina dragkedjor går sönder..

Har haft problem med dragkedjor på olika jackor senaste åren. Måste vara lite självkritisk och fråga om jag är slarvig i min hantering eller om det är måndagsexemplar eller om man får räkna med lite haverier efter 1-2år.

Senaste jackan gäller en 1.5år gammal LIM dunjacka från Haglöfs. Den har ganska tunn dragkedja så det kanske bidrar till kort hållbarhet men den är ju inte använd varje dag heller.

Råd & tips? Jackor kostar ju ofta 2-5000kr ord.pris...
 
Har haft problem med dragkedjor på olika jackor senaste åren. Måste vara lite självkritisk och fråga om jag är slarvig i min hantering eller om det är måndagsexemplar eller om man får räkna med lite haverier efter 1-2år.

Senaste jackan gäller en 1.5år gammal LIM dunjacka från Haglöfs. Den har ganska tunn dragkedja så det kanske bidrar till kort hållbarhet men den är ju inte använd varje dag heller.

Kolla med Haglöfs, i vissa fall vet de med sig att designen/dimensioneringen varit bristfällig och kan komma med förslag till åtgärder.
 
Om jackan i övrigt är OK - byt ut blixlåset!
Det är rätt enkelt - när man väl tagit sig igenom uppgiften första gången...
Jag skulle satsa på ett hyfsat grovt (6 eller 8 mm) kvalitetsblixtlås från YKK
- med dubbel öppning, både uppifrån och nerifrån.
 
Tack för svar så långt! Det luktar byte av dragkedja om det går att lösa på rimligt sätt. Tänker inte sy själv tyvärr.
 
Skulle helt klart satsa på att byta dragkedjan om det rör sig om jackor i de prisklasserna och då välja kvalitet som de nämnda YKK lokala skräddarn brukar inte ta så mycket för sådana jobb iaf när jag gjort det så klart prisvärt.
 
Min erfarenhet är att det är de rätt tunna vattentäta dragkedjorna som gör sönder, iallafall de som går sönder längst ner där metallstiftet som förs ihop med andra sidan först rivs av lite, sen lite mer och slutligen lossnar eller så går det helt enkelt inte få ihop den.

Vet inte hur utbudet på grova vattentäta ser ut.
 
Den har gått sönder på så sätt att den är mkt svår att få på rätt spår vid stängning. Den kan se ut att ha gått igen men minsta rörelse gör att den spricker upp...krångligt att börja om då den är svår att få tillbaka i utgångsposition... Kanske är det stängaren som gett sig? Om det var detta som någon belyste ovan?

Tunn dragkedja ja, men ej vattentät.
 
Börja med att (försiktigt) banka ihop löparen litet - eftersom det händer dig systematiskt, så kanske det bara är löparna, som vidgar sig en aning av lite "kraftfull" hantering. och då klämmer de intDu riskerar inget med att försöka, och slipper ju byta hela låset, om det var det som var felet.
Är löparen irreparabelt skadad, går det faktiskt att köpa nya, lösa här.
 
Haglöfs kanske har en reparations avdelning på sin fabrik -lager eller har en skraddarfima som de kanske kan hänvisa reparationer som dragkedjor sömmar mm till ,vore själv tacksam för sådana tips -
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
raderad04 Mina kläder andas inte? Kläder 57
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
fellmann Dragkedjor Kläder 6
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
andy69 Dragkedjor... Kläder 13
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henriko Ullfrottés dragkedjor Kläder 2
sandwichman Arcteryxjackornas dragkedjor Kläder 4
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Tetraone Går det att lästa ut en goretexkänga? Kläder 0
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Mija F Hydratic IQ - går det att använda till nåt? Kläder 2
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9
martinohlson Haglöfs Foss går sönder! Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.